Fragment van De Nederlandse Musical Academie is een voorstelling waarbij het publiek mee mag kijken in de (verwarde en verwarrende) gedachten van een oude man. Fragmentarisch maar niet chronologisch trekt zijn verhaal aan ons voorbij. Hierbij komt langzaam de vraag boven hoe betrouwbaar ons geheugen is maar ook de boodschap hoe belangrijk en waardevol ieders verhalen zijn.
Fragment: een musical als afstudeerproject op professioneel niveau
De Nederlandse Musical Academie is een opleiding bedoeld voor uitzonderlijk talent op het gebied van zang, dans en spel. We werden niet teleur gesteld. Bij voorbaat alvast de grote complimenten voor de spelers die al voor de voorstelling een groot tegenslag moest verweken. Zo kon de voorstelling helaas niet plaatsvinden in Theater Het Hof, maar moest er last minute nog verhuisd worden naar de schoollocatie RijnIjssel. Niet optimaal en daarmee erg knap dat de spelers de voorstelling toch zo mooi stuk op de planken wisten te brengen.
Met de voorstelling Fragment wordt aandacht gevraagd voor zware actuele thema's: de eenzame oudere en dementie. In het verhaal kijken we door de ogen van een oude man, Marius. Hij zit in een café achter een kopje koffie, meer lijkt er niet aan de hand. Ineens zien we zijn jeugdvriendin voorbij steppen, zijn vrouw naast hem gaan zitten, zijn beste vriend met hem proosten. We zien zijn trouwdag, de geboorte van zijn kind en allerlei andere herinneringen. In willekeurige volgorde en kriskras door elkaar trekt zijn geheugen aan hem voorbijtrekken. Het stuk kijkt naar de rijke geschiedenis die een oudere met zich meedraagt, de punten in het leven die echt van belang zijn. En passant worden ook vraagtekens geplaatst bij de betrouwbaarheid van het menselijk brein.
De voorstellingen waren gratis te bezoeken, waarbij een vrijwillige gift meer dan welkom was; de winst van de voorstelling wordt geschonken aan het Nationaal Ouderen Fonds en Alzheimer Nederland.
Bovendien werd via het platform Voordekunst een crowdfundingsactie gestart: voor het maken van een CD met de nummers van de musical. De winst van deze verkoop wordt eveneens geschonken aan het Nationaal Ouderen Fonds.
De acteurs wisten zich ondanks hun nog geringe levenservaring prima in te leven en de sfeer goed te treffen. Ook de woordgrapjes lieten ze perfect getimed te vallen. Vocaal was er hier en daar wel iets aan te merken, maar dat laat onverlet dat het met de kwaliteit van deze nog zo jonge 3e jaars studenten wel goed zit. Zij hielden het spel mooi klein. Dat de scènes in hoog tempo na- en door elkaar liepen op het podium was een uitdaging. En zo stond ook de weergaloze gezichtsuitdrukking van Marius (Job Berge) als een huis.
De choreografie was méér dan ondersteunend aan de voorstelling: zeker in scènes als "wolk en storm' werd de drukkende sfeer van dementie goed voelbaar.
Een van de redenen waarom deze musical nauwelijks te onderscheiden was van een professionelemusical is vanwege de vormgeving. Het decor, de kostuums, het licht en het geluid zijn/lijken eenvoudig en daarmee bijzonder passend bij het thema van dit stuk. Ze gaven 'Fragment' precies die sfeer van stilstand en achteruitgang die het hoort te hebben en wisten ook de tijdsgeest goed te raken.
Zeker als je je realiseert hoe weinig tijd er was om decor, licht en geluid aan te passen aan de nieuwe locatie
Nog een positive noot ligt hem in de thematiek van de voorstelling: de musical heeft maatschappelijke relevantie en wordt desondanks lichtvoetig gebracht in musicalvorm. Het toch zware thema wordt over het voetlicht gebracht met een bij een musical passende verhaallijn. Voorwaar een knap staaltje.
Dat het aanwezige publiek (studenten verpleegkunde opleiding) muisstil was daar waar de emotie de overhand nam, lachten om de treffende woordgrapjes en vervolgens hun handen stuk klapten zegt genoeg.
Onze 3e jaars zouden met vlag en wimpel de eindstreep moeten halen en van een aantal spelers zullen we vast nog vaker horen!
De voorstelling is ontwikkeld door Jasper de Bruijn. Hij is docent en theatermaker die zelf in 2011 afstudeerde aan de Theaterschool van Utrecht. De muziek voor het stuk is gecomponeerd door Christian Grotenbreg en de choreografie was in handen van José Neuts. De cast bestaat uit 12 spelers van de opleiding (Daniëlle ten Have, Carlijn van Hoof, Sam Rondeel, Maxime Appeldoorn, Eryn van Kekem, Janneke Kersten, Danique Joosten, Pierre Thissen, Lotte van den Nieuwboer, Ilse Bakker, Zoë Minten, Jaleesa Goris, Job Berge), een externe acteur (Hans Jeths) en drie kindacteurs die speciaal voor de voorstellingen zijn gecast (Carmen den Hartog, Rûne Segerink, Juna van Amerongen).
Al met al hebben we genoten van de muziek van Christian Grotenbreg en de choreografie van Erwin van der wouw en José Neuts. Deze voorstelling verdiende een groter publiek.
We blijven deze 3e jaars en de NMA zeker volgen.
Door: Trudy Hubers
Met de voorstelling Fragment wordt aandacht gevraagd voor zware actuele thema's: de eenzame oudere en dementie. In het verhaal kijken we door de ogen van een oude man, Marius. Hij zit in een café achter een kopje koffie, meer lijkt er niet aan de hand. Ineens zien we zijn jeugdvriendin voorbij steppen, zijn vrouw naast hem gaan zitten, zijn beste vriend met hem proosten. We zien zijn trouwdag, de geboorte van zijn kind en allerlei andere herinneringen. In willekeurige volgorde en kriskras door elkaar trekt zijn geheugen aan hem voorbijtrekken. Het stuk kijkt naar de rijke geschiedenis die een oudere met zich meedraagt, de punten in het leven die echt van belang zijn. En passant worden ook vraagtekens geplaatst bij de betrouwbaarheid van het menselijk brein.
De voorstellingen waren gratis te bezoeken, waarbij een vrijwillige gift meer dan welkom was; de winst van de voorstelling wordt geschonken aan het Nationaal Ouderen Fonds en Alzheimer Nederland.
Bovendien werd via het platform Voordekunst een crowdfundingsactie gestart: voor het maken van een CD met de nummers van de musical. De winst van deze verkoop wordt eveneens geschonken aan het Nationaal Ouderen Fonds.
De acteurs wisten zich ondanks hun nog geringe levenservaring prima in te leven en de sfeer goed te treffen. Ook de woordgrapjes lieten ze perfect getimed te vallen. Vocaal was er hier en daar wel iets aan te merken, maar dat laat onverlet dat het met de kwaliteit van deze nog zo jonge 3e jaars studenten wel goed zit. Zij hielden het spel mooi klein. Dat de scènes in hoog tempo na- en door elkaar liepen op het podium was een uitdaging. En zo stond ook de weergaloze gezichtsuitdrukking van Marius (Job Berge) als een huis.
De choreografie was méér dan ondersteunend aan de voorstelling: zeker in scènes als "wolk en storm' werd de drukkende sfeer van dementie goed voelbaar.
Een van de redenen waarom deze musical nauwelijks te onderscheiden was van een professionelemusical is vanwege de vormgeving. Het decor, de kostuums, het licht en het geluid zijn/lijken eenvoudig en daarmee bijzonder passend bij het thema van dit stuk. Ze gaven 'Fragment' precies die sfeer van stilstand en achteruitgang die het hoort te hebben en wisten ook de tijdsgeest goed te raken.
Zeker als je je realiseert hoe weinig tijd er was om decor, licht en geluid aan te passen aan de nieuwe locatie
Nog een positive noot ligt hem in de thematiek van de voorstelling: de musical heeft maatschappelijke relevantie en wordt desondanks lichtvoetig gebracht in musicalvorm. Het toch zware thema wordt over het voetlicht gebracht met een bij een musical passende verhaallijn. Voorwaar een knap staaltje.
Dat het aanwezige publiek (studenten verpleegkunde opleiding) muisstil was daar waar de emotie de overhand nam, lachten om de treffende woordgrapjes en vervolgens hun handen stuk klapten zegt genoeg.
Onze 3e jaars zouden met vlag en wimpel de eindstreep moeten halen en van een aantal spelers zullen we vast nog vaker horen!
De voorstelling is ontwikkeld door Jasper de Bruijn. Hij is docent en theatermaker die zelf in 2011 afstudeerde aan de Theaterschool van Utrecht. De muziek voor het stuk is gecomponeerd door Christian Grotenbreg en de choreografie was in handen van José Neuts. De cast bestaat uit 12 spelers van de opleiding (Daniëlle ten Have, Carlijn van Hoof, Sam Rondeel, Maxime Appeldoorn, Eryn van Kekem, Janneke Kersten, Danique Joosten, Pierre Thissen, Lotte van den Nieuwboer, Ilse Bakker, Zoë Minten, Jaleesa Goris, Job Berge), een externe acteur (Hans Jeths) en drie kindacteurs die speciaal voor de voorstellingen zijn gecast (Carmen den Hartog, Rûne Segerink, Juna van Amerongen).
Al met al hebben we genoten van de muziek van Christian Grotenbreg en de choreografie van Erwin van der wouw en José Neuts. Deze voorstelling verdiende een groter publiek.
We blijven deze 3e jaars en de NMA zeker volgen.
Door: Trudy Hubers