In de jaren ‘30 van de vorige eeuw werd Duitsland geconfronteerd met de opkomst van het Nationaal-Socialisme. Voor tegenstanders en mensen die iets te vrezen hadden van de Nazi’s moet het een beklemmende periode zijn geweest. Om te zien dat de Nazi’s Duitsland langzaam in hun greep kregen, sterker werden en langzaam aan meer medestanders kregen. Meelopers van wie je het in eerste instantie niet zou verwachten.
Beverwijk kon volop genieten in The Kit Cast Clubâ€
In deze woelige tijd speelt de musical Cabaret. Het verhaal van de jonge Amerikaanse schrijver Clifford Bradshaw die naar Berlijn reist om daar aan zijn boek te werken. In de trein ontmoet hij Ernst Ludwig, die hem het pension van Fräulein Schneider aanbeveelt en hem ook meeneemt naar de Kit Kat Club, een obscure nachtclub, waar de MC (Master of Ceremonies) een wervelende show presenteert met de Kit Kat Boys en Girls en zangeres Sally Bowles. Bowles wordt verliefd op de homoseksuele Clifford. Als Sally zwanger blijkt te zijn, besluit Clifford zijn verantwoordelijkheid te nemen. Zijn plannen om met Sally te trouwen en samen met haar Duitsland te verlaten worden echter doorkruist door de abortus die Sally in het geheim laat plegen.
Persoonlijke tragiek, gemengd met de tragiek van een natie in wat daarna zou uitmonden in de tragiek van de hele wereld. Na The Beauty and the Beast, twee jaar geleden, en Zorro – de Musical, vorig jaar, een opmerkelijke keuze van Musicalgroep The Cast uit Castricum, in het jaar dat The Cast 25 jaar bestaat. Van 21 tot en met 23 mei speelde The Cast deze musical in het Kennemer Theater in Beverwijk en kreeg elke avond terecht een staande ovatie. MusicalNieuws was aanwezig bij de tweede voorstelling op vrijdag 22 mei en zag een uitstekende voorstelling, met uitbundige en pikante dans op de momenten dat het kan en sterk acteerwerk op de momenten dat het moet, aangevuld met ontroerende momenten, die je stil maken en doen denken aan wat individuele mensen, Duitsland en de rest van de wereld nog te wachten stond.
Onder regie van Marc-Peter van der Maas en met orkestleider Gerbrand van Kolck, met het orkest duidelijk zichtbaar op een verhoging, achter op het podium, laat The Cast met Cabaret weer een geheel andere kant van zich zien, en geeft zich tot op zekere hoogte letterlijk bloot. Een aantal acteurs zal daarmee zeker uit zijn/haar comfortzone zijn gehaald, maar dat valt geenzins te merken op het podium en resulteert in een productie die van de eerste tot de laatste minuut boeit en ontroert. Hoofd-, bij- en ensemblerollen zijn prima verdeeld, waarbij in de eerste plaats de absolute hoofdrolspelers opvallen.
Markjan Oosterhoff speelt de rol van MC, de persoon die het publiek welkom heet, de optredens in de Kit Kat Club aan elkaar praat en door zijn aanwezigheid op het toneel op andere momenten zwijgend commentaar levert op de gebeurtenissen. Zijn vertolking van MC is grotesk, met name de momenten dat hij in de Kit Kat Club op het podium staat, maar op sommige momenten ook fantastisch klein en breekbaar. Op die momenten weet hij de zaal stil te krijgen, met als belangrijkste moment de laatste scène, wanneer hij zijn leren kleding afdoet en en laat zien wat de Joodse bevolking te wachten staat. De nummers die hij zelf in de Kit Kat Club brengt, zoals Money en Laat Maar Waaien, zijn prachtig om te zien, mede door de choreografie van Mirjam Spijker en Jenny Burger.
De rol van Sally Bowles wordt prachtig gespeeld door Rachèl van Barneveld. Ook zij laat twee kanten van haar karakter zien, uitbundig op het toneel van de Kit Kat Club, maar (langzamerhand) een hoopje ellende daarbuiten. In het nummer Cabaret schittert zij nog één keer, om daarna met het hoofd omlaag door de achterdeur te verdwijnen. Zij krijgt goed tegenspel van Frank Dijkhof als Clifford Bradshaw. Van hun dialogen, met name de ruzies, spatten de vonken af en langzaam wordt de onmogelijkheid van hun liefde zichbaar, door het verschil in karakter, de tijdgeest en het leven in twee verschillende werelden.
Evenzeer genoemd moeten worden Ruben Boots, die met zijn verschijning een heel geloofwaardig aanhanger van het Nazi-regime neerzet, Olga Benjamin als Fräulein Kost, en Irene Groen en John Luntz, als Fräulein Schneider en Herr Schultz, de karakters op leeftijd, die op geloofwaardige wijze een verliefd paar neerzetten. Ook de Kit Kat Girls en Boys zijn volledig op hun plaats en geven je, in combinatie met de passende kostuums en kap en grime, echt het gevoel in een derderangs nachtclub te zitten. Dat gevoel wordt versterkt doordat de eerste rij van de zaal, met ronde tafels en extra service, deel uitmaakt van het totale toneelbeeld.
Met Cabaret houdt The Cast het hoge niveau, zoals we dat vorig jaar mochten zien bij Zorro – de Musical, volledig vast en laat zien dat zij ook een, qua inhoud, zwaarder verhaal goed neer kunnen zetten. Nu eerst in september het 25-jarig jubileum vieren en dan op naar volgend jaar!