De Theater BV heeft na het, helaas vroegtijdig, einde van ‘Goodbye, Norma Jeane’ weer een indrukwekkende musical naar de Nederlandse theaters gebracht. Vanwege COVID-19 geen grootse première maar een persvoorstelling op vrijdag 18 september 2020 in DE KOM in Nieuwegein
Een leven samen - Als je elkaar iedere dag opnieuw ontmoet
‘Een leven samen’ wordt geregisseerd door Martin Michel, het script en de liedteksten zijn van Allard Blom en de muziek van Ad van Dijk. Het is een nieuwe en oorspronkelijk Nederlandse musical welke perfect in de anderhalve-meter-samenleving past maar totaal geen afbreuk aan de theaterbeleving doet.
Het verhaal gaat over Ina (Doris Baaten) en Julius (Alfred van den Heuvel) welke elkaar weer ontmoeten in het verzorgingshuis waar zij beiden wonen. Ina en Julius hebben elkaar al eerder ontmoet, meerdere malen zelfs, alleen weten zij dit zelf niet altijd meer. De voorstelling neemt de bezoeker mee terug naar deze ontmoetingen. De prachtige muziek en de liedteksten zorgen voor de juiste sfeer en de overgangen van heden naar verleden. Deze zijn verfijnd en lopen mooi in elkaar over. In de terugblikken zien wij de jonge Ina (Alexandra Alphenaar) en jonge Julius (Ara Halici). Ina en Julius vallen voor elkaar maar zien ook de verschillen tussen hun beiden. Ze gaan ieder hun eigen weg, beginnen relaties, maar het verlangen naar elkaar blijft evenals de ontmoetingen tussen elkaar.
Het samenspel tussen Doris Baaten en Alfred van den Heuvel, beiden aan hun eigen kant van het toneel, is prachtig. Het geeft een inkijk in het systeem ‘verzorgingshuis’ waarbij iedere bewoner zijn eigen kamer heeft en waar op dit moment de verzorging met mondkapje (dubbelrollen Alexandra Alphenaar en Ara Halici) en dus ook binnen de anderhalve meter plaats vind. Het goede spel van beide acteurs zorgt er voor dat van de afstand tussen hen niets te merken is wanneer zij ruzie maken, eindeloze gesprekken hebben of hoogoplopende discussies voeren.
Herkenbaar in de voorstelling is de dubbelrol van Alexandra Alphenaar als de dochter van Ina. Alexandra zet haar treffend neer. Het drukke en gehaaste leven welke wij leiden en de excuses om niet te lang op bezoek te zijn in het verzorgingshuis worden pijnlijk duidelijk. Deze druk voelt ook de dochter van Ina. In de scene welke volgt gaat de verzorgende (Ara Halici) met haar in gesprek en relativeert. Deze scene komt oprecht en liefdevol over.
Als jonge Ina en Julius is de chemie tussen Alexandra Alphenaar en Ara Halici goed te zien. De hoogte- en dieptepunten welke zij meemaken spelen zij overtuigend en authentiek. De zangstemmen van beiden zijn helder en fijn om naar te luisteren. Wat opvalt is het spelplezier welke zij gezamenlijk uitstralen wanneer de voorstelling dit toe laat.
Het decor is minimaal maar doeltreffend. Aan de voorzijde van het toneel aan beide zijden een fauteuil met bijbehorende geranium. Achterop het toneel twee, soms wat wiebelige, banken waar voornamelijk de scenes tussen jonge Ina en Julius zich afspelen. Het lichtontwerp van Coen van der Hoeven zorgt voor een duidelijke setting van tijd en het verschil tussen heden en verleden. Helaas geen live muziek bij ‘Een leven samen’ maar orkestbanden, dit is de enige kritische noot welke ik zou willen geven op deze nieuwe Nederlandse musical.
De musical behandeld een zwaar onderwerp, dementie, maar het verhaal zit goed in elkaar en zorgt ervoor dat naast herkenbare symptomen de voorstelling vooral luchtig is. Als bezoeker wil je graag weten hoe de relatie van Ina en Julius in elkaar steekt en de musical geeft langzaam deze relatie prijs zonder te gaan haasten en weet daarnaast ook nog te verrassen.
Een leven samen - Als je elkaar iedere dag opnieuw ontmoet, is nog t/m december 2020 te zien door heel Nederland en is een voorstelling die je absoluut niet mag missen!
Door: Laura Heinis
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Het verhaal gaat over Ina (Doris Baaten) en Julius (Alfred van den Heuvel) welke elkaar weer ontmoeten in het verzorgingshuis waar zij beiden wonen. Ina en Julius hebben elkaar al eerder ontmoet, meerdere malen zelfs, alleen weten zij dit zelf niet altijd meer. De voorstelling neemt de bezoeker mee terug naar deze ontmoetingen. De prachtige muziek en de liedteksten zorgen voor de juiste sfeer en de overgangen van heden naar verleden. Deze zijn verfijnd en lopen mooi in elkaar over. In de terugblikken zien wij de jonge Ina (Alexandra Alphenaar) en jonge Julius (Ara Halici). Ina en Julius vallen voor elkaar maar zien ook de verschillen tussen hun beiden. Ze gaan ieder hun eigen weg, beginnen relaties, maar het verlangen naar elkaar blijft evenals de ontmoetingen tussen elkaar.
Het samenspel tussen Doris Baaten en Alfred van den Heuvel, beiden aan hun eigen kant van het toneel, is prachtig. Het geeft een inkijk in het systeem ‘verzorgingshuis’ waarbij iedere bewoner zijn eigen kamer heeft en waar op dit moment de verzorging met mondkapje (dubbelrollen Alexandra Alphenaar en Ara Halici) en dus ook binnen de anderhalve meter plaats vind. Het goede spel van beide acteurs zorgt er voor dat van de afstand tussen hen niets te merken is wanneer zij ruzie maken, eindeloze gesprekken hebben of hoogoplopende discussies voeren.
Herkenbaar in de voorstelling is de dubbelrol van Alexandra Alphenaar als de dochter van Ina. Alexandra zet haar treffend neer. Het drukke en gehaaste leven welke wij leiden en de excuses om niet te lang op bezoek te zijn in het verzorgingshuis worden pijnlijk duidelijk. Deze druk voelt ook de dochter van Ina. In de scene welke volgt gaat de verzorgende (Ara Halici) met haar in gesprek en relativeert. Deze scene komt oprecht en liefdevol over.
Als jonge Ina en Julius is de chemie tussen Alexandra Alphenaar en Ara Halici goed te zien. De hoogte- en dieptepunten welke zij meemaken spelen zij overtuigend en authentiek. De zangstemmen van beiden zijn helder en fijn om naar te luisteren. Wat opvalt is het spelplezier welke zij gezamenlijk uitstralen wanneer de voorstelling dit toe laat.
Het decor is minimaal maar doeltreffend. Aan de voorzijde van het toneel aan beide zijden een fauteuil met bijbehorende geranium. Achterop het toneel twee, soms wat wiebelige, banken waar voornamelijk de scenes tussen jonge Ina en Julius zich afspelen. Het lichtontwerp van Coen van der Hoeven zorgt voor een duidelijke setting van tijd en het verschil tussen heden en verleden. Helaas geen live muziek bij ‘Een leven samen’ maar orkestbanden, dit is de enige kritische noot welke ik zou willen geven op deze nieuwe Nederlandse musical.
De musical behandeld een zwaar onderwerp, dementie, maar het verhaal zit goed in elkaar en zorgt ervoor dat naast herkenbare symptomen de voorstelling vooral luchtig is. Als bezoeker wil je graag weten hoe de relatie van Ina en Julius in elkaar steekt en de musical geeft langzaam deze relatie prijs zonder te gaan haasten en weet daarnaast ook nog te verrassen.
Een leven samen - Als je elkaar iedere dag opnieuw ontmoet, is nog t/m december 2020 te zien door heel Nederland en is een voorstelling die je absoluut niet mag missen!
Door: Laura Heinis
Kijk HIER voor ons fotoverslag