De Graaf & Cornelissen Entertainment brengt elf jaar na de laatste versie van Evita de doorgecomponeerde musical opnieuw ten tonele. En hoe! MusicalNieuws was aanwezig bij de première op 22 oktober in het Koninklijk theater Carré in Amsterdam
Gerijpte Brigitte Heitzer zet krachtige Evita neer
Van een simpel plattelandsmeisje in Los Toldos via radio- en filmactrice in Buenos Aires en liefje van militair leider Juan Perón tot de machtigste vrouw van Argentinië en waarschijnlijk zelfs ter wereld. Zo luidt het verhaal van Eva Maria Duarte de Perón in een notendop.
De Graaf & Cornelissen Entertainment brengt elf jaar na de laatste versie van Evita de doorgecomponeerde musical opnieuw ten tonele. En hoe! In 1987 werd het muziekspektakel voor het eerst opgevoerd met de jonge Janke Dekker, in 1995 vertolkte Pia Douwes de hoofdrol en in 2007 Brigitte Heitzer. De Limburgse werd destijds door de kijkers van het AVRO-televisieprogramma Op zoek naar Evita aangewezen voor de hoofdrol in de musical Evita.
In haar eerste hoofdrol kon Heitzer nog niet voldoende overtuigen. Breekbaar in de lage tonen en te schel en schreeuwerig in de hoge tonen. Ook als actrice maakte de debutante geen verpletterende indruk. Heitzer is te braaf en het is moeilijk te geloven dat ze eerst een serie mannen verslindt en vervolgens het Argentijnse volk om haar vingers windt.
Maar dat was in 2007. In 2018 staat er een hele andere Brigitte Heitzer op het podium. Gerijpt, moeder van twee kinderen en met tig theater- en televisierollen achter haar naam. Ze heeft elf jaar later net als Evita een heuse metamorfose ondergaan. Heitzer is het stralend middelpunt van de voorstelling met een expressiever en groter stembereik dan elf jaar geleden. Ze speelt en zingt een indrukwekkend gerijpte Evita. In het begin uiterst innemend en later ijselijk berekenend. Ze brengt Evita zoals Andrew Lloyd Webber bedoelde dat de rol gezongen moet worden.
René van Kooten is als verteller en commentator Ché de tweede ster. Hij ontpopt zich profeet en plaaggeest, maar Van Kooten mag nog wel ietsjes minder braaf zijn en iets scherper uit de hoek komen. Vocaal is Van Kooten erg sterk en ook de stemmen van hem en Heitzer kleuren prachtig samen.
Paul Donkers zet Juan Perón als macho, charismatische en statische gladjakker neer en komt overtuigend over.
De innemende Yoran de Bont als tangozanger Agustin Magaldi heeft de zaal al snel in zijn zak.
Esmée Dekker gaf als mistress tijdens de première een geweldig visitekaartje af, waarbij meteen duidelijk werd dat zij als alternate Evita de rol moeiteloos zal kunnen vervullen.
De hoofdrolspelers worden ondersteund door een excellerend ensemble, dat veel meer dan alleen zingend en dansend ondersteunt. De prachtige choreografieën worden uiterst strak uitgevoerd en zijn een lust voor het oog.
Deze Evita is zeker een versie die gezien moet worden en onze complimenten aan De Graaf en Cornelissen Entertainment om het risico te nemen om van deze Evita geen kopie te maken van de versie van elf jaar geleden, maar een mooiere en betere versie.
Kijk HIER voor de speellijst
Kijk HIER voor ons fotoverslag
De Graaf & Cornelissen Entertainment brengt elf jaar na de laatste versie van Evita de doorgecomponeerde musical opnieuw ten tonele. En hoe! In 1987 werd het muziekspektakel voor het eerst opgevoerd met de jonge Janke Dekker, in 1995 vertolkte Pia Douwes de hoofdrol en in 2007 Brigitte Heitzer. De Limburgse werd destijds door de kijkers van het AVRO-televisieprogramma Op zoek naar Evita aangewezen voor de hoofdrol in de musical Evita.
In haar eerste hoofdrol kon Heitzer nog niet voldoende overtuigen. Breekbaar in de lage tonen en te schel en schreeuwerig in de hoge tonen. Ook als actrice maakte de debutante geen verpletterende indruk. Heitzer is te braaf en het is moeilijk te geloven dat ze eerst een serie mannen verslindt en vervolgens het Argentijnse volk om haar vingers windt.
Maar dat was in 2007. In 2018 staat er een hele andere Brigitte Heitzer op het podium. Gerijpt, moeder van twee kinderen en met tig theater- en televisierollen achter haar naam. Ze heeft elf jaar later net als Evita een heuse metamorfose ondergaan. Heitzer is het stralend middelpunt van de voorstelling met een expressiever en groter stembereik dan elf jaar geleden. Ze speelt en zingt een indrukwekkend gerijpte Evita. In het begin uiterst innemend en later ijselijk berekenend. Ze brengt Evita zoals Andrew Lloyd Webber bedoelde dat de rol gezongen moet worden.
René van Kooten is als verteller en commentator Ché de tweede ster. Hij ontpopt zich profeet en plaaggeest, maar Van Kooten mag nog wel ietsjes minder braaf zijn en iets scherper uit de hoek komen. Vocaal is Van Kooten erg sterk en ook de stemmen van hem en Heitzer kleuren prachtig samen.
Paul Donkers zet Juan Perón als macho, charismatische en statische gladjakker neer en komt overtuigend over.
De innemende Yoran de Bont als tangozanger Agustin Magaldi heeft de zaal al snel in zijn zak.
Esmée Dekker gaf als mistress tijdens de première een geweldig visitekaartje af, waarbij meteen duidelijk werd dat zij als alternate Evita de rol moeiteloos zal kunnen vervullen.
De hoofdrolspelers worden ondersteund door een excellerend ensemble, dat veel meer dan alleen zingend en dansend ondersteunt. De prachtige choreografieën worden uiterst strak uitgevoerd en zijn een lust voor het oog.
Deze Evita is zeker een versie die gezien moet worden en onze complimenten aan De Graaf en Cornelissen Entertainment om het risico te nemen om van deze Evita geen kopie te maken van de versie van elf jaar geleden, maar een mooiere en betere versie.
Kijk HIER voor de speellijst
Kijk HIER voor ons fotoverslag