Alle disciplines die beheerst moeten worden in musicals worden door professionals behandeld
Stichting Amateur Musicals Nederland organiseert Professionele workshops voor jong talent
Verslag workshop 2 Jong Talenten Traject:
Musicaldans door Marcel Visscher
Zaterdagmiddag 6 juli stond de tweede workshop van het Jong Talenten Traject op het programma: Musicaldans door Marcel Visscher.
Ook deze keer waren de Jonge Talenten te gast in het prachtige Akoesticum in Ede. “Mooi om de passie voor musical te zien bij jullie allemaal, soms al op een hele jonge leeftijd”, zei Marcel na de voorstelronde. De ervaring met musicaldans was heel divers. Sommigen hadden weinig ervaring, ook waren er twee dames die zijn aangenomen voor of al een dansopleiding doen. Na een pittige warming-up nam Marcel de groep mee langs verschillende dansstijlen, die de groep snel oppakte. Dankzij de hoge energie en duidelijke uitleg van Marcel leerde de groep snel vier verschillende musicaldansen. Een van de tips van Marcel: als je lacht, zit er meer gemak in je dans. “Fake it till you make it. Als een pasje niet lukt of je bent het even kwijt: houd het vast in je gezicht.” De vele tips over uitdrukking en beleving tijdens het dansen werden enorm op prijs gesteld. Understudy Fenna: “Ik merkte dat ik een pas soms even niet wist. Maar ik merkte ook dat het helemaal niet erg is, je kunt gewoon doorgaan en het weer oppakken”. Met de laatste tip sloot Marcel de workshop af: wees niet bang, pak elk moment om te leren en gaan! Musicaldans was een fantastische workshop, geweldig om de jonge talenten in een paar uur tijd zo te zien groeien! Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”
Verslag workshop 3 Jong Talenten Traject: Acteren door Ad Knippels
De bulderende lach van Ad Knippels zinderde tijdens de derde workshop van het Jong Talenten Traject van SAMN door de zaal. “Kom, we doen het nog een keer, gewoon omdat het zo leuk is!” Die lach hoorden we die middag veelvuldig, toen Ad de Talenten meenam in weer een ander facet van musical: acteren. Als opwarmer had Ad een improvisatieoefening bedacht. De groep verzon ter plekke een situatie voor een duo. Terwijl het duo speelde, mochten ze op teken van Ad een briefje pakken. Daarop lazen ze een geheim dat ze aan hun tegenspeler moesten vertellen. Hilarische momenten volgden. We zagen een jonge zoon die aan zijn moeder op moest biechten dat hij een filmpje op internet had gezet. Op haar beurt moest moeder vertellen dat ze net de kat van haar zoon had doodgereden.
"En twee zussen die tijdens het spelen in het ensemble van de musical Frozen o.a. aan elkaar opbiechtten dat de familieband toch anders in elkaar stak. Wat de talenten al leerden van deze oefening? Blijf reageren op wat je krijgt, val niet stil. Blijf denken, gooi de humor erin. Maar vooral: maak het groot. Valt het stil, werp dan nieuwe problemen op. En ook: vraag niet om een uitleg. Vraag niet: welk filmpje, maar maak het zelf groter. Daarna was het tijd om scenes uit verschillende musicals te spelen, In duo’s hadden de talenten deze thuis voorbereid. Het doel was ontdekken welke informatie de tekst al geeft. Bijvoorbeeld over de situatie en de personages." "Hoe werk je toe naar de opbouw van een personage? En hoe kun je de tekst gebruiken om zijn doelen te behalen? Ieder duo speelde de scene 1x in z’n geheel en daarna in stukken, met verdiepende vragen van Ad: wat vertelt het script, denk je? Hoe kun je dat gebruiken? Of: wat denk je dat jouw personage wil of denkt? Maar ook: gebruik eens een andere energie! En: probeer het eens minder bedacht en opgeschreven te spelen. Nadat alle duo’s hun scène gespeeld hadden, kregen ze de kans om samen te overleggen en de scène allemaal nog een keer te spelen. Aan de ontvangen feedback hadden ze duidelijk veel, ze gebruikten het goed. We zagen een andere energie, maar vooral de grote sprongen die de talenten in een middag al hadden gemaakt. " Een van de belangrijkste take aways tijdens deze workshop ging over de wens om bewustere keuzes te maken, ook over beweging en het gebruik van je lichaam. Maar wat bleek? Je hebt die controle helemaal niet nodig. Als je de tekst hebt bestudeerd en je weet wat je komt halen, komt het lijf vanzelf. Over je lichaam hoef je eigenlijk niet na te denken. Heb je zin om te lopen. Loop! Doe wat je gevoel je ingeeft. Het was een leerzame middag, die we afsloten met het mooie inzicht: acteren gaat veelal over energie. Op naar de volgende workshop in oktober! Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”
Verslag workshop 4 Jong Talenten Traject: Liedinterpretatie door Wieneke Remmers
Op 26 oktober vond alweer de 4e workshop van het Jong Talenten Traject plaats. Deze keer werd er weer gezongen. En hoe! Musicalactrice Wieneke Remmers nam de talenten mee in het repertoire van Sondheim. Wieneke: “Stephen Sondheim is zo ontzettend belangrijk in de geschiedenis van de musical en een inspirator voor bijna alle hedendaagse musicalmakers. Daarom heb ik de talenten gevraagd om een nummer van Sondheim naar eigen keuze voor te bereiden. Dit materiaal vergt heel veel van iedere acteur en zanger.” Tijdens de workshop legde ze aan de talenten uit: ”Sondheim is een van de weinigen die zowel muziek als tekst heeft geschreven. Alles hangt samen en dat maakt het repertoire zo speciaal. Eigenlijk heeft hij in de nummers al veel voor de muzikant gedaan. Als hij een woord belangrijk vindt, vind je dat al in de muziek terug.“ Na een introductierondje namen de talenten plek naast de piano van begeleider Tom Dicke. Bij ieder nummer stonden we kort stil: wat is het verhaal van de musical en wat gebeurt er in het nummer? waarna de talenten hun nummer meerdere keren mochten zingen. Wat we de eerste keer zagen? Voorzichtig, netjes gezongen nummers. Allemaal kregen ze tips, ieder voor zich werden de talenten uitgenodigd om zich nog meer in te leven in het gekozen nummer. "Belangrijkste tip: wat in je hoofd voor kunt stellen, helpt je tijdens het zingen. Bedenk bijvoorbeeld: waar in de ruimte is de ander, wat doet die persoon, hoe reageert hij of zij? Denk aan iemand om het gevoel naar boven te krijgen. Zo kun je jezelf uitdagen om het nummer verschillende kleuren te geven. En uitdaging was er meer dan genoeg. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Wieneke haalde naar boven wat er al in de deelnemers zit. Het ene talent werd gestimuleerd om meer emotie toe te voegen, een ander maakte het nummer spannender door het juist kleiner te maken. Een ander weer door speech toe te voegen aan het nummer. De feedback pasten ze direct toe. Ruimte voor improvisatie was er ook. Bij de tweede keer dat Johanna uit Sweeny Todd werd gezongen, vroeg Wieneke: “Zullen we het deze keer eens anders doen? Niet wat er in het stuk gebeurt? Talent Thijme kreeg de opdracht om zichzelf als een onzeker figuur te zien, die z’n liefde wil verklaren aan Johanna. Een door haar geschreven briefje vergroot zijn zelfvertrouwen, maar uiteindelijk slaat dat zelfvertrouwen om in boosheid: Johanna moet dood! Met deze opdracht zag de groep dat je met een lied, dezelfde tekst, zoveel anders kunt doen.
Een van de belangrijkste take aways van deze workshop was dan ook: je kunt een tekst op 1000 manieren doen. Maar wat je erbij denkt, hoe je het voor je ziet, dat is hoe het overkomt bij het publiek. Daar zit je kracht. Er werd niet alleen gezongen, ook gelachen, met bewondering naar de talenten gekeken en zo af en toe een klein traantje weggepinkt. Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”
orkshop 5 Jong Talenten Traject: Zingen Bewegen
Voor de vijfde workshop in het Jong Talenten Traject reisden de jonge talenten deze keer niet af naar Ede, maar naar de Frank Sanders Akademie (FSA) in Amsterdam! Zingend bewegen stond deze middag op het programma. Bij Sophie van Hecke -artistiek leider bij theatermusicalgroep De Hanswijckers, zangdocent en docent aan de FSA- moesten de talenten flink aan de bak. Voor deze workshop gebruikte Sophie een zelfgemaakte compilatie van de nummers Another day of sun en Someone in the crowd uit La La Land. Na een korte kennismaking en warming up, liet Sophie de talenten ieder 7 poses bedenken die ze tijdens het nummer gaan gebruiken. Dat was niet eens zo makkelijk! "Het hoofd blijkt vandaag namelijk ook een prominente bijrol te spelen. En dat zit in de weg: “Zelf bedenken is best lastig. Iets nadoen wat iemand anders heeft bedacht, is een stuk makkelijker”, vertelt een van de talenten. Ervaringen uit het verleden, wat er ooit is gezegd, gezien (kunnen) worden in je creativiteit: het speelt allemaal mee. Dat je op zo’n moment iets kunt bedenken wat het toch niet voor je is, of je niet goed genoeg vindt, is een van de belangrijkste inzichten van vandaag. Voor het ene talent lag de uitdaging deze workshop in het bewegen, voor een ander in het zingen, voor het volgende talent weer in het kunnen loslaten van oude herinneringen. "Dansers die moeite hadden met de tekst, kregen de tip om bewuster te worden van de tekst, zoals ze ook al bij de workshop Liedinterpretatie leerden. Wat roept de tekst op. Voel, de choreo komt later wel. En voor de talenten die moeite hebben met de choreo: ga onder het tempo oefenen. Vertraag, doe een stapje terug.
Naast het vele zingen en dansen was er ook ruimte voor vrije oefeningen en reflectie om de lastige gedachten ruimte te geven om de zaal te verlaten. Het resultaat: een ontzettend gave, energieke performance. De groepsenergie spatte ervan af! En die 7 poses die in het begin nog wat lastig leken? Dat kwam helemaal goed. Of niet, aan het eind hadden sommige talenten er maar 6. En ook dat klopte helemaal. Voor de talenten had Sophie nog een laatste tip: stap de volgende keer bij een workshop of auditie binnen met de gedachte: ik kom met wat ik heb, ik kom hier om te leren. Wees niet bang, laat wat je niet kunt lekker thuis. Je komt om te leren. Wat zien we de talenten groeien tijdens deze workshop. Van aarzeling en bewegen vanuit het hoofd aan het begin van de workshop tot een geweldig einde: een performance waar de energie als groep vanaf spat en ieder talent volop danst en zingt.
Zaterdag 14 december volgen de talenten een masterclass Liedinterpretatie door Stanley Burleson.
Zij mogen zelf een nummer uitzoeken en voorbereiden. Stanley zal ieder talent helpen met interpretatie, presentatie en beweging van hun gekozen nummer. Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”
Musicaldans door Marcel Visscher
Zaterdagmiddag 6 juli stond de tweede workshop van het Jong Talenten Traject op het programma: Musicaldans door Marcel Visscher.
Ook deze keer waren de Jonge Talenten te gast in het prachtige Akoesticum in Ede. “Mooi om de passie voor musical te zien bij jullie allemaal, soms al op een hele jonge leeftijd”, zei Marcel na de voorstelronde. De ervaring met musicaldans was heel divers. Sommigen hadden weinig ervaring, ook waren er twee dames die zijn aangenomen voor of al een dansopleiding doen. Na een pittige warming-up nam Marcel de groep mee langs verschillende dansstijlen, die de groep snel oppakte. Dankzij de hoge energie en duidelijke uitleg van Marcel leerde de groep snel vier verschillende musicaldansen. Een van de tips van Marcel: als je lacht, zit er meer gemak in je dans. “Fake it till you make it. Als een pasje niet lukt of je bent het even kwijt: houd het vast in je gezicht.” De vele tips over uitdrukking en beleving tijdens het dansen werden enorm op prijs gesteld. Understudy Fenna: “Ik merkte dat ik een pas soms even niet wist. Maar ik merkte ook dat het helemaal niet erg is, je kunt gewoon doorgaan en het weer oppakken”. Met de laatste tip sloot Marcel de workshop af: wees niet bang, pak elk moment om te leren en gaan! Musicaldans was een fantastische workshop, geweldig om de jonge talenten in een paar uur tijd zo te zien groeien! Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”
Verslag workshop 3 Jong Talenten Traject: Acteren door Ad Knippels
De bulderende lach van Ad Knippels zinderde tijdens de derde workshop van het Jong Talenten Traject van SAMN door de zaal. “Kom, we doen het nog een keer, gewoon omdat het zo leuk is!” Die lach hoorden we die middag veelvuldig, toen Ad de Talenten meenam in weer een ander facet van musical: acteren. Als opwarmer had Ad een improvisatieoefening bedacht. De groep verzon ter plekke een situatie voor een duo. Terwijl het duo speelde, mochten ze op teken van Ad een briefje pakken. Daarop lazen ze een geheim dat ze aan hun tegenspeler moesten vertellen. Hilarische momenten volgden. We zagen een jonge zoon die aan zijn moeder op moest biechten dat hij een filmpje op internet had gezet. Op haar beurt moest moeder vertellen dat ze net de kat van haar zoon had doodgereden.
"En twee zussen die tijdens het spelen in het ensemble van de musical Frozen o.a. aan elkaar opbiechtten dat de familieband toch anders in elkaar stak. Wat de talenten al leerden van deze oefening? Blijf reageren op wat je krijgt, val niet stil. Blijf denken, gooi de humor erin. Maar vooral: maak het groot. Valt het stil, werp dan nieuwe problemen op. En ook: vraag niet om een uitleg. Vraag niet: welk filmpje, maar maak het zelf groter. Daarna was het tijd om scenes uit verschillende musicals te spelen, In duo’s hadden de talenten deze thuis voorbereid. Het doel was ontdekken welke informatie de tekst al geeft. Bijvoorbeeld over de situatie en de personages." "Hoe werk je toe naar de opbouw van een personage? En hoe kun je de tekst gebruiken om zijn doelen te behalen? Ieder duo speelde de scene 1x in z’n geheel en daarna in stukken, met verdiepende vragen van Ad: wat vertelt het script, denk je? Hoe kun je dat gebruiken? Of: wat denk je dat jouw personage wil of denkt? Maar ook: gebruik eens een andere energie! En: probeer het eens minder bedacht en opgeschreven te spelen. Nadat alle duo’s hun scène gespeeld hadden, kregen ze de kans om samen te overleggen en de scène allemaal nog een keer te spelen. Aan de ontvangen feedback hadden ze duidelijk veel, ze gebruikten het goed. We zagen een andere energie, maar vooral de grote sprongen die de talenten in een middag al hadden gemaakt. " Een van de belangrijkste take aways tijdens deze workshop ging over de wens om bewustere keuzes te maken, ook over beweging en het gebruik van je lichaam. Maar wat bleek? Je hebt die controle helemaal niet nodig. Als je de tekst hebt bestudeerd en je weet wat je komt halen, komt het lijf vanzelf. Over je lichaam hoef je eigenlijk niet na te denken. Heb je zin om te lopen. Loop! Doe wat je gevoel je ingeeft. Het was een leerzame middag, die we afsloten met het mooie inzicht: acteren gaat veelal over energie. Op naar de volgende workshop in oktober! Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”
Verslag workshop 4 Jong Talenten Traject: Liedinterpretatie door Wieneke Remmers
Op 26 oktober vond alweer de 4e workshop van het Jong Talenten Traject plaats. Deze keer werd er weer gezongen. En hoe! Musicalactrice Wieneke Remmers nam de talenten mee in het repertoire van Sondheim. Wieneke: “Stephen Sondheim is zo ontzettend belangrijk in de geschiedenis van de musical en een inspirator voor bijna alle hedendaagse musicalmakers. Daarom heb ik de talenten gevraagd om een nummer van Sondheim naar eigen keuze voor te bereiden. Dit materiaal vergt heel veel van iedere acteur en zanger.” Tijdens de workshop legde ze aan de talenten uit: ”Sondheim is een van de weinigen die zowel muziek als tekst heeft geschreven. Alles hangt samen en dat maakt het repertoire zo speciaal. Eigenlijk heeft hij in de nummers al veel voor de muzikant gedaan. Als hij een woord belangrijk vindt, vind je dat al in de muziek terug.“ Na een introductierondje namen de talenten plek naast de piano van begeleider Tom Dicke. Bij ieder nummer stonden we kort stil: wat is het verhaal van de musical en wat gebeurt er in het nummer? waarna de talenten hun nummer meerdere keren mochten zingen. Wat we de eerste keer zagen? Voorzichtig, netjes gezongen nummers. Allemaal kregen ze tips, ieder voor zich werden de talenten uitgenodigd om zich nog meer in te leven in het gekozen nummer. "Belangrijkste tip: wat in je hoofd voor kunt stellen, helpt je tijdens het zingen. Bedenk bijvoorbeeld: waar in de ruimte is de ander, wat doet die persoon, hoe reageert hij of zij? Denk aan iemand om het gevoel naar boven te krijgen. Zo kun je jezelf uitdagen om het nummer verschillende kleuren te geven. En uitdaging was er meer dan genoeg. Ieder op zijn of haar eigen niveau. Wieneke haalde naar boven wat er al in de deelnemers zit. Het ene talent werd gestimuleerd om meer emotie toe te voegen, een ander maakte het nummer spannender door het juist kleiner te maken. Een ander weer door speech toe te voegen aan het nummer. De feedback pasten ze direct toe. Ruimte voor improvisatie was er ook. Bij de tweede keer dat Johanna uit Sweeny Todd werd gezongen, vroeg Wieneke: “Zullen we het deze keer eens anders doen? Niet wat er in het stuk gebeurt? Talent Thijme kreeg de opdracht om zichzelf als een onzeker figuur te zien, die z’n liefde wil verklaren aan Johanna. Een door haar geschreven briefje vergroot zijn zelfvertrouwen, maar uiteindelijk slaat dat zelfvertrouwen om in boosheid: Johanna moet dood! Met deze opdracht zag de groep dat je met een lied, dezelfde tekst, zoveel anders kunt doen.
Een van de belangrijkste take aways van deze workshop was dan ook: je kunt een tekst op 1000 manieren doen. Maar wat je erbij denkt, hoe je het voor je ziet, dat is hoe het overkomt bij het publiek. Daar zit je kracht. Er werd niet alleen gezongen, ook gelachen, met bewondering naar de talenten gekeken en zo af en toe een klein traantje weggepinkt. Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”
orkshop 5 Jong Talenten Traject: Zingen Bewegen
Voor de vijfde workshop in het Jong Talenten Traject reisden de jonge talenten deze keer niet af naar Ede, maar naar de Frank Sanders Akademie (FSA) in Amsterdam! Zingend bewegen stond deze middag op het programma. Bij Sophie van Hecke -artistiek leider bij theatermusicalgroep De Hanswijckers, zangdocent en docent aan de FSA- moesten de talenten flink aan de bak. Voor deze workshop gebruikte Sophie een zelfgemaakte compilatie van de nummers Another day of sun en Someone in the crowd uit La La Land. Na een korte kennismaking en warming up, liet Sophie de talenten ieder 7 poses bedenken die ze tijdens het nummer gaan gebruiken. Dat was niet eens zo makkelijk! "Het hoofd blijkt vandaag namelijk ook een prominente bijrol te spelen. En dat zit in de weg: “Zelf bedenken is best lastig. Iets nadoen wat iemand anders heeft bedacht, is een stuk makkelijker”, vertelt een van de talenten. Ervaringen uit het verleden, wat er ooit is gezegd, gezien (kunnen) worden in je creativiteit: het speelt allemaal mee. Dat je op zo’n moment iets kunt bedenken wat het toch niet voor je is, of je niet goed genoeg vindt, is een van de belangrijkste inzichten van vandaag. Voor het ene talent lag de uitdaging deze workshop in het bewegen, voor een ander in het zingen, voor het volgende talent weer in het kunnen loslaten van oude herinneringen. "Dansers die moeite hadden met de tekst, kregen de tip om bewuster te worden van de tekst, zoals ze ook al bij de workshop Liedinterpretatie leerden. Wat roept de tekst op. Voel, de choreo komt later wel. En voor de talenten die moeite hebben met de choreo: ga onder het tempo oefenen. Vertraag, doe een stapje terug.
Naast het vele zingen en dansen was er ook ruimte voor vrije oefeningen en reflectie om de lastige gedachten ruimte te geven om de zaal te verlaten. Het resultaat: een ontzettend gave, energieke performance. De groepsenergie spatte ervan af! En die 7 poses die in het begin nog wat lastig leken? Dat kwam helemaal goed. Of niet, aan het eind hadden sommige talenten er maar 6. En ook dat klopte helemaal. Voor de talenten had Sophie nog een laatste tip: stap de volgende keer bij een workshop of auditie binnen met de gedachte: ik kom met wat ik heb, ik kom hier om te leren. Wees niet bang, laat wat je niet kunt lekker thuis. Je komt om te leren. Wat zien we de talenten groeien tijdens deze workshop. Van aarzeling en bewegen vanuit het hoofd aan het begin van de workshop tot een geweldig einde: een performance waar de energie als groep vanaf spat en ieder talent volop danst en zingt.
Zaterdag 14 december volgen de talenten een masterclass Liedinterpretatie door Stanley Burleson.
Zij mogen zelf een nummer uitzoeken en voorbereiden. Stanley zal ieder talent helpen met interpretatie, presentatie en beweging van hun gekozen nummer. Over het Jong Talenten Traject Het Jong Talenten Traject is opgezet om een brug te slaan tussen het amateurtalent bij musicalverenigingen en het professionele werkveld. “Dit traject organiseren we omdat we bij SAMN twee dingen zien”, vertelt voorzitter Rogier Havelaar. “De eerste is dat er veel talent rondloopt bij amateurmusicalverenigingen en toneelgroepen. Maar dat jong talent zich niet bij ieder beoefenaarsverband kan ontwikkelen. Begrijp me niet verkeerd, de verenigingen doen vaak echt fantastisch werk, maar zijn meestal te klein en hebben niet de middelen en knowhow om talenten goed te ontwikkelen. Door het landelijke Jong Talenten Traject kunnen deze jongeren hun zang-, dans- en acteertalent verder ontwikkelen. Ten tweede zien we dat wie niet op héél jonge leeftijd kiest voor een baan in de musical, er later heel moeilijk terechtkomt. Met het Jong Talenten Traject willen we deze jonge mensen een kans geven.”