Musicalnieuws.nl

Iconische musical Elisabeth maakt diepe indruk

Weinig machtige vrouwen in de wereldgeschiedenis hebben de fantasie zo weten te prikkelen als keizerin Elisabeth van Oostenrijk. Een kwart eeuw na de Nederlandse première brengen producenten Albert Verlinde, Jaco Kaasschieter en Huub van den Heuvel deze prachtige musical over het leven van deze opvallend eigenzinnige en moderne vrouw terug naar de Nederlandse theaters.

Internationale musicalster Pia Douwes, die eerder in binnen- en buitenland wist te imponeren in de titelrol, vertolkt in deze nieuwe bewerking samen met Danique Dusée opnieuw de rol van de sterke eigenzinnige vrouw die haar hart schonk aan keizer Frans Jozef. Maar die langzaam maar zeker ten onder ging aan de verplichtingen en beperkingen die het leven aan het hof met zich meebracht. Pia vertolkt de rol van de oude Elisabeth en het jonge talent Danique Dusée maakt haar professionele musicaldebuut als de jonge Elisabeth. De musical bevat talloze beroemde nummers, waaronder Mijn leven is van mij dat het levensmotto van Sisi verwoordt.

Op 23 maart 2025 is Elisabeth in première gegaan in het DeLaMar theater in Amsterdam. Vele BN-ers betraden de rode loper om vervolgens de zaal te betreden die tot op de laatste stoel bezet werd. In de eerste akte speelt voornamelijk Danique Dusée de rol van de jonge Sisi. Ze heeft een prachtige stem met een groot bereik en doet niet onder voor de volwassen Sisi die gespeeld wordt door Pia Douwes. Het publiek was erg gretig en de voorstelling werd enthousiast ontvangen. Op het moment dat de jonge Sisi in ‘de schilderijlijst’ vervangen werd door Pia als volwassen Sisi ging het publiek in het DeLaMar compleet uit z’n dak. Een oorverdovend en lang applaus volgde toen Pia verscheen in de welbekende Sisi-jurk, een prachtig kippenvel-moment.

De (hoofd)rollen worden vertolkt door uiterst getalenteerde spelers. Milan van Waardenburg is ongekend goed, in deze rol van De Dood kan hij alle facetten van zijn spel en zang tonen en die zijn van uitmuntende kwaliteit. William Spaaij speelt al slenterend Lucheni en geeft heel goed de nonchalance weer van dit karakter die als verteller door het verhaal loopt. Guido Gottenbos geeft met zijn mooie zware stem gestalte aan Franz Joseph en Ann Van den Broeck speelt met een licht Vlaams accent Sophie, de moeder van Franz Joseph.

Eigenlijk zijn alle spelers (inclusief de jonge Rudolf) het benoemen waard, de casting is uitmuntend. Het ensemble speelt voor een groot gedeelte in schilders kleding zowel op de voor- als de achtergrond en het decor is qua belichting en vormgeving heel doeltreffend. Zo staan er bv. wel 14 schilders een schilderij te maken van een poserende Sisi en is er ook een scène waarin het ensemble van achter een gordijn meezingt met een felle spot er op, heel erg mooi weergegeven.

Vooral in de 2de akte wordt er veel nadruk gelegd op de haat-liefde verhouding van Sisi met De Dood. De dood van een kind is ook hartverscheurend voor deze eigenzinnige en ongelukkige vrouw bij het altaar. Opvallend is ook dat er veel gerookt wordt in deze versie en zelfs de heroïnespuit wordt gebruikt.

In de voorstelling moest de cast een paar keer wachten tot een enorm applaus stopte, want het publiek was razend enthousiast. Menig maal werd er tussendoor minutenlang geklapt en ook aan het einde was het slotapplaus zeer lang en oorverdovend.

Voor de musical-liefhebber is deze voorstelling van hoog niveau een echte aanrader en Elisabeth gaat nu op tournee door heel Nederland.

Kijk op onze facebookpagina voor een uitgebreid fotoverslag en kijk HIER voor ons videoverslag

Producties Musical 2.0 - 2024/2025