Op het eerste gezicht lijkt het een beetje een rare combinatie: Marlene Dietrich, de Duitse ster uit Hollywood films met haar beroemde felblauwe ogen en zware stem en Edith Piaf, de tengere chansionnière uit Parijs, beroemd geworden om haar tragische liefdesleven en dito liedjes. Toch delen deze vrouwen een geschiedenis en was het een publiek geheim dat zij méér dan alleen hele goede vriendinnen waren.
In bed met Dietrich en Piaf: onwaarschijnlijke vriendschap leidt tot ingetogen theatervoorstelling
De voorstelling ‘In bed met Dietrich en Piaf’ die op 6 mei in Het Zonnehuis in Amsterdam in première ging geeft ons een uniek inkijkje in de ingewikkelde relatie tussen beide vrouwen.
Tijdens een nachtelijke confrontatie wordt duidelijk hoezeer Marlene Dietrich (Frédérique Sluyterman van Loo) en Edith Piaf (Irene Kuiper) verschillen in hun ideeën over mannen, over idealen, over overleven. Maar even duidelijk wordt hoezeer de vrouwen nog van elkaar houden… Heden en verleden vloeien door elkaar heen als de twee diva’s beiden hun eigen versie van gebeurtenissen uit hun leven geven, waarbij ook feiten en fictie dwars door elkaar heen lopen.
Zowel Kuiper als Van Loo schitteren in hun personages. Kuiper zet een breekbare, volkse Piaf neer, die verdrinkt in haar pijn, pillen en verloren liefdes, wars van sterallures, breekbaar en tragisch tegelijk. Haar stem benadert die van Piaf en haar tranen zijn die van Piaf, terwijl er voor het personage van Piaf ook plaats is voor een komische noot, die Kuiper vol overgave speelt. Het toneel is van haar. Het contrast met de Dietrich van Van Loo is groot, en dat is één van de factoren die deze voorstelling zo prachtig maakt. Hoewel Marlene Dietrich juist bekend stond om haar divagedrag, haar uitbundige seksleven en extravagante leefstijl geeft Van Loo haar Dietrich ook een uiterst kwetsbaar en fragiel laagje mee, die de gehele voorstelling over haar heen blijft hangen. Haar stille spel is bij vlagen subliem. Over iedere handbeweging en iedere blik is nagedacht en dit maakt haar als Dietrich zeer geloofwaardig. Beide vrouwen zijn volledig aan elkaar gewaagd. Het publiek wordt meegezogen in de tragiek, de muziek en de personages die hun bizarre leven –of hun humoristische beleving daarvan- uitspelen. Het gebruik van de bühne als een groot bed waar het publiek aan drie zijden langs zit draagt daaraan bij. Omdat het hele podium gebruikt wordt waardoor alle scènes van alle kanten zichtbaar zijn kun je als publiek geen seconde verslappen want voor je het weet heb je iets gemist.
Naast Van Loo en Kuiper schittert Ger Otte in alle mannelijke bijrollen en verzorgt hij op piano en accordeon de muzikale begeleiding. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is speelt hij zowel Orson Welles als Adolf Hitler in de grappigste scène van ‘In bed met Dietrich en Piaf” waarmee hij het publiek volledig in een lachstuip krijgt. Er valt dus ook zeker wat te lachen ook al doet het leven van de hoofdpersonages daar misschien niet direct aan denken.
Regisseur en tekstschrijver Daniël Cohen is er met de cast en creatives in geslaagd een ingetogen en tegelijkertijd meeslepende voorstelling neer te zetten die in een kleine zaal zoals die van Het Zonnehuis uitstekend tot zijn recht komt. Een boeiende voorstelling waarin drie van de beste musicalperformers uit ons land tot het uiterste gaan met de personages die ze vertolken en waarvan je stiekem hoopt dat er ergens in het najaar een reprise in zit.
‘In bed met Dietrich en Piaf’ is tot en met 12 mei 2016 exclusief te zien in Het Zonnehuis in Amsterdam.
Surf voor tickets en meer informatie naar www.inbedmetdietrichenpiaf.nl