Musicalnieuws.nl

Jeanne d’Arc zet de stijgende lijn in de producties van Historalia voort

Historalia is terug met een historisch muziekspektakel in Kasteel de Merode in Westerlo (België). Na het succes van de musical 1830 over het ontstaan van het Koninkrijk België is dit keer het bekende verhaal van Jeanne d’Arc aan de beurt.

Lotte Stevens (bekend van onder andere Mega Mindy, De Ketnetband en Red Star Line) speelt deze Franse heldin. Enkele andere bekende namen in de cast zijn: Pieter Jan De Paepe (Jean de Metz), Erik Goris (Bisschop Pierre Cauchon), David Cantens (Robert de Beaudricourt), Helle Vanderheyden (heilige Margaretha), Pauline Joris (heilige Catharina) en Floris Devooght (Karel VII). 1800 toeschouwers bekeken deze fenomenale voorstelling met maar liefst 150 dansers, zangers en figuranten op het toneel.
 
Een verhaal over moed, opoffering en strijd, dat is het verhaal van Jeanne d’Arc. Een korte geschiedenisles: Jeanne d’Arc, de boerendochter uit Domrémy, werd in 1412 geboren tijdens de Franse Burgeroorlog. Vanwege haar cruciale rol in de Honderdjarige Oorlog tussen Engeland en Frankrijk, kreeg ze de bijnaam De Maagd van Orléans en werd de nationale heldin van Frankrijk. Ze hoorde stemmen van de heilige Catharina, Margaretha en Michaël die haar vertelden dat ze de Dauphin Karel VII moest helpen om Frankrijk te bevrijden van de Engelsen. In de eerste jaren had ze veel succes, maar later leed ze verliezen en werd ze door de vijand gevangengenomen. De partijdige rechtbank van de Engelsen veroordeelde haar na 56 zittingen tot de brandstapel voor onder andere ketterij en het dragen van mannenkleren. Jeanne d’Arc stierf op 19 jarige leeftijd.
 
Zoals hierboven is te lezen, is het verhaal van Jeanne d’Arc een groot(s) verhaal. De makers van de musical hebben geprobeerd alles te vertellen over haar turbulente leven. Van haar jeugd, tot haar aansluiting bij het leger, tot haar veroordeling. Ondanks de hoeveelheid informatie voelde het verhaal organisch aan en niet doorgespoeld. Het begin leek echter traag op gang te komen, gelijkwaardig aan het ontstaan van de Franse rebellie tegen de Engelsen. De zenuwen voor de première waren voelbaar en toch was een 7 à 8 tal versprekingen duidelijk hoorbaar. Normaal gezien is dat te overzien, alleen in dit verhaal is een verspreking over de Franse, of Engelse koning, of was het toch de Franse? wel erg pijnlijk.
 
Alles werd goedgemaakt door de prachtige omgeving waarin het decor was geplaatst: aan het kasteel van de Merode. Als publiek zit je op een tribune met 1800 man, met allemaal een koptelefoon op. Zo ontvang je ‘3D-geluid’ en worden omgevingsgeluiden geblokt. Denk aan piepende houten decorstukken die worden opgereden of een hoestende achterbuurman. Daarnaast kan je je volledig focussen op de muziek én zang. Veel musicalacteurs kunnen mooi zingen, maar dan heb je Lotte Stevens. Zij legt de lat nóg hoger. Naast prachtige uithalen, weet ze ook enorm veel emotie over te brengen. Tijdens de solo in gevangenschap lijkt te roepen, constant met meer emotie, maar het is zó perfect dat velen toeschouwers het niet meer droog houden. Haar tegenspeler Pieter-Jan de Paepe is een stemacteur die ook onder andere in een Deep Purple-tribute band zat. Dat hij kan werken met zijn stem wordt zeer duidelijk tijdens zijn mooie liefdesverklaring aan Jeanne. We hopen ten zeerste dat hij nog in vele producties te bewonderen zal zijn. Een enkel muziekstuk klinkt melodieus erg herkenbaar, maar dit staat in contrast met de soort rappende stukken die leven in de brouwerij brengen.
 
Enkele acteurs spelen dubbelrollen. Zo speelt Jos Dom eerst Jeanne’s vader en later Filips de Goede. Voor het verhaal is dit meestal geen probleem, aangezien ze door kostuums en dergelijke niet altijd direct te herkennen zijn. Wel was het gek om de Kapitein die samen met Jeanne ten strijde ging (gespeeld door David Cantens), later tijdens haar proces hoofdrechter is. Een luchtig stuk is als de koerier met zijn luit nieuwtjes naar de koning brengt. Denk aan het type Jani Kazaltzis meets James Cooke die vol woordgrappen en sneren naar de vertrekkende aandacht van hem als nieuwsbrenger, naar de ‘scoops’ die het paleis enkel interesseert, het toneel vult met zijn persoonlijkheid. Tel daar een mokkende nog-niet-koning bij op, en je zult begrijpen dat deze scènes een glimlach op je gezicht zullen toveren.
 
Terug naar dat decor. We zien rechts enkele bogen staan die later het paleis blijken te zijn van de Dauphin. Volledig in de verte achter het kasteel en de slotgracht zijn enkele tenten te zien waar ook regelmatig beweging is te zien. Zo zien we Jeanne vanaf daar al aankomen te paard en wordt het kamp door de vijand aangevallen terwijl op de voorgrond een andere scène zich afspeelt. Als alle figuranten bij enkele scènes ten tonele verschijnen, heb je als publiek ogen tekort. De vechtscènes inclusief ridders te paard zijn erg spectaculair. Toch blijft het spannend als publiek om te zien dat paarden niet altijd mee willen werken en we duimen dat er geen figurant op een verkeerde plek komt te staan bij de komende voorstellingen.
 
Jeanne d’Arc zet de stijgende lijn in de producties van Historalia voort. Deze prachtige voorstelling is te zien tot en met 7 september 2024. https://www.historalia.be/jeanne-darc/
 
Vanaf augustus 2025 zal het kasteel in Wijnendale (Torhout, België) dienst doen als het decor van de musical 1830, die nogmaals door de producent op de planken wordt gebracht.
 
 
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025