Wanneer je een regelmatige bezoeker van MusicalNieuws bent dan zal het je zeker niet ontgaan zijn: ‘Lelies’ is terug! Tot blijdschap van vele musicalfans, die deze mooie productie al in 2011 konden bewonderen, heeft JudastheaterProducties niet alleen besloten het stuk in reprise te nemen maar ook om een CD met de liedjes uit ‘Lelies’ uit te brengen. En dat is nog niet alles, want als kers op de taart is‘Lelies’ dit jaar ook in Nederland te zien! Met thema’s als het taboe rond homoseksualiteit, het stimuleren van vrije meningsuiting van jongeren en het verwerven van gelijke kansen voor iedereen is ‘Lelies’ niet alleen tijdloos en actueel, maar zal het zeker een groot publiek aanspreken. Zowel Belgen als Nederlanders zullen zich kunnen identificeren met de personages die te maken krijgen met onrechtvaardigheid, machtsmisbruik en de val van publieke figuren.
Indrukwekkende ‘Lelies’ brengt tragisch verhaal van een onmogelijke liefde
‘Lelies’ vertelt het verhaal van de complexe relatie tussen Bisschop Jean Bilodeau (Door van Boeckel) en de onterecht voor moord veroordeelde Simon Doucet (Hans Peter Janssens). In hun jonge jaren heeft er zich iets afschuwelijks afgespeeld dat 40 jaar later leidt tot een heftige confrontatie tussen beide mannen. Gedurende het stuk leer je niet alleen wat er tussen beiden is voorgevallen, maar ook hoe de uitkomst daarvan het leven van de mensen om hen heen voorgoed verandert. Bijna de hele originele cast uit 2011 geeft opnieuw acte de présence met uitzondering van Christian Celini, die vervangen is door de Nederlander Ivo Chundro (bekend van onder andere Sister Act, Aïda en We Will Rock You). Ook is Floris Devooght (’14-’18, Marie-Antoinette) aan het ensemble toegevoegd. Allard Blom tekende voor het scenario en de liedteksten, Sam Verhoeven componeerde de muziek terwijl Martin Michel opnieuw de regie voor zijn rekening neemt.
Omdat het verhaal zich afspeelt in een mannengevangenis worden alle personages, dus ook de vrouwenrollen, door mannen gespeeld. Het gevangenisdecor, met grote hekken waartussen de acteurs verschillende scènes in de twee tijdsvakken spelen is multifunctioneel. Mede hierdoor is het voor de toeschouwer goed te volgen of een scène zich in 1912 of in 1952 afspeelt.
Gedurende de hele voorstelling zijn Van Boeckel en Janssens op het toneel aanwezig. Het stille spel van beide acteurs is een waar genot om naar te kijken. Ook de prachtige bariton zangstem van Janssens maakt indruk. Timo Descamps en Matthew Michel overtuigen op alle gebieden in hun rollen als respectievelijk de jonge Doucet en zijn geliefde Vallier. Ara Halici en Ivo Chundro zorgen in de voornaamste vrouwenrollen voor de broodnodige komische noten. Leendert de Vis neemt het publiek mee terug in de tijd als de jonge Jean Bilodeau, waarin hij een prachtig evenwicht weet te behouden tussen de gekte van zijn personage aan de ene en diens invoelbare pijn aan de andere kant. Floris Devooght, Sébastien de Smet en Laurenz Hoorelbeke zijn onmisbaar in hun verschillende ondersteunende rollen. In deze ijzersterke cast zijn geen zwakke schakels te vinden. Hoewel het verhaal vrij zwaar is zorgen de prachtige muziek en liedjes ervoor dat je als toeschouwer tussendoor voldoende ruimte krijgt om even afstand te kunnen nemen van de personages en hun tragische omstandigheden.
‘Lelies’ is gebaseerd op het toneelstuk ‘Les Feluettes’ van de Canadese schrijver Michel Marc Bouchard dat in meer dan 40 landen te zien is geweest. De musical won in 2012 vijf Vlaamse Musical Prijzen, waaronder die van ‘Beste Musical’. De productie is tot en met 22 februari te zien in het in de Rode Zaal van het Fakkelteater in Antwerpen, en zal daarna tot 27 maart door Vlaanderen toeren. Van 2 tot en met 6 april staat ‘Lelies’ in M-Lab in Amsterdam. De kaartverkoop voor alle voorstellingen is in volle gang.
Omdat het verhaal zich afspeelt in een mannengevangenis worden alle personages, dus ook de vrouwenrollen, door mannen gespeeld. Het gevangenisdecor, met grote hekken waartussen de acteurs verschillende scènes in de twee tijdsvakken spelen is multifunctioneel. Mede hierdoor is het voor de toeschouwer goed te volgen of een scène zich in 1912 of in 1952 afspeelt.
Gedurende de hele voorstelling zijn Van Boeckel en Janssens op het toneel aanwezig. Het stille spel van beide acteurs is een waar genot om naar te kijken. Ook de prachtige bariton zangstem van Janssens maakt indruk. Timo Descamps en Matthew Michel overtuigen op alle gebieden in hun rollen als respectievelijk de jonge Doucet en zijn geliefde Vallier. Ara Halici en Ivo Chundro zorgen in de voornaamste vrouwenrollen voor de broodnodige komische noten. Leendert de Vis neemt het publiek mee terug in de tijd als de jonge Jean Bilodeau, waarin hij een prachtig evenwicht weet te behouden tussen de gekte van zijn personage aan de ene en diens invoelbare pijn aan de andere kant. Floris Devooght, Sébastien de Smet en Laurenz Hoorelbeke zijn onmisbaar in hun verschillende ondersteunende rollen. In deze ijzersterke cast zijn geen zwakke schakels te vinden. Hoewel het verhaal vrij zwaar is zorgen de prachtige muziek en liedjes ervoor dat je als toeschouwer tussendoor voldoende ruimte krijgt om even afstand te kunnen nemen van de personages en hun tragische omstandigheden.
‘Lelies’ is gebaseerd op het toneelstuk ‘Les Feluettes’ van de Canadese schrijver Michel Marc Bouchard dat in meer dan 40 landen te zien is geweest. De musical won in 2012 vijf Vlaamse Musical Prijzen, waaronder die van ‘Beste Musical’. De productie is tot en met 22 februari te zien in het in de Rode Zaal van het Fakkelteater in Antwerpen, en zal daarna tot 27 maart door Vlaanderen toeren. Van 2 tot en met 6 april staat ‘Lelies’ in M-Lab in Amsterdam. De kaartverkoop voor alle voorstellingen is in volle gang.