Op het eind staan bijna alle spelers in een rij achter elkaar. Schijnbaar ongekleed, met een koffer hun bovenlichaam bedekkend. Met angst in hun ogen. Angst om wat er gaat gebeuren. Met de kennis van nu weten we wat er gaat gebeuren. De karakters uit de musical Cabaret lijken het ook te weten. Aan de zijkant staan de mensen die de Nationaal-Socialistische Partij vertegenwoordigen, naast Sally Bowles. Amerikaan Clifford Bradshaw is de dans ontsprongen en in de trein op weg naar Parijs.
Cabaret van Amsterdam Musical overtuigt
Cabaret stond al lang op het verlanglijstje van Amsterdam Musical. Dit weekend en komend weekend voeren zij deze musical in totaal acht keer op met twee verschillende casts. MusicalNieuws zag (na eerder al bij de repetities te zijn geweest) de allereerste voorstelling op zaterdag en zag cast 2 een uitstekende voorstelling spelen, begeleid door het Grand Circle Orkest onder leiding van Gerbrand van Kolck.
Cabaret is geen musical waar je kunt ontkomen aan de dagelijkse zorgen, zoals spreekstalmeester Emcee ons aan het begin van de voorstelling wil doen geloven. Het is een musical waar de duimschroeven door de Nazi’s langzaam worden aangedraaid en die dreiging is gedurende de gehele voorstelling continu te voelen. Het vertelt ook het verhaal van Berlijners die niet kunnen ontkomen aan wat er staat te gebeuren. De enige die dat kan is die Amerikaan. De vrouw aan wie hij, ondanks zijn sexuele geaardheid, verknocht is geraakt, de Engelse zangeres Sally Bowles, is echter niet meer te redden.
Het verhaal van Cabaret gaat over de Amerikaanse schrijver Clifford Bradshaw (gespeeld door Rogier Havelaar) die eind jaren ‘30 in Berlijn zijn boek wil schrijven. Hij krijgt een kamer in het pension van Fräulein Schneider (Sanne Runia) en leert in de vervallen Kit Kat Club de Engelse zangeres Sally Bowles (Sharon Dijkstra) kennen. Bowles weet Bradshaw met gemak om haar vingers te winden en in no-time wonen ze samen in het kleine appartement. Bowles raakt zwanger en Bradshaw besluit zijn verantwoordelijkheid te nemen en wil samen met Bowles naar Parijs reizen om vandaag terug naar de Verenigde Staten te gaan. Bowles ziet dit niet zitten, laat een einde maken aan haar zwangerschap en Bradshaw reist noodgedwongen alleen naar Parijs.
Door de dreiging van het opkomende Nationaal-Socialisme heen worden in Cabaret de trieste verhalen verteld van de inwoners van het pension van Fräulein Schneider en de dansers en danseressen van de Kit Kat Club. Onder de regie van artistiek en zakelijk leider Bernd Duenk komen die trieste verhalen uitstekend tot zijn recht en zien we een groep mensen waar de triestheid van afstraalt. Goed getroffen dus, net als de sfeer in de Kit Kat Club. De choreografie van Djuri Reijnen is prachtig en wordt prima uitgevoerd door de spelers van Amsterdam Musical.
Sharon Dijkstra zet een indrukwekkende Sally Bowles neer. Van onbevangen en brutale jonge dame verandert ze in een persoon die de last van de hele wereld op haar schouders lijkt te dragen. De nummers die ze in de eerste akte zingt in de Kit Kat Club (“Don’t Tell Mama” en “Maybe This Time”) stralen de glamour van de vervallen nachtclub uit. Haar nummer “Cabaret” aan het eind van de tweede akte wekt medelijden op met haar lot en gaat door merg en been. Ze heeft een sterke tegenspeler in Rogier Havelaar. Ook de overige hoofdrollen zijn uitstekend bezet. Erik Klomp zet een prima Emcee neer en pakt zijn momenten onder meer in het beginnummer (“Willkommen”) en in “Money”en “I don’t care much”.
Het ensemble levert een uitstekende prestatie en maakt indruk met de dansnummers. Gekleed in pikant ondergoed treden ze waarschijnlijk volledig buiten hun comfort zone (zeker in een zaal waar het publiek zo dicht op de spelers zit) maar daar is niets van te merken. Eén van de heren (Ronen Brilleslijper) loopt en danst zelfs bijna de gehele voorstelling schijnbaar moeiteloos op hoge hakken.
Amsterdam Musical weet de sfeer van Cabaret uitstekend te treffen en zet een voorstelling neer die ondanks het beklemmende onderwerp vrolijk maakt. Vrolijk over het niveau van de amateur musical wereld en het feit dat het verhaal van Cabaret gelukkig nog steeds verteld wordt.
Op zaterdag 19 en zondag 20 maart is Cabaret van Amsterdam Musical nog viermaal te zien in de Doelenzaal in Amsterdam, een zaal die medio dit jaar helaas de deuren zal sluiten. Meer informatie over Cabaret en Amsterdam Musical kun je vinden op www.amsterdammusical.nl