The Singing Factory zet met 'Smike' z'n vijfde musical vol talentvolle kinderen en jongeren neer. Eerder mochten jongerenkoren Melodia (10-15 jaar) en Youforia (16-25 jaar) hun opwachting maken in Magdalena, November 89, 13 en June Foster. Deze keer kregen de allerjongsten de kans om hun allergrootste talent te tonen. Het ensemble van 'Smike' bestaat immers volledig uit kinderen tussen 6 en 12 jaar.
Kleine kinderen met groot talent vullen het podium van Smike
Deze 21 kinderen spatten met al hun schattigheid van het podium en hoewel ze heel af en toe hun danspasjes vergeten of net een beetje te vroeg beginnen, kunnen ze als een volleerd artiest weer onmiddellijk inpikken bij het volgende stukje. Als publiek kun je niet anders dan deze getalenteerde, gedreven kinderen meteen hun foutjes vergeven. De zang is trouwens helemaal feilloos en vaak meerstemmig, daar valt niks op aan te merken. Bovendien moeten de kinderen vaak een hele tijd op het podium zitten terwijl ergens anders een scene plaatsvindt waar ze niet aan deelnemen en acteren ze, zonder uit hun rol te vallen, verder in de schaduw.
Het kinderenensemble wordt aangevuld met een volwassen cast waarbij vooral Wanda Joosten in het oog springt als Mrs Squeers. Ze geeft dit humoristische personage zo gestalte dat ze op het randje wankelt met overacting maar toch net binnen die grens weet te blijven zodat het publiek haar personage echt kan smaken. Vooral in de zang blinkt ze uit en kan ze met haar groot stembereik tonen welk breed repertoire ze aankan.
Net als in de voorbije musicals van The Singing Factory zijn het vooral de jongeren in de hoofdcast die de show stelen. Jens Goossens in de rol van Nicholas Nickleby toont zich als veelbelovend jong talent met loepzuivere zang en ook Senne Vanwildemeersch kan zich als Wackford Jr. onderscheiden met zijn stem.
Het verhaal van de musical is te benoemen als typisch Charles Dickens, een aanklacht tegen de kapitalistische adel in het Engeland van de 19e eeuw. Op het eerste zicht lijkt de musical weinig vernieuwend te hebben aangebracht en zich vooral te focussen op het vertellen van het originele verhaal. Voor het echte hoogtepunt is het wachten op de openingsact van deel twee. Het nummer 'Dotheboys Rock' maakt dat deze musical de naam popmusical waardig is en weet het publiek helemaal op te zwepen. De kinderen uit het ensemble krijgen kans op een mini-solo en kunnen zo ook even afzonderlijk in de spotlight staan. Het publiek is duidelijk geënthousiasmeerd en de cast weet dit gevoel het hele tweede deel vast te houden met een hoger speel- en verhaaltempo, catchy songs en meer humor. En zo doet The Singing Factory het weer: een musical met een maatschappelijk thema waarin kinderen en jongeren kunnen schitteren!
Door Marjolein Schabregs
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Het kinderenensemble wordt aangevuld met een volwassen cast waarbij vooral Wanda Joosten in het oog springt als Mrs Squeers. Ze geeft dit humoristische personage zo gestalte dat ze op het randje wankelt met overacting maar toch net binnen die grens weet te blijven zodat het publiek haar personage echt kan smaken. Vooral in de zang blinkt ze uit en kan ze met haar groot stembereik tonen welk breed repertoire ze aankan.
Net als in de voorbije musicals van The Singing Factory zijn het vooral de jongeren in de hoofdcast die de show stelen. Jens Goossens in de rol van Nicholas Nickleby toont zich als veelbelovend jong talent met loepzuivere zang en ook Senne Vanwildemeersch kan zich als Wackford Jr. onderscheiden met zijn stem.
Het verhaal van de musical is te benoemen als typisch Charles Dickens, een aanklacht tegen de kapitalistische adel in het Engeland van de 19e eeuw. Op het eerste zicht lijkt de musical weinig vernieuwend te hebben aangebracht en zich vooral te focussen op het vertellen van het originele verhaal. Voor het echte hoogtepunt is het wachten op de openingsact van deel twee. Het nummer 'Dotheboys Rock' maakt dat deze musical de naam popmusical waardig is en weet het publiek helemaal op te zwepen. De kinderen uit het ensemble krijgen kans op een mini-solo en kunnen zo ook even afzonderlijk in de spotlight staan. Het publiek is duidelijk geënthousiasmeerd en de cast weet dit gevoel het hele tweede deel vast te houden met een hoger speel- en verhaaltempo, catchy songs en meer humor. En zo doet The Singing Factory het weer: een musical met een maatschappelijk thema waarin kinderen en jongeren kunnen schitteren!
Door Marjolein Schabregs
Kijk HIER voor ons fotoverslag