Het is niet voor het eerst dat Stage Entertainment The Sound of Music naar het theater brengt. Negentien jaar geleden reisde deze musical al twee jaar langs de Nederlandse theaters. In 2014 deden ze dat nog een keer en nu 7 jaar later, is er opnieuw een geweldige productie en een fantastische cast. Op vrijdag 9 juli ging deze vernieuwde versie van de klassieker in première in het AFAS circustheater in Scheveningen.
Klassieker Sound of Music door vernieuwing weer erg interessant
The Sound of Music kan met recht een klassieker worden genoemd. De musical was al eerder te zien dan de film. In 1959 ging de musical op Broadway in première, waarna West End in Londen volgde. In 1965 verscheen de film met Julie Andrews en de recent overleden Christopher Plummer als de kapitein. Bij de Oscars kreeg de film tien nominaties. The Sound of Music vertelt het verhaal van Maria, die zich niet kan aanpassen aan het kloosterleven en de opdracht krijgt van Moeder Overste om als gouvernante te werken bij de familie Von Trapp. Daar komt ze er al snel achter dat de zeven kinderen van kapitein Von Trapp onder een te streng regime leven. Wanneer de kapitein een tijd van huis is laat Maria de kinderen weer opbloeien.
Na een zoektocht van 10 weken werd Nandi van Beurden door het Nederlandse publiek gekozen als de nieuwe Maria. Een moeilijke rol die haar op het lijf is geschreven. Na in 2014 de understudy te zijn geweest was het dan nu echt tijd voor de felbegeerde hoofdrol. Een rol die zij op perfecte manier naar haar hand heeft gezet. Van het onbevangen en misschien wat naïeve meisje, naar het volwassen moederfiguur beide weet ze op fantastische wijze neer te zetten. Haar komische timing is top, haar zang en spel is van een hoog niveau maar ook haar dans is leuk om naar te kijken. Vooral haar plezier en liefde voor het vak en de kinderen is iets om bewondering voor te hebben.
Naast haar staat Stefan Rokebrand als Kapitein Von Trapp. De transformatie die Von Trapp meemaakt komt in zijn versie heel goed uit. Van de stijve en strenge kapitein naar de liefhebbende vader en man. Zijn spel is zeker één van zijn sterkste punten. Maar dat neemt niet weg dat hij ook beschikt over een mooie zangstem.
Francis van Broekhuizen is als opera zangeres een bekende naam in ons land. Toch was één van haar droomrollen deze rol van Moeder Overste. Een rol die perfect bij haar stem past. Op haar zang is niks aan te merken. Toch is haar spel iets waar duidelijk aan gewerkt is. En zo weet zij zich goed staande te houden tussen de rest.
Max Dettweiler wordt gespeeld door de altijd geweldige William Spaaij. Het is altijd fijn om hem weer op een podium te zien, maar zeker nu hij weer heerlijk mag gaan dansen. Als komische noot van de show weet hij goed wat van hem verwacht wordt. Zijn samenspel met Belinda van der Stoep als Barones Elsa Schräder is erg fijn om naar te kijken. Belinda van der Stoep verraste ons met haar mooie en heldere zangstem. Maar ook haar spel en dans talent kan zij goed laten zien in deze rol.
De jonkies Esmee Mardjan als Liesl en Jimi Hendrikse als Rolf doen zeker niet onder voor hun collega’s. Hun duet in zestien, zeventien is van een onwijs hoog niveau. En naast deze geweldige maar moeilijke choreografie nog een stuk te moeten zingen, vergt een goeie conditie. Zeker bewonderingswaardig. Naast deze choreografie bezit deze versie van de klassieker nog vele mooie en uitdagende choreografieën uit de hand van Stanley Burleson.
Kortom is deze versie zeker de moeite waard. Met genoeg vernieuwing weet men de klassieker toch weer interessant te maken voor het Nederlandse publiek. De sound of Music is nog tot augustus te zien in het AFAS circustheater in Scheveningen, en gaat daarna nog toeren door het hele land. Kijk voor alle speeldata en tickets op ; https://www.stage-entertainment.nl/nl/shows/musical/the-sound-of-music/tour.
Door Jennifer Hoffmann
.
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Na een zoektocht van 10 weken werd Nandi van Beurden door het Nederlandse publiek gekozen als de nieuwe Maria. Een moeilijke rol die haar op het lijf is geschreven. Na in 2014 de understudy te zijn geweest was het dan nu echt tijd voor de felbegeerde hoofdrol. Een rol die zij op perfecte manier naar haar hand heeft gezet. Van het onbevangen en misschien wat naïeve meisje, naar het volwassen moederfiguur beide weet ze op fantastische wijze neer te zetten. Haar komische timing is top, haar zang en spel is van een hoog niveau maar ook haar dans is leuk om naar te kijken. Vooral haar plezier en liefde voor het vak en de kinderen is iets om bewondering voor te hebben.
Naast haar staat Stefan Rokebrand als Kapitein Von Trapp. De transformatie die Von Trapp meemaakt komt in zijn versie heel goed uit. Van de stijve en strenge kapitein naar de liefhebbende vader en man. Zijn spel is zeker één van zijn sterkste punten. Maar dat neemt niet weg dat hij ook beschikt over een mooie zangstem.
Francis van Broekhuizen is als opera zangeres een bekende naam in ons land. Toch was één van haar droomrollen deze rol van Moeder Overste. Een rol die perfect bij haar stem past. Op haar zang is niks aan te merken. Toch is haar spel iets waar duidelijk aan gewerkt is. En zo weet zij zich goed staande te houden tussen de rest.
Max Dettweiler wordt gespeeld door de altijd geweldige William Spaaij. Het is altijd fijn om hem weer op een podium te zien, maar zeker nu hij weer heerlijk mag gaan dansen. Als komische noot van de show weet hij goed wat van hem verwacht wordt. Zijn samenspel met Belinda van der Stoep als Barones Elsa Schräder is erg fijn om naar te kijken. Belinda van der Stoep verraste ons met haar mooie en heldere zangstem. Maar ook haar spel en dans talent kan zij goed laten zien in deze rol.
De jonkies Esmee Mardjan als Liesl en Jimi Hendrikse als Rolf doen zeker niet onder voor hun collega’s. Hun duet in zestien, zeventien is van een onwijs hoog niveau. En naast deze geweldige maar moeilijke choreografie nog een stuk te moeten zingen, vergt een goeie conditie. Zeker bewonderingswaardig. Naast deze choreografie bezit deze versie van de klassieker nog vele mooie en uitdagende choreografieën uit de hand van Stanley Burleson.
Kortom is deze versie zeker de moeite waard. Met genoeg vernieuwing weet men de klassieker toch weer interessant te maken voor het Nederlandse publiek. De sound of Music is nog tot augustus te zien in het AFAS circustheater in Scheveningen, en gaat daarna nog toeren door het hele land. Kijk voor alle speeldata en tickets op ; https://www.stage-entertainment.nl/nl/shows/musical/the-sound-of-music/tour.
Door Jennifer Hoffmann
.
Kijk HIER voor ons fotoverslag