Nederlandse musical/theaterliefhebbers kennen de Vlaamse acteur Mark Tijsmans voornamelijk van rollen in musicals als Mamma Mia, Domino, Annie en Marie Antoinette. Ook speelde hij een rol in de Vlaamse versie van War Horse, twee jaar geleden. In België maakte hij tien jaar lang (van 1998 – 2008) naam en faam in de tv-serie Flikken als Wilfried Pasmans.
Jeugdige energie spat van het toneel bij De Ridders van de ronde Keukentafel
Daarnaast heeft hij meer dan een dozijn kinderboeken op zijn naam staan. Met succes, want voor twee boeken won hij de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen. Deep Bridge, een nagelnieuw entertainment productiehuis in Vlaanderen, gaf Tijsmans de ruimte om één van zijn boeken, de Ridders van de ronde Keukentafel, te bewerken tot een spetterende musical. Op zondag 29 oktober jl., ging deze in première in Theater ‘t Eilandje in Antwerpen. Tijsmans zorgde zelf voor het script, de regie en de liedteksten van deze familiemusical.
In de Ridders van de ronde Keukentafel trekt Koning Uther van Brittanie ten strijde tegen de saksen. De kinderen van Brittanie worden in veiligheid gebracht in het afgelegen kasteel Camelot, in afwachting van de achterhoede van het Koninklijke leger dat hen zal beschermen.
Maar de soldaten komen niet en de oude tovenaar Merlijn is de enige volwassene op het kasteel. Hij heeft het echter veel te druk om de leiding op zich te nemen en dus moeten de kinderen zelf een leider kiezen.
De adelijke kinderen zijn van mening dat één van hen de leider moet zijn, maar er zijn ook kinderen die van mening zijn dat ook “gewone” kinderen die taak op zich kunnen nemen. Ook verschilt men van mening over de vraag of de leider een jongen moet zijn of dat ook meisjes dat kunnen zijn.
Uiteindelijk wordt de leiderschapsvraag opgelost door te aanvaarden dat de persoon die het zwaard Excalibur kan lostrekken de leider mag zijn. Arthur, een vondeling, is de enige die dat lukt en hij wordt dan ook benoemd tot leider.
10 wetten, met verschillende subregels, worden opgesteld, maar leider zijn blijkt niet eenvoudig, zeker niet in de situatie waarin de kinderen zich bevinden, vol met bedreigingen van binnenuit en buitenaf. Een situatie ook waarin de kinderen (op Merlijn na) op zichzelf zijn aangewezen en waarin ze ook nog eens te maken hebben met situaties en gevoelens waar jongens en meisjes altijd mee te maken krijgen als ze groter worden.
Een avontuurlijk verhaal dat in sneltreinvaart wordt verteld, vol met aanstekelijke liedjes. Ad van Dijk, verantwoordelijk voor de muziek, heeft een bijzonder afwisselende score geschreven. Een polonaise, een poppy song (“Sexy Kissing!”): het komt allemaal voorbij. Muzikaal hoogtepunt is wat ons betreft wel het nummer “Meisje van het Meer” dat gezongen wordt door een boyband XXL, namelijk door alle mannelijke castleden. Een heerlijk nummer met een prachtige uitvoering.
Op de cast valt eigenlijk niets aan te merken. Deze bestaat uit 24 jongeren (in de leeftijd van 11 – 17 jaar) en 4 “young professionals”. Daarnaast wordt de rol van Merlijn gespeeld door Ludo Hellinx, de vroegere partner van Mark Tijsmans in Flikken). Een jeugdige cast dus, die wel een karrevracht aan ervaring met zich meebrengt.
Kobe Verdonck (15 jaar) speelde eerder in musicals als Oliver!, Domino, Ben-X en Klaas Vaak. Hier speelt hij de rol van Arthur waarmee hij zijn talent nog maar eens bevestigt. Leonie Savaete als Gwynevere biedt uitstekend tegenspel, net als Francis Geeraert in de rol van Lancelot.
De voorstelling is vol humor, die onder meer geboden wordt door Nolle de Kock en Remi De Smet (o.a. Robin Hood, Ben-X, Kadanza Together, maar vooral Wickie de Viking) als de tweelingbroers Balan en Balin. Knap hoe ze echt als tweeling weten op te treden en ook in kleine gebaren veel humor weten te leggen. Ook Thomas Servranckx en Charlotte Boudry (Tristan en Isolde) leveren een positieve bijdrage, al kan dat dus eigenlijk van de hele cast gezegd worden.
Speciale vermelding verdient de Benjamin van het stel, Tito Orlando (11 jaar), die in het eerste nummer na de pauze in het showbiz nummer “Tjonge jonge Jongen” smakelijk wordt opgepeuzeld door twee wolven.
De choreografieën van de hand van Florian Boutonnier werken aanstekelijk, vooral als het hele ensemble op het toneel staat. Kleine minpuntjes waren de verstaanbaarheid en het niet altijd even makkelijk te volgen verhaal dat soms alle kanten op lijkt te gaan. In de loop van de tweede akte vallen de stukjes van de puzzel echter langzaam op hun plek en het jeugdig enthousiasme van de cast vergoed veel, zo niet alles. De energie spat van het toneel en bereikt alle hoeken van de zaal.
Met de Ridders van de ronde Keukentafel levert Deep Bridge een uitstekend visitekaartje af en met de Rocky Horror Show (die dinsdag 31 oktober in première gaat) en Doornroosje (2018) in het verschiet zullen deze producenten geen eendagsvlieg zijn. Daarnaast werd vandaag bekend dat in 2019 de musical Spamalot op het programma staat en daarmee zoekt Deep Bridge al de grote theaterzalen (Capitole Gent en Stadsschouwburg Antwerpen) op.
Vooralsnog is het eerst genieten van de Ridders van de ronde Keukentafel, die tot en met 12 november te zien zal zijn in Antwerpen. Meer informatie, ook over de kaartverkoop kun je vinden op www.deepbridge.be
Kijk HIER voor ons fotoverslag
In de Ridders van de ronde Keukentafel trekt Koning Uther van Brittanie ten strijde tegen de saksen. De kinderen van Brittanie worden in veiligheid gebracht in het afgelegen kasteel Camelot, in afwachting van de achterhoede van het Koninklijke leger dat hen zal beschermen.
Maar de soldaten komen niet en de oude tovenaar Merlijn is de enige volwassene op het kasteel. Hij heeft het echter veel te druk om de leiding op zich te nemen en dus moeten de kinderen zelf een leider kiezen.
De adelijke kinderen zijn van mening dat één van hen de leider moet zijn, maar er zijn ook kinderen die van mening zijn dat ook “gewone” kinderen die taak op zich kunnen nemen. Ook verschilt men van mening over de vraag of de leider een jongen moet zijn of dat ook meisjes dat kunnen zijn.
Uiteindelijk wordt de leiderschapsvraag opgelost door te aanvaarden dat de persoon die het zwaard Excalibur kan lostrekken de leider mag zijn. Arthur, een vondeling, is de enige die dat lukt en hij wordt dan ook benoemd tot leider.
10 wetten, met verschillende subregels, worden opgesteld, maar leider zijn blijkt niet eenvoudig, zeker niet in de situatie waarin de kinderen zich bevinden, vol met bedreigingen van binnenuit en buitenaf. Een situatie ook waarin de kinderen (op Merlijn na) op zichzelf zijn aangewezen en waarin ze ook nog eens te maken hebben met situaties en gevoelens waar jongens en meisjes altijd mee te maken krijgen als ze groter worden.
Een avontuurlijk verhaal dat in sneltreinvaart wordt verteld, vol met aanstekelijke liedjes. Ad van Dijk, verantwoordelijk voor de muziek, heeft een bijzonder afwisselende score geschreven. Een polonaise, een poppy song (“Sexy Kissing!”): het komt allemaal voorbij. Muzikaal hoogtepunt is wat ons betreft wel het nummer “Meisje van het Meer” dat gezongen wordt door een boyband XXL, namelijk door alle mannelijke castleden. Een heerlijk nummer met een prachtige uitvoering.
Op de cast valt eigenlijk niets aan te merken. Deze bestaat uit 24 jongeren (in de leeftijd van 11 – 17 jaar) en 4 “young professionals”. Daarnaast wordt de rol van Merlijn gespeeld door Ludo Hellinx, de vroegere partner van Mark Tijsmans in Flikken). Een jeugdige cast dus, die wel een karrevracht aan ervaring met zich meebrengt.
Kobe Verdonck (15 jaar) speelde eerder in musicals als Oliver!, Domino, Ben-X en Klaas Vaak. Hier speelt hij de rol van Arthur waarmee hij zijn talent nog maar eens bevestigt. Leonie Savaete als Gwynevere biedt uitstekend tegenspel, net als Francis Geeraert in de rol van Lancelot.
De voorstelling is vol humor, die onder meer geboden wordt door Nolle de Kock en Remi De Smet (o.a. Robin Hood, Ben-X, Kadanza Together, maar vooral Wickie de Viking) als de tweelingbroers Balan en Balin. Knap hoe ze echt als tweeling weten op te treden en ook in kleine gebaren veel humor weten te leggen. Ook Thomas Servranckx en Charlotte Boudry (Tristan en Isolde) leveren een positieve bijdrage, al kan dat dus eigenlijk van de hele cast gezegd worden.
Speciale vermelding verdient de Benjamin van het stel, Tito Orlando (11 jaar), die in het eerste nummer na de pauze in het showbiz nummer “Tjonge jonge Jongen” smakelijk wordt opgepeuzeld door twee wolven.
De choreografieën van de hand van Florian Boutonnier werken aanstekelijk, vooral als het hele ensemble op het toneel staat. Kleine minpuntjes waren de verstaanbaarheid en het niet altijd even makkelijk te volgen verhaal dat soms alle kanten op lijkt te gaan. In de loop van de tweede akte vallen de stukjes van de puzzel echter langzaam op hun plek en het jeugdig enthousiasme van de cast vergoed veel, zo niet alles. De energie spat van het toneel en bereikt alle hoeken van de zaal.
Met de Ridders van de ronde Keukentafel levert Deep Bridge een uitstekend visitekaartje af en met de Rocky Horror Show (die dinsdag 31 oktober in première gaat) en Doornroosje (2018) in het verschiet zullen deze producenten geen eendagsvlieg zijn. Daarnaast werd vandaag bekend dat in 2019 de musical Spamalot op het programma staat en daarmee zoekt Deep Bridge al de grote theaterzalen (Capitole Gent en Stadsschouwburg Antwerpen) op.
Vooralsnog is het eerst genieten van de Ridders van de ronde Keukentafel, die tot en met 12 november te zien zal zijn in Antwerpen. Meer informatie, ook over de kaartverkoop kun je vinden op www.deepbridge.be
Kijk HIER voor ons fotoverslag