Musicalnieuws.nl

Historalia brengt Marie-Antoinette na negen jaar in een nieuwe, prachtige uitvoering

Historalia, bekend van de historische spektakelmusicals in openlucht, slaat deze keer de tenten op in kasteeldomein de Wijnendale in Torhout. Ze brengen er het verhaal waarmee het voor hen negen jaar geleden allemaal begon: Marie-Antoinette, deze keer in een nieuw jasje. Maar liefst 130 mensen kruipen op het podium om het publiek een inkijk te geven in het turbulente leven van deze laatste koningin van Frankrijk.

Voor deze productie werd kosten nog moeite gespaard. Een indrukwekkend grote cast vult het hele terrein op en rond het kasteel. Delen van het podium werden op het omringende water gebouwd en ook de wandelpaden rondom de vijver maken deel uit van het decor. Paarden met koetsen en kleine bootjes maken het spektakel compleet. Het decor zorgt voor enorm veel diepte in de verhaallijn.  Waar het Oostenrijkse en Franse hof vooral in de hoogte te zien zijn en in de buurt van het kasteel blijven, leven de Franse revolutionairen meer op de voorgrond en bijna letterlijk dichter bij het publiek in de zaal, dichter bij het volk. Toch komen ook Marie-Antoinette en haar gevolg enkele keren tot heel dicht bij het publiek waardoor haar gezichtsuitdrukkingen beter te vatten zijn en het publiek meer sympathie voor haar personage kan vormen. Door te spelen met de ruimte, creëert deze voorstelling letterlijk de diepgang en nuance die het wil overbrengen: Marie-Antoinettte is meer dan enkel een koningin die feest ten koste van haar volk. Ook wanneer de revolutionairen de publiekstribune beklimmen of als je ze in een grote stoet met fakkels van achter het kasteel ziet komen, voel je je als publiek meegezogen worden in hun opstand. Het is bewonderenswaardig hoeveel afstand de cast aflegt om steeds op tijd op de juiste plek te zijn.
 
De cast bruist van het zang- en danstalent. Met de stem van Lien Vandenbossche, in de rol van de Parijse Rosalie, voorop. Al mag ook Liesbeth Roose, die de titelrol vertolkt, zeker enkele prachtige scenes en innemende nummers op haar naam zetten. Wanneer iedereen samen het podium betreedt gebeurt er iets magisch. Een mooi voorbeeld daarvan is de ouverture van het tweede deel: 'Poppen aan het dansen' zet de revolutionairen lijnrecht tegenover het Franse koningshuis, zonder dat er al een rechtstreekse confrontatie tussen de 2 te zien is. Een heerlijk moment met veel contrast. Op zulke momenten voelt het soms bijna jammer aan dat de zang via hoofdtelefoons tot bij het publiek wordt gebracht. Mocht het niet volkomen begrijpbaar zijn dat er voor stabiliteit in geluid wordt gekozen in deze openlucht omgeving, zou je bijna de neiging hebben om de koptelefoon heel even af te zetten om van de geluidsmuur van pure stemmen te genieten.
 
Tijdens deze voorstelling verveel je je geen seconde. Ondanks de lange duur van 130 minuten, zit er veel tempo in deze musical. De opzwepende nummers dragen hier zeker aan bij maar ook het verhaal en het spel kent veel vaart, waardoor je bijna niet doorhebt dat je al meer dan een uur aan het genieten bent wanneer de pauze wordt ingeluid. Gelukkig wacht je dan nog een even heerlijk tweede deel. Ga dit zien!

Door Marjolein Schabregs

Kijk HIER voor ons fotoverslag

Producties Musical 2.0 - 2024/2025