Deze nieuwe versie van de musical The Last Five Years speelt zich af in New York en is geschreven en gecomponeerd door Jason Robert Brown. In een sober decor, waarin slechts van enkele kleine attributen in zwart en wit gebruik wordt gemaakt, wordt het verhaal verteld van Jamie en Cathy.
Een muzikale reis door een relatie met hoogte- en dieptepunten
Zij worden ondersteund door een 3-koppig orkest dat zich op het toneel bevind en door een danseres (Cody Schuitemaker), die feilloos weet uit te beelden waar de muzikale en emotionele accenten liggen.
Het verhaal wordt op een ongebruikelijke manier verteld: De man (Jamie) begint zijn verhaal bij de ontmoeting en vertelt het verhaal chronologisch richting hun scheiding. Terwijl de speellijn van Cathy juist andersom is, zij begint te vertellen vanaf de scheiding richting hun ontmoeting. Halverwege het verhaal zitten ze in dezelfde tijdzone en vraagt Jamie aan Cathy om met hem te trouwen en een familie/gezin te vormen.
De songs worden prachtig gebracht. Door de intieme setting komt de verhaallijn met de frisse stem van Jolijn Henneman mooi naar voren, al was het fijn om vooraf de verhaallijn in het programmaboekje te lezen om het daardoor beter te begrijpen. Het tegelijk vertellen in een tegengestelde richting is immers niet gebruikelijk.
In de verhaallijn van Jamie (Timo Tembuyser) ga je makkelijk mee en begrijp je waarom hij zo verliefd is en met Cathy verder wil naar een toekomst samen. Helaas blijken hun karakters teveel met zichzelf en hun eigen carrière bezig te zijn. Jamie wil een gevierde roman-schrijver worden en Cathy actrice, waardoor ze door de jaren heen uit elkaar groeien met het nare dieptepunt dat Jamie vreemd gaat en de relatie voorgoed tot een einde komt.
Het driekoppige orkest (piano, viool en cello) speelt aan één stuk door tijdens deze voorstelling, die zich zonder pauze afspeelt. De intieme setting, de indrukwekkende stemmen van de cast en de bijzondere choreografie maken deze musical tot een mooie theater-avond.
Deze musical is nog t/m 12 december te zien door heel Nederland
Door: Marijke Stuurman
Het verhaal wordt op een ongebruikelijke manier verteld: De man (Jamie) begint zijn verhaal bij de ontmoeting en vertelt het verhaal chronologisch richting hun scheiding. Terwijl de speellijn van Cathy juist andersom is, zij begint te vertellen vanaf de scheiding richting hun ontmoeting. Halverwege het verhaal zitten ze in dezelfde tijdzone en vraagt Jamie aan Cathy om met hem te trouwen en een familie/gezin te vormen.
De songs worden prachtig gebracht. Door de intieme setting komt de verhaallijn met de frisse stem van Jolijn Henneman mooi naar voren, al was het fijn om vooraf de verhaallijn in het programmaboekje te lezen om het daardoor beter te begrijpen. Het tegelijk vertellen in een tegengestelde richting is immers niet gebruikelijk.
In de verhaallijn van Jamie (Timo Tembuyser) ga je makkelijk mee en begrijp je waarom hij zo verliefd is en met Cathy verder wil naar een toekomst samen. Helaas blijken hun karakters teveel met zichzelf en hun eigen carrière bezig te zijn. Jamie wil een gevierde roman-schrijver worden en Cathy actrice, waardoor ze door de jaren heen uit elkaar groeien met het nare dieptepunt dat Jamie vreemd gaat en de relatie voorgoed tot een einde komt.
Het driekoppige orkest (piano, viool en cello) speelt aan één stuk door tijdens deze voorstelling, die zich zonder pauze afspeelt. De intieme setting, de indrukwekkende stemmen van de cast en de bijzondere choreografie maken deze musical tot een mooie theater-avond.
Deze musical is nog t/m 12 december te zien door heel Nederland
Door: Marijke Stuurman