Niet alleen heeft MusicalNieuws de show bezocht, maar wij hebben ook nog wat vragen aan Willemijn gesteld. Zit jouw vraag erbij? Lees snel!
Interview Willemijn Verkaik: al 10 jaar Elphaba
- Is er veel veranderd in de reacties op jouw Elphaba in de afgelopen 10 jaar?
Omdat ik de rol in meerdere landen heb gespeeld, heb ik wel een bepaalde naam opgebouwd. Mensen komen nu van over de hele wereld om speciaal mijn vertolking te zien. Dat is echt geweldig, maar het voert ook de druk op natuurlijk. Mensen verwachten wel wat. Maar daar kan ik niet anders dan heel trots op zijn.
- Ben je niet bang dat je op automatische piloot gaat spelen? Of probeer je de rol steeds weer iets nieuws mee te geven (voor zover daar ruimte voor is)?
Het is nauwelijks mogelijk bij deze rol om op de automatische piloot te gaan. Je moet zo hard werken in iedere scène en iedere song. Ik begin iedere show weer van punt nul en herleef het verhaal. Ook nu weer in Londen heb ik Elphaba weer opnieuw leren kennen. Het is af en toe moeilijk maar het geeft je ook nieuwe impulsen en andere nuances. Ik vind het erg leuk om te kijken wat er nog meer in het karakter zit.
- Wat is het grootste verschil in spelen voor Nederlands, Engels, Duits en Amerikaans publiek?
Heel simpel, de taal. In de taal zit een stukje cultuur en de uitspraak, nuance, melodie van de taal maakt dat het anders speelt. Het leuke van Wicked is is dat het heel universeel is. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, welke achtergrond je hebt, iedereen herkent zich in één van de rollen. Dat vind ik erg mooi om te zien.
- Wicked gaat ook over uitsluiting en discriminatie. Merk je dat daar nu meer aandacht aan wordt besteed in recensies en eromheen dan een aantal jaren geleden?
Ik merk dat ik er wat vaker vragen over krijg in interviews en het is een actueel thema. Vanaf het eerste begin dat ik de rol speel merk ik in reacties van mensen dat het helaas nog steeds aan de orde van de dag is. Ze vertellen me dat ze zich herkennen in Elphaba, en vaak gepest worden of werden en proberen een weg te vinden en meer zelfvertrouwen te krijgen.
Het is voor mij wel heel mooi om te horen dat Wicked en Elphaba ze dan een beetje opfleurt en zelfs helpt een beetje sterker het theater uit te gaan. Dat is het mooie van ons vak. Mensen een mooie avond bezorgen, misschien iets meegeven om over na te denken en ze even uit de dagelijkse realtiteit te halen.
- Zou je niet voor één keer Glinda willen spelen?
Ach dat zou hardstikke leuk zijn, Glinda is een geweldig mooie rol. Maar ik ben absoluut het type niet haha!
- Wat is jouw advies aan jongeren met professionele musical ambities?
Het is een fantastisch vak en ga er helemaal voor. Maar weet wel dat het een hard vak is. Je zult tegenslagen krijgen en je hebt echt een behoorlijk incasseringsvermogen nodig. Verzamel eerlijke kenners om je heen die durven te zeggen wat je eventueel kan verbeteren. Je moet niet bang zijn om te leren. Veel oefenen veel kijken en luisteren.. En dan vooral genieten!
MusicalNieuws bedankt Willemijn voor het interview en wensen haar nog veel geluk en plezier in al haar rol als Elphaba, maar ook in haar toekomstige rollen!
Omdat ik de rol in meerdere landen heb gespeeld, heb ik wel een bepaalde naam opgebouwd. Mensen komen nu van over de hele wereld om speciaal mijn vertolking te zien. Dat is echt geweldig, maar het voert ook de druk op natuurlijk. Mensen verwachten wel wat. Maar daar kan ik niet anders dan heel trots op zijn.
- Ben je niet bang dat je op automatische piloot gaat spelen? Of probeer je de rol steeds weer iets nieuws mee te geven (voor zover daar ruimte voor is)?
Het is nauwelijks mogelijk bij deze rol om op de automatische piloot te gaan. Je moet zo hard werken in iedere scène en iedere song. Ik begin iedere show weer van punt nul en herleef het verhaal. Ook nu weer in Londen heb ik Elphaba weer opnieuw leren kennen. Het is af en toe moeilijk maar het geeft je ook nieuwe impulsen en andere nuances. Ik vind het erg leuk om te kijken wat er nog meer in het karakter zit.
- Wat is het grootste verschil in spelen voor Nederlands, Engels, Duits en Amerikaans publiek?
Heel simpel, de taal. In de taal zit een stukje cultuur en de uitspraak, nuance, melodie van de taal maakt dat het anders speelt. Het leuke van Wicked is is dat het heel universeel is. Het maakt niet uit waar je vandaan komt, welke achtergrond je hebt, iedereen herkent zich in één van de rollen. Dat vind ik erg mooi om te zien.
- Wicked gaat ook over uitsluiting en discriminatie. Merk je dat daar nu meer aandacht aan wordt besteed in recensies en eromheen dan een aantal jaren geleden?
Ik merk dat ik er wat vaker vragen over krijg in interviews en het is een actueel thema. Vanaf het eerste begin dat ik de rol speel merk ik in reacties van mensen dat het helaas nog steeds aan de orde van de dag is. Ze vertellen me dat ze zich herkennen in Elphaba, en vaak gepest worden of werden en proberen een weg te vinden en meer zelfvertrouwen te krijgen.
Het is voor mij wel heel mooi om te horen dat Wicked en Elphaba ze dan een beetje opfleurt en zelfs helpt een beetje sterker het theater uit te gaan. Dat is het mooie van ons vak. Mensen een mooie avond bezorgen, misschien iets meegeven om over na te denken en ze even uit de dagelijkse realtiteit te halen.
- Zou je niet voor één keer Glinda willen spelen?
Ach dat zou hardstikke leuk zijn, Glinda is een geweldig mooie rol. Maar ik ben absoluut het type niet haha!
- Wat is jouw advies aan jongeren met professionele musical ambities?
Het is een fantastisch vak en ga er helemaal voor. Maar weet wel dat het een hard vak is. Je zult tegenslagen krijgen en je hebt echt een behoorlijk incasseringsvermogen nodig. Verzamel eerlijke kenners om je heen die durven te zeggen wat je eventueel kan verbeteren. Je moet niet bang zijn om te leren. Veel oefenen veel kijken en luisteren.. En dan vooral genieten!
MusicalNieuws bedankt Willemijn voor het interview en wensen haar nog veel geluk en plezier in al haar rol als Elphaba, maar ook in haar toekomstige rollen!