Volle Zaal Producties is een Utrechts productiehuis en theatergezelschap dat onlangs zijn tweejarig bestaan heeft gevierd. In die periode zijn drie producties afgeleverd. Volle Zaal Producties maakt eigen theater- en musicalproducties met een maatschappelijk en hedendaags thema/onderwerp. Afgelopen dinsdag, 7 februari 2017, presenteerden makers en spelers vol trots hun vierde productie: Geheugendief.
Makers en cast van Geheugendief van Volle Zaal Producties geven hun visitekaartje af
De musical Geheugendief vertelt het verhaal van pianiste en moeder Antonia Scholten. Bij Antonia wordt op 47-jarige leeftijd de ziekte van Alzheimer geconstateerd. Een diagnose die haar leven en dat van haar dochters Bodine en Carice volledig op z'n kop zet. Een diagnose ook die de zussen lijnrecht tegenover elkaar zet. Wat is het beste voor Antonia en wat is het beste voor hen?
Oprichter van Volle Zaal Producties Jean-Paul Duijst, tevens verantwoordelijk voor het script en de regie van Geheugendief, geeft aan het begin van de presentatie kort uitleg over de nieuwe productie en stelt de overige makers en spelers voor aan de aanwezige pers. Hij legt uit dat Geheugendief niet alleen gaat over wat de ziekte van Alzheimer doet met iemand bij wie de ziekte geconstateerd is, maar ook wat de ziekte betekent voor de naaste omgeving van een patiënt. ‘Om een zo compleet mogelijk plaatje te geven proberen we van begin tot eind het hele proces van Antonia te laten zien,’ vertelt hij. ‘De bedoeling was om het niet te belerend te doen en niet te educatief te worden; we maken een voorstelling om mensen te vermaken, maar willen ze ook raken en wat meegeven.’
Daarna is het de beurt aan Jacob de Groot (muziek) en Rick Bergervoet (vormgeving) om iets te vertellen over hun bijdragen aan deze musical. Jacob is afgelopen zomer afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie, waar hij ook les kreeg in tekstschrijven en componeren. ‘Voor mij was dit een uitgelezen mogelijkheid om te kijken of ik een hele boog van een hele musical kan schrijven, in muziek en thematiek. En of ik dat kan laten aansluiten bij het script van Jean-Paul. Daarin hebben we elkaar best wel goed gevonden. Uiteindelijk heb ik geprobeerd om zes à zeven muzikale thema’s te maken, die in mijn hoofd passen bij een bepaald personage of bij een bepaald soort locatie of scène. Uit deze thema’s zijn de liedjes ontstaan,’ vertelt hij. ‘Ik heb geprobeerd om het op een redelijke pop-rock achtige manier te doen - dus wel een soort musical geluid, maar door daarbij toch ook vooral kekke poppy akkoorden en aangename muziek en veel herkenbaarheid in te brengen.’
Rick Bergervoet, eigenaar van Studio Steen, papier, schaar, gaat uit van een vrij abstracte vormgeving, weinig tot geen kleur, sober en terug naar de basis: als soort van weerspiegeling naar wat voor hem hoort bij de ziekte van Alzheimer. ‘De décorschetsen liggen nog op de ontwerptafel en daar wordt nog volop over gediscussieerd,’ laat hij ons weten. ‘Haaks daar tegenover staan de kostuums, die vrij kleurrijk zijn en heel uitgesproken. Ik heb aan iedereen één kleur toegewezen die voor mij persoonlijk een schakel heeft met het personage. Daarmee worden de persoonlijkheden van de personages nog sterker belicht.’
Tenslotte is het aan de zeskoppige cast om het echte visitekaartje af te geven. Het repetitieproces is nu halverwege, maar dat weerhoudt de spelers er niet van om een preview te geven van bijna 30 minuten, waarin we een goed beeld krijgen van hoe de voorstelling uiteindelijk gaat klinken. Nog zonder décor en setting komt het geheel toch goed over en mogen we zelf ervaren dat scènes en muziek goed in elkaar overvloeien. Een deel van de zeskoppige cast (bestaande uit Kai Brasdorp, Sabina Linschoten, Andre Pieters, Merel van Reenen, Lia Schipper en Merit Veldhuizen) heeft al eerder meegespeeld in producties van dit productiehuis en die vertrouwdheid van spelen met elkaar is duidelijk terug te zien.
Na afloop van de presentatie praten we na met Jean-Paul Duijst en Jacob de Groot. Jean-Paul vertelt ons dat ook in zijn naaste familie vroege dementie en Alzheimer voorkomt, wat hem ertoe gebracht heeft om dit stuk te maken. ‘In eerste instantie wilde ik een stuk schrijven over de ziekte van Alzheimer an sich, maar mijn oom werd op jonge leeftijd dementerend. Ik zag hoeveel invloed dat had op zijn familie en op zijn leven. Als je jonger bent dan sta je midden in het leven en hij moest bijvoorbeeld stoppen met werken. Dat maakte dat ik daar iets over wilde maken,’ vertelt hij ons. ‘Er is een beeld dat Alzeimer en dementie alleen hoort bij oudere mensen, maar dat is niet zo. Het kunnen ook mensen zijn die midden in het leven staan en daar van de ene op de andere dag uitgerukt kunnen worden door deze diagnose.’
Jean-Paul vertelt dat hij vorig jaar de hele zomer heeft gebruikt om te schrijven. Ook nu nog schaaft hij af en toe aan de tekst. ‘We willen er het maximale uithalen, dus dat proces van schrijven gaat nog gewoon door. En op alle fronten, script, spel, muziek en vormgeving proberen we het maximale te bereiken.’ Jacob wist al van het idee voordat Jean-Paul aan schrijven begon. Na het lezen van het eerste script begon hij met de eerste ideeën over de muziek te pitchen, ergens in september vorig jaar. Vanaf dat moment zijn ze ook samen verder gaan werken aan het script, waarbij sommige spelscènes volledig zijn vervangen door liedjes. De eerste helft van de muziek heeft hij in september afgeleverd, de andere helft in oktober/november. ‘Ik ben begonnen met de tekst, toen heb ik gewerkt aan de muzikale thema’s en motiefjes. Van daaruit zijn de liedjes ontstaan.’
Volle Zaal Producties is een jong productiehuis met enthousiaste en gedreven makers en spelers. Niet altijd makkelijk om in het huidige cultuurklimaat je kop aan het venster te tonen, maar met deze eerste perspresentatie in het tweejarig bestaan weten ze zich uitstekend te presenteren met een voorproefje van hun nieuwe productie dat naar meer smaakt.
Geheugendief wordt op 6 en 7 mei gespeeld in Theater Kikker in Utrecht. Men is druk bezig om het aantal speeldata uit te breiden. Meer informatie, ook over de kaartverkoop, kun je vinden op www.vollezaalproducties.nl
Klik hier voor ons fotoverslag.
Oprichter van Volle Zaal Producties Jean-Paul Duijst, tevens verantwoordelijk voor het script en de regie van Geheugendief, geeft aan het begin van de presentatie kort uitleg over de nieuwe productie en stelt de overige makers en spelers voor aan de aanwezige pers. Hij legt uit dat Geheugendief niet alleen gaat over wat de ziekte van Alzheimer doet met iemand bij wie de ziekte geconstateerd is, maar ook wat de ziekte betekent voor de naaste omgeving van een patiënt. ‘Om een zo compleet mogelijk plaatje te geven proberen we van begin tot eind het hele proces van Antonia te laten zien,’ vertelt hij. ‘De bedoeling was om het niet te belerend te doen en niet te educatief te worden; we maken een voorstelling om mensen te vermaken, maar willen ze ook raken en wat meegeven.’
Daarna is het de beurt aan Jacob de Groot (muziek) en Rick Bergervoet (vormgeving) om iets te vertellen over hun bijdragen aan deze musical. Jacob is afgelopen zomer afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie, waar hij ook les kreeg in tekstschrijven en componeren. ‘Voor mij was dit een uitgelezen mogelijkheid om te kijken of ik een hele boog van een hele musical kan schrijven, in muziek en thematiek. En of ik dat kan laten aansluiten bij het script van Jean-Paul. Daarin hebben we elkaar best wel goed gevonden. Uiteindelijk heb ik geprobeerd om zes à zeven muzikale thema’s te maken, die in mijn hoofd passen bij een bepaald personage of bij een bepaald soort locatie of scène. Uit deze thema’s zijn de liedjes ontstaan,’ vertelt hij. ‘Ik heb geprobeerd om het op een redelijke pop-rock achtige manier te doen - dus wel een soort musical geluid, maar door daarbij toch ook vooral kekke poppy akkoorden en aangename muziek en veel herkenbaarheid in te brengen.’
Rick Bergervoet, eigenaar van Studio Steen, papier, schaar, gaat uit van een vrij abstracte vormgeving, weinig tot geen kleur, sober en terug naar de basis: als soort van weerspiegeling naar wat voor hem hoort bij de ziekte van Alzheimer. ‘De décorschetsen liggen nog op de ontwerptafel en daar wordt nog volop over gediscussieerd,’ laat hij ons weten. ‘Haaks daar tegenover staan de kostuums, die vrij kleurrijk zijn en heel uitgesproken. Ik heb aan iedereen één kleur toegewezen die voor mij persoonlijk een schakel heeft met het personage. Daarmee worden de persoonlijkheden van de personages nog sterker belicht.’
Tenslotte is het aan de zeskoppige cast om het echte visitekaartje af te geven. Het repetitieproces is nu halverwege, maar dat weerhoudt de spelers er niet van om een preview te geven van bijna 30 minuten, waarin we een goed beeld krijgen van hoe de voorstelling uiteindelijk gaat klinken. Nog zonder décor en setting komt het geheel toch goed over en mogen we zelf ervaren dat scènes en muziek goed in elkaar overvloeien. Een deel van de zeskoppige cast (bestaande uit Kai Brasdorp, Sabina Linschoten, Andre Pieters, Merel van Reenen, Lia Schipper en Merit Veldhuizen) heeft al eerder meegespeeld in producties van dit productiehuis en die vertrouwdheid van spelen met elkaar is duidelijk terug te zien.
Na afloop van de presentatie praten we na met Jean-Paul Duijst en Jacob de Groot. Jean-Paul vertelt ons dat ook in zijn naaste familie vroege dementie en Alzheimer voorkomt, wat hem ertoe gebracht heeft om dit stuk te maken. ‘In eerste instantie wilde ik een stuk schrijven over de ziekte van Alzheimer an sich, maar mijn oom werd op jonge leeftijd dementerend. Ik zag hoeveel invloed dat had op zijn familie en op zijn leven. Als je jonger bent dan sta je midden in het leven en hij moest bijvoorbeeld stoppen met werken. Dat maakte dat ik daar iets over wilde maken,’ vertelt hij ons. ‘Er is een beeld dat Alzeimer en dementie alleen hoort bij oudere mensen, maar dat is niet zo. Het kunnen ook mensen zijn die midden in het leven staan en daar van de ene op de andere dag uitgerukt kunnen worden door deze diagnose.’
Jean-Paul vertelt dat hij vorig jaar de hele zomer heeft gebruikt om te schrijven. Ook nu nog schaaft hij af en toe aan de tekst. ‘We willen er het maximale uithalen, dus dat proces van schrijven gaat nog gewoon door. En op alle fronten, script, spel, muziek en vormgeving proberen we het maximale te bereiken.’ Jacob wist al van het idee voordat Jean-Paul aan schrijven begon. Na het lezen van het eerste script begon hij met de eerste ideeën over de muziek te pitchen, ergens in september vorig jaar. Vanaf dat moment zijn ze ook samen verder gaan werken aan het script, waarbij sommige spelscènes volledig zijn vervangen door liedjes. De eerste helft van de muziek heeft hij in september afgeleverd, de andere helft in oktober/november. ‘Ik ben begonnen met de tekst, toen heb ik gewerkt aan de muzikale thema’s en motiefjes. Van daaruit zijn de liedjes ontstaan.’
Volle Zaal Producties is een jong productiehuis met enthousiaste en gedreven makers en spelers. Niet altijd makkelijk om in het huidige cultuurklimaat je kop aan het venster te tonen, maar met deze eerste perspresentatie in het tweejarig bestaan weten ze zich uitstekend te presenteren met een voorproefje van hun nieuwe productie dat naar meer smaakt.
Geheugendief wordt op 6 en 7 mei gespeeld in Theater Kikker in Utrecht. Men is druk bezig om het aantal speeldata uit te breiden. Meer informatie, ook over de kaartverkoop, kun je vinden op www.vollezaalproducties.nl
Klik hier voor ons fotoverslag.