“Het hoeft niet perfect, het publiek wil imperfectie zien”

Jong Talenten Traject workshop 6: Liedinterpretatie door Stanley Burleson
In de zesde workshop van het Jong Talenten Traject van SAMN (Stichting Amateur Musical Nederland) kregen de 10 talenten een masterclass Liedinterpretatie van niemand minder dan Stanley Burleson. Een workshop waar niet alleen de talenten Bruce, Gelbrich, Kelly, Fleurella, Noa, Tijme, Jesper, Floris en Lars naar uitkeken, ook de toehoorders kwamen vol enthousiasme naar deze workshop. Talent Femke moest wegens ziekte helaas thuisblijven. De talenten mochten zelf een nummer uitkiezen dat zij mee zouden nemen naar een auditie. Een nummer waar zij zichzelf in herkennen of een speciale betekenis heeft.
Van Stanley kregen ze ieder feedback, veel tips en kansen om het nummer eens anders te zingen.
Bruce beet het spits af met het nummer If I can’t have her uit Beauty and the Beast. Hoewel Koud in een lelijke rol duiken lastig is, Bruce liet het zien: that job can be done! waarna Gelbrich I Wish uit Home zong. Een lastig verhaal om te vertellen, maar met de tip om het publiek per zin mee te nemen in het verhaal zong Gelbrich een mooie versie van dit nummer. Kelly koos voor het nummer Zoektocht door de tijd uit Anastasia. Voor dit nummer dat maar doorrolt, gaf Stanley de tip om te doseren door in het begin maar 50% te geven en gedurende het nummer steeds een tandje bij te zetten. Bij iedere keer dat Kelly het nummer zong, werd het nog krachtiger!
Hierna zong Fleurella Never Enough uit The Greatest Showman. Een lied vol dankbaarheid aan herinneringen, Een nummer dat weinig nodig heeft van de zangeres. Van Stanley mocht Fleur op zoek gaan naar de dynamiek, naar het verdriet, zonder de tranen te laten zien. Die tips pakte Fleur goed op!
Noa zong One Perfect Moment uit Bring it On, the musical. Een nummer over een 17-jarig meisje dat graag bij de cheerleaders wil. Maar mensen vinden haar niet goed genoeg. Zij wil laten zien dat het lukt. Dat dit nummer kabbelt en veel tekst heeft, maakt One Perfect Moment een lastig nummer om voor een auditie te zingen. Publiek moet het meerdere keren horen voordat je het nummer kunt begrijpen. Noa werd uitgedaagd, kroop op aanwijzen van Stanley zelfs achter een gordijn. Fijne perfomance om te zien.
De Rol van je Leven uit Bare was het nummer dat Thijme ten gehore bracht. Omdat ook dit nummer veel tekst bevat en daardoor al snel saai kan zijn, kreeg hij de tip om de tekst op te knippen en het zo verschillende kleuren te geven. In het begin klein, als een monoloog, in het tweede stuk ga je in discussie met jezelf en in het derde stuk komt de frustratie en boosheid eruit. Feedback die direct werd opgepikt en Thijme liet goed zien wat Stanley bedoelde!
Daarna betrad Jesper het podium met het nummer Steeds Opnieuw uit Showponies.
Een heel mooi, maar ook weer heel lastig nummer. “In een liedje dat zo goed in elkaar zit, is het liedje de ster. Het komt beter binnen als je niet zingt, als je de emotie niet speelt. Het lijkt dan alsof je als zanger niets doet, maar het nummer komt meer binnen.”, aldus Stanley. Met die tips kon Jesper het nummer heel goed vertellen. Probeer het maar eens vol te houden, 4 minuten lang eigenlijk niets doen!
Floris koos voor Words Fail uit Dear Evan Hansen. Excuses maken waar excuses eigenlijk niet mogelijk zijn, ook dit is een lastig nummer voor een auditie. Omdat het uit de context van het stuk is gehaald, mocht Floris van het nummer wat meer een song maken, muzikaler op zichzelf staand. Ook al is dit nummer niet de beste keuze is voor een auditie, Floris heeft het heel goed gedaan.
Lars sloot de middag af met My Petersburg uit Anastasia. Een act, een uitnodiging om te spelen en te overdrijven. Een oefening om uit je comfortzone te gaan. Een perfect nummer om deze fantastische middag af te sluiten!
In het verslag kwam het meerdere keren terug, soms zijn nummers enorm lastig om buiten de voorstelling te zingen. Dan kun je beter een andere song meenemen naar een auditie. De tips die ze van Stanley en de aanwezige Rein Kolpa van ZangProfs kregen, namen de talenten ter harte.
In workshop 8 van het traject krijgen de talenten auditietraining van Gerbrand van Kolck en Jeroen Luiten (Stage Entertainment Nederland). We schrijven mee met de tips die de talenten dan krijgen! Wat is het Jong Talenten Traject? Het Jong Talenten Traject is een initiatief van Stichting Amateur Musical Nederland en is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelde voormalig voorzitter Rogier Havelaar bij aanvang van het traject. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen.
Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven
Van Stanley kregen ze ieder feedback, veel tips en kansen om het nummer eens anders te zingen.
Bruce beet het spits af met het nummer If I can’t have her uit Beauty and the Beast. Hoewel Koud in een lelijke rol duiken lastig is, Bruce liet het zien: that job can be done! waarna Gelbrich I Wish uit Home zong. Een lastig verhaal om te vertellen, maar met de tip om het publiek per zin mee te nemen in het verhaal zong Gelbrich een mooie versie van dit nummer. Kelly koos voor het nummer Zoektocht door de tijd uit Anastasia. Voor dit nummer dat maar doorrolt, gaf Stanley de tip om te doseren door in het begin maar 50% te geven en gedurende het nummer steeds een tandje bij te zetten. Bij iedere keer dat Kelly het nummer zong, werd het nog krachtiger!
Hierna zong Fleurella Never Enough uit The Greatest Showman. Een lied vol dankbaarheid aan herinneringen, Een nummer dat weinig nodig heeft van de zangeres. Van Stanley mocht Fleur op zoek gaan naar de dynamiek, naar het verdriet, zonder de tranen te laten zien. Die tips pakte Fleur goed op!
Noa zong One Perfect Moment uit Bring it On, the musical. Een nummer over een 17-jarig meisje dat graag bij de cheerleaders wil. Maar mensen vinden haar niet goed genoeg. Zij wil laten zien dat het lukt. Dat dit nummer kabbelt en veel tekst heeft, maakt One Perfect Moment een lastig nummer om voor een auditie te zingen. Publiek moet het meerdere keren horen voordat je het nummer kunt begrijpen. Noa werd uitgedaagd, kroop op aanwijzen van Stanley zelfs achter een gordijn. Fijne perfomance om te zien.
De Rol van je Leven uit Bare was het nummer dat Thijme ten gehore bracht. Omdat ook dit nummer veel tekst bevat en daardoor al snel saai kan zijn, kreeg hij de tip om de tekst op te knippen en het zo verschillende kleuren te geven. In het begin klein, als een monoloog, in het tweede stuk ga je in discussie met jezelf en in het derde stuk komt de frustratie en boosheid eruit. Feedback die direct werd opgepikt en Thijme liet goed zien wat Stanley bedoelde!
Daarna betrad Jesper het podium met het nummer Steeds Opnieuw uit Showponies.
Een heel mooi, maar ook weer heel lastig nummer. “In een liedje dat zo goed in elkaar zit, is het liedje de ster. Het komt beter binnen als je niet zingt, als je de emotie niet speelt. Het lijkt dan alsof je als zanger niets doet, maar het nummer komt meer binnen.”, aldus Stanley. Met die tips kon Jesper het nummer heel goed vertellen. Probeer het maar eens vol te houden, 4 minuten lang eigenlijk niets doen!
Floris koos voor Words Fail uit Dear Evan Hansen. Excuses maken waar excuses eigenlijk niet mogelijk zijn, ook dit is een lastig nummer voor een auditie. Omdat het uit de context van het stuk is gehaald, mocht Floris van het nummer wat meer een song maken, muzikaler op zichzelf staand. Ook al is dit nummer niet de beste keuze is voor een auditie, Floris heeft het heel goed gedaan.
Lars sloot de middag af met My Petersburg uit Anastasia. Een act, een uitnodiging om te spelen en te overdrijven. Een oefening om uit je comfortzone te gaan. Een perfect nummer om deze fantastische middag af te sluiten!
In het verslag kwam het meerdere keren terug, soms zijn nummers enorm lastig om buiten de voorstelling te zingen. Dan kun je beter een andere song meenemen naar een auditie. De tips die ze van Stanley en de aanwezige Rein Kolpa van ZangProfs kregen, namen de talenten ter harte.
In workshop 8 van het traject krijgen de talenten auditietraining van Gerbrand van Kolck en Jeroen Luiten (Stage Entertainment Nederland). We schrijven mee met de tips die de talenten dan krijgen! Wat is het Jong Talenten Traject? Het Jong Talenten Traject is een initiatief van Stichting Amateur Musical Nederland en is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelde voormalig voorzitter Rogier Havelaar bij aanvang van het traject. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen.
Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven