In De Nobelaer in Etten-Leur brengt theatergroep MaxMini met Oorlogsvrouwen een indrukwekkende musical vol emotie, spanning en hoop. Een voorstelling die niet alleen het oorlogsverleden belicht, maar vooral de veerkracht en kracht van vrouwen centraal stelt.

MaxMini brengt met Oorlogsvrouwen een aangrijpend eerbetoon aan vrouwelijke kracht
Wat deze productie extra bijzonder maakt, is dat Oorlogsvrouwen volledig is geschreven en gecomponeerd door MaxMini zelf. Daarmee laat de groep zien dat het niet alleen beschikt over uitvoerend talent, maar ook over creatieve zeggingskracht van hoog niveau.
De musical vertelt het verhaal van verschillende vrouwen die ieder op hun eigen manier geconfronteerd worden met de gevolgen en keuzes van oorlog. Wat direct opvalt, is hoe knap de makers erin geslaagd zijn meerdere verhaallijnen tegelijk te laten verlopen, zonder dat het verwarrend wordt. Sterker nog: in de tweede acte komen alle lijntjes op een prachtige manier samen, wat zorgt voor een sterk en ontroerend slot.
De cast weet de personages overtuigend tot leven te brengen. De emoties zijn voelbaar, de onderlinge relaties geloofwaardig en het spel wordt met zichtbaar hart gespeeld. Floor van Wensen (Loes de Vries), Fleur Reijnaars (Greet Jansen) en Linda Schrik (Riet Dekkers) maken indruk in hun rollen als close harmony-groep The Cotton Candies. Ze brengen vrolijkheid en luchtigheid in een verder aangrijpend verhaal, maar tonen ook overtuigend hoe – zelfs achter de façade van show en muziek – keuzes tijdens de oorlog grote gevolgen kunnen hebben en relaties compleet kunnen doen kantelen. Ook Desly van Hoek (Maurits van den Bos) en Morris Boomaars (Johan Schouten) verdienen een speciale vermelding. De emotie die zij in hun spel leggen is intens en oprecht, en zorgt voor een aantal aangrijpende momenten in de voorstelling.
Ook muzikaal staat de voorstelling als een huis. De liedjes sluiten perfect aan bij het verhaal en versterken de sfeer van elke scène. De zang is van hoog niveau en wordt ondersteund door een solide muzikale begeleiding. Sommige nummers zorgen voor kippenvel, andere blijven nog lang in je hoofd hangen.
Qua decor en techniek heeft theatergroep MaxMini gekozen voor een slimme, multifunctionele aanpak. Het decor is op het eerste gezicht eenvoudig, maar blijkt verrassend veelzijdig in gebruik. Door slim gebruik van licht, rekwisieten en positionering worden verschillende locaties en sferen overtuigend neergezet, zonder dat er grote decorwissels nodig zijn. Deze creatieve keuzes versterken het tempo van de voorstelling én houden de aandacht bij het verhaal.
Het publiek in De Nobelaer leefde zichtbaar mee en beloonde de cast terecht met een staande ovatie. Oorlogsvrouwen is niet zomaar een musical, het is een eerbetoon aan een generatie vrouwen die vaak te weinig gehoord wordt. Theatergroep MaxMini verdient alle lof voor deze ontroerende, zelfgeschreven en betekenisvolle productie.
Door Deborah van der Tas
Kijk HIER voor ons fotoverslag
De musical vertelt het verhaal van verschillende vrouwen die ieder op hun eigen manier geconfronteerd worden met de gevolgen en keuzes van oorlog. Wat direct opvalt, is hoe knap de makers erin geslaagd zijn meerdere verhaallijnen tegelijk te laten verlopen, zonder dat het verwarrend wordt. Sterker nog: in de tweede acte komen alle lijntjes op een prachtige manier samen, wat zorgt voor een sterk en ontroerend slot.
De cast weet de personages overtuigend tot leven te brengen. De emoties zijn voelbaar, de onderlinge relaties geloofwaardig en het spel wordt met zichtbaar hart gespeeld. Floor van Wensen (Loes de Vries), Fleur Reijnaars (Greet Jansen) en Linda Schrik (Riet Dekkers) maken indruk in hun rollen als close harmony-groep The Cotton Candies. Ze brengen vrolijkheid en luchtigheid in een verder aangrijpend verhaal, maar tonen ook overtuigend hoe – zelfs achter de façade van show en muziek – keuzes tijdens de oorlog grote gevolgen kunnen hebben en relaties compleet kunnen doen kantelen. Ook Desly van Hoek (Maurits van den Bos) en Morris Boomaars (Johan Schouten) verdienen een speciale vermelding. De emotie die zij in hun spel leggen is intens en oprecht, en zorgt voor een aantal aangrijpende momenten in de voorstelling.
Ook muzikaal staat de voorstelling als een huis. De liedjes sluiten perfect aan bij het verhaal en versterken de sfeer van elke scène. De zang is van hoog niveau en wordt ondersteund door een solide muzikale begeleiding. Sommige nummers zorgen voor kippenvel, andere blijven nog lang in je hoofd hangen.
Qua decor en techniek heeft theatergroep MaxMini gekozen voor een slimme, multifunctionele aanpak. Het decor is op het eerste gezicht eenvoudig, maar blijkt verrassend veelzijdig in gebruik. Door slim gebruik van licht, rekwisieten en positionering worden verschillende locaties en sferen overtuigend neergezet, zonder dat er grote decorwissels nodig zijn. Deze creatieve keuzes versterken het tempo van de voorstelling én houden de aandacht bij het verhaal.
Het publiek in De Nobelaer leefde zichtbaar mee en beloonde de cast terecht met een staande ovatie. Oorlogsvrouwen is niet zomaar een musical, het is een eerbetoon aan een generatie vrouwen die vaak te weinig gehoord wordt. Theatergroep MaxMini verdient alle lof voor deze ontroerende, zelfgeschreven en betekenisvolle productie.
Door Deborah van der Tas
Kijk HIER voor ons fotoverslag