Een citroen meringue taart is natuurlijk lekker om op te eten. Maar stiekem is het ook wel lekker om hem vol in iemands gezicht te gooien. Het gebeurt in FOEI, de nieuwe voorstelling van Jeugdtheatergezelschap BonteHond, tot grote hilariteit van het jeugdige én volwassen publiek. BonteHond roept graag op “tot wat gezonde ongehoorzaamheid”. MusicalNieuws gaf gehoor aan deze oproep op 2 april in Theater De Krakeling in Amsterdam.
FOEI van Jeugdtheatergezelschap BonteHond: even lekker gezond ongehoorzaam zijn
In FOEI besluiten twee wetenschappers elkaar te trainen in wilskracht. Beiden zijn niet in staat zichzelf in te houden (de verleiding van een gebakje voor hun neus is niet te weerstaan) terwijl ze eigenlijk zo snel mogelijk nette, voorbeeldige mensen willen worden. Om vervolgens andere mensen te leren net zo goed te worden als zij.
In een experimentele, klinische omgeving (compleet met observatieraam) testen ze elkaar om te kijken of ze de verleidingen die langskomen kunnen weerstaan. Uiteraard lukt dat niet. Zo bezwijkt de één vrij snel als hij het gebakje op tafel ziet – waar hij eigenlijk op zou moeten passen – terwijl de ander hetzelfde doet maar daarbij de schuld geeft aan het (zielige) gebakje zelf dat er eigenlijk om smeekte om gegeten te worden.
Al naar gelang de wetenschappers iets goed of fout doen kunnen ze stijgen op de meetlat die op de muur te zien is. En uiteindelijk ontstijgt één van hen de meetlat en nadert de voorstelling zijn climax.
Spelers Job Raaijmakers en Maurits van den Berg zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en vullen elkaar uitstekend aan. Het contrast tussen serieuze wetenschappers en gewone stervelingen is groot en zorgt daarmee voor de absurdistische sfeer die past bij deze voorstelling. En in die sfeer wordt op een speelse wijze gerefereerd aan een aantal van de zeven hoofdzonden. Woede, jaloezie, gulzigheid, hebzucht, hoogmoed: ze komen allemaal wel even langs op een lekkere, lichte manier.
Tussen de bedrijven door wordt er gedanst op een riverdance-achtige manier, wordt op vermakelijke wijze “het kwaad” uit de spelers gezogen met behulp van een stofzuiger en wordt er gerapt waarbij de meest lelijke woorden voorbij komen. Althans: dat vermoeden we, want elk lelijk woord wordt natuurlijk weggepiept. De voorstelling ontaardt uiteindelijk als in een slapstick met een heuse achtervolging, een gevecht met een waterpistool en dan uiteindelijk de al eerder genoemde citroen meringue taart.
Goede graadmeter voor een gelukte jeugdtheatervoorstelling is altijd het jeugdige publiek. Dat zit bij FOEI wel goed. Er wordt geboeid gekeken naar wat er allemaal gebeurt op het toneel, vaak zelfs van deskundig commentaar voorzien (‘Dat mag niet, toch papa?’) en de aandacht verslapt niet. Dat geldt overigens ook voor de volwassen kijkers, die vooraf dan ook stevig gewaarschuwd zijn om vooral de mobiele telefoon uit te laten, op straffe van in de hoek staan en het afgaan van een alarm. Dat neemt niet weg dat er midden in de voorstelling toch een keer het alarm afgaat..
FOEI van Jeugdtheaterhuis BonteHond is nog tot en met 27 mei te zien in diverse theaters in het land. Ook wordt op 6 mei een uitstapje gemaakt naar België (Brussel). Meer informatie, inclusief speellijst kun je vinden op www.bontehond.net/voorstellingen/foei
Scenefoto van Kamerich & Budwilowitz - EYES2
In een experimentele, klinische omgeving (compleet met observatieraam) testen ze elkaar om te kijken of ze de verleidingen die langskomen kunnen weerstaan. Uiteraard lukt dat niet. Zo bezwijkt de één vrij snel als hij het gebakje op tafel ziet – waar hij eigenlijk op zou moeten passen – terwijl de ander hetzelfde doet maar daarbij de schuld geeft aan het (zielige) gebakje zelf dat er eigenlijk om smeekte om gegeten te worden.
Al naar gelang de wetenschappers iets goed of fout doen kunnen ze stijgen op de meetlat die op de muur te zien is. En uiteindelijk ontstijgt één van hen de meetlat en nadert de voorstelling zijn climax.
Spelers Job Raaijmakers en Maurits van den Berg zijn uitstekend op elkaar ingespeeld en vullen elkaar uitstekend aan. Het contrast tussen serieuze wetenschappers en gewone stervelingen is groot en zorgt daarmee voor de absurdistische sfeer die past bij deze voorstelling. En in die sfeer wordt op een speelse wijze gerefereerd aan een aantal van de zeven hoofdzonden. Woede, jaloezie, gulzigheid, hebzucht, hoogmoed: ze komen allemaal wel even langs op een lekkere, lichte manier.
Tussen de bedrijven door wordt er gedanst op een riverdance-achtige manier, wordt op vermakelijke wijze “het kwaad” uit de spelers gezogen met behulp van een stofzuiger en wordt er gerapt waarbij de meest lelijke woorden voorbij komen. Althans: dat vermoeden we, want elk lelijk woord wordt natuurlijk weggepiept. De voorstelling ontaardt uiteindelijk als in een slapstick met een heuse achtervolging, een gevecht met een waterpistool en dan uiteindelijk de al eerder genoemde citroen meringue taart.
Goede graadmeter voor een gelukte jeugdtheatervoorstelling is altijd het jeugdige publiek. Dat zit bij FOEI wel goed. Er wordt geboeid gekeken naar wat er allemaal gebeurt op het toneel, vaak zelfs van deskundig commentaar voorzien (‘Dat mag niet, toch papa?’) en de aandacht verslapt niet. Dat geldt overigens ook voor de volwassen kijkers, die vooraf dan ook stevig gewaarschuwd zijn om vooral de mobiele telefoon uit te laten, op straffe van in de hoek staan en het afgaan van een alarm. Dat neemt niet weg dat er midden in de voorstelling toch een keer het alarm afgaat..
FOEI van Jeugdtheaterhuis BonteHond is nog tot en met 27 mei te zien in diverse theaters in het land. Ook wordt op 6 mei een uitstapje gemaakt naar België (Brussel). Meer informatie, inclusief speellijst kun je vinden op www.bontehond.net/voorstellingen/foei
Scenefoto van Kamerich & Budwilowitz - EYES2