Musicalnieuws.nl

CARO is één en al Efteling

De Efteling wilde dit jaar iets nieuws op de planken zetten. Geen Nederlandse musical met het verhaal van een sprookje, maar een volledig nieuw theater spektakel met acrobatiek, dans, Special Effects, Efteling klassiekers en hits van alle tijden. En, heel bijzonder, omdat Caro ook een show moest worden voor het internationale publiek, een voorstelling zonder tekst.

Het was een spannende première. Dat kwam niet alleen door de acrobatiek in de voorstelling, vertoond op hoger niveau dan ooit te voren in de Efteling, adembenemende dansen en trucs in hoepels en touwen waar je mond van openvalt. Zelfs de kinderen in de voorstelling voeren op extreem hoog niveau acrobatische toeren uit. Bijna iedereen van de cast hangt wel op een moment metershoog ergens aan vast of voert de meest prachtige dansen uit, op wereldniveau.

Het was ook een spannende avond omdat CARO een zeer technische voorstelling is. Er zitten overweldigend veel indrukwekkende symbolische Special Effects in de voorstelling. Niet alleen zijn er showelementen met écht vuur en water, maar ook fantastisch poppenspel van een gigantische draak ter grootte van het toneel én heel veel buitengewoon prachtige praalwagens en decorstukken (Decorontwerp: Joris van Veldhoven)  en sensationele kostuums, pruiken en grime (ontworpen door Carla de Kroon,  Harold Mertens en Wouter Somers).

Naast al dit prachtige visuele spektakel heeft Caro ook nog een beeldschoon verhaal dat Efteling Bezoekers van alle leeftijden diep zal raken. CARO is een schitterende coming of age voorstelling waarbij woorden niet nodig zijn. Telkens opent zich een nieuw deur, met een daarachter een stukje van de Carousel van het leven. Je volgt het leven van Oscar van klein kind tot aan dat hij grootvader is. Het is indrukwekkend dat iets dat zo sprookjesachtig en spectaculair is toch zo herkenbaar kan blijven. De band tussen een opa en zijn kleindochter midden in de regen die echt op het podium valt waarin de meest prachtige figuren te zien zijn en fenomenaal gedanst wordt is het alleen al waard om te komen kijken. Hetzelfde geldt voor een dans met een gigantische spiegel waar de verschillende leeftijden elkaar ontmoeten in het begin van het stuk. 

Daarnaast is het ook een prachtige voorstelling vanwege de muziek, de magische compositie van René Merkelbach in combinatie met klassiekers uit de Efteling zoals Fata Morgana en Carnaval Festival én vele hits die iedereen in het publiek kan meezingen van onder andere Adèle, Stevie Wonder, The Beatles en Ed Sheeran. Die nummers worden voor het grootste gedeelte gezongen door Marcel Visscher en Talita Angwarmasse. Zij zijn de komische noot en de rode draad in de voorstelling. Zij nemen je als eerste mee in het verhaal en voelen als de reisleiders in deze wonderwereld voor het publiek. Elk lied wordt fantastisch gezongen en sluit prachtig aan bij wat er op het toneel gebeurt. De acrobaten (Cesar Andrade en Melanie Nunes)  blazen je compleet van je sokken Het ensemble en de kindercast zijn extreem goed op elkaar ingespeeld en maken de voorstelling echt tot het spektakel wat het is. Ze blazen je stuk voor stuk omver met hun fantastische dans, zang, acrobatiek en spel vaardigheden. Overal waar je kan kijken op het toneel gebeurt er iets oogverblindend moois. Het ensemble en de kindercast bestaande uit: Laurie van Iersel, Anne Claire Smorenburg, Jeffrey Stuut, Dewy Vlaardingerbroek, Sem Bach, Maarten van den Bemt, Mijntje Bouwens, Thibault van der Does, Amber Franssen, Izzy Harleman, Mats van Heusden, Fleur van der Hoeven, Lotte Jonker, Bridget Looijmans, Luc Serrarens, Roemer Vonk en Femke Zonneveld spelen ook de rollen van de hoofdpersonen van het verhaal op verschillende leeftijden en vertalen het verhaal van Oscar gespeeld door Ton Peeters. Op al deze spelers is in welk opzicht dan ook niets aan te merken. Stuk voor stuk fantastische spelers die met name grote indruk maken op het gebied van dans en acrobatiek.

CARO is een adembenemend spektakel vol symboliek, humor, interactie, herkenning en verrassingen. Als je naar de Efteling gaat is het meer dan 100 procent de moeite waard om deze show te gaan bewonderen. Er zijn eigenlijk geen woorden die dit prachtige nieuwe sprookje kan vertellen. Je moet de magie met eigen ogen gaan bekijken.

Door: Mats Hoogland

Kijk HIER voor ons fotoverslag

Producties Musical 2.0 - 2024/2025