Op zondag 11 december 2016 ging in de Flanders Expo in Gent de grootse 2.0 versie van Beauty and The Beast in première en MusicalNieuws was erbij.
Marmalade brengt Beauty and The Beast 2.0 naar Gent
Het Gentse productiehuis Marmalade werd in 2014 opgericht door de jonge ondernemer Yoshi Aesaert en verdiende sindsdien zijn sporen in de filmwereld en televisie. Met de theater productie van Disney’s ‘Beauty and the Beast’ zet Marmalade de stap naar live-entertainment en in deze moeilijke tijden voor het theater is dit een erg moedige beslissing. Dit zullen wij ook ten alle tijden toe juichen en hoopte daarom ook dat de show onze verwachtingen waar zouden maken.
Beauty And The Beast vertelt het magische verhaal van de onafhankelijke en intelligente Belle die wordt gevangen genomen in het duistere kasteel van een verschrikkelijk beest. Ondanks de moeilijke situatie waarin ze zich bevindt, wordt Belle vrienden met het voltallige personeel dat door de vloek werd veranderd in huisraad. Ze leert de innerlijke schoonheid van het Beest kennen en ontdekt zo de ziel en het hart van een prins.
Voor deze versie van Beauty and the Beast werd flink uitgepakt en werden kosten noch moeite gespaard. Bij binnenkomst in de gigantische expo hal valt gelijk het bijna 50 meter lange podium op wat volgens de informatie in de vorm van een roos zou moeten zijn. Helaas is het podium erg hoog waardoor dit effect in het geheel niet vanuit elke plek in de zaal tot zijn recht komt. Beste plek om een goed overzicht te hebben is juist achterin de zaal aan het eind van de steel van de roos, die dienst doet als soort brug en waar de cast overheen op en af gaan.
Boven het podium zelf hangen de decorstukken hoog in de hal en komen regelmatig naar beneden om bijvoorbeeld een dorp te creëren. Aan de achterwand zijn grote led-schermen gemonteerd, waardoor de locatie goed duidelijk wordt.
Door het grote aantal mensen in cast is podium regelmatig goed gevuld, met als absoluut hoogtepunt het diner met het bekende lied: Kom erbij. Er gebeurt zoveel aan alle kanten van het podium, dat je eigenlijk niet goed weet waar je kijken moet. De scènes in het bos zijn ook heel inventief: er komen soort buizen naar beneden die als bomen fungeren, waar dan ook nog soort sneeuw uitkomt. Dit is erg leuk gevonden. Ook zijn wij erg enthousiast over de choreografieën van onder andere deze wolvenscene in het bos.
In zo’n grote expo hal waar wel zo’n 3.250 man aan publiek in kan, is het lastig om de intieme sfeer van het theater te creëren, maar Marmalade doet haar best. Na zeer korte repetitietijd en ook slechts één try out werd deze première gespeeld en toch lukte het de ijzersterke cast om overeind te blijven.
In deze versie kom Peter Thyssens als Le Fou goed weg, want hij wordt niet één keer geslagen door Dieter Troubleyn als Gaston. Dit betreuren wij toch wel, omdat dit in de Nederlandse versie steeds met veel hilariteit werd ontvangen. Deze Vlaamse Gaston komt daardoor veel vriendelijker over dan de Nederlandse variant. Heerlijk ook de zang van Dieter, die echt heerlijke Gaston neerzet.
Door de grote van het podium moet Jan Schepens als het Beest heel veel meters overbruggen en hij komt hierdoor wat druk over, maar verder doet dit ervaren Beest het geweldig.
Ook Peter Van De Velde had al eerder ervaring in het spelen van zijn rol, hij geeft Lumière gestalte en is absoluut de grappigste van de show. Zijn grapjes vallen goed en hij brengt het ook heerlijk.
De rest van de cast presteert goed, zoals Eline De Munck als Babette en Ivan Pecnik als Tickens.
Wij hebben genoten van de mooie versie van “Het meisje en het beest” door Barbara Dex als mevrouw Pot. Saskia Shäfer zagen wij al eerder als La Commodia in Nederland en heeft voor deze versie een Italiaans accent aangenomen. Saskia is absoluut niet anders dan fantastisch te noemen en het is niet zo gek dat zij wederom voor deze rol is gekozen.
Tenslotte Josje Huisman als Belle, ze slaat er goed doorheen, maar wij hopen dat zij tijdens deze première last had van zenuwen, want qua zang klonk niet alles even toonvast.
Als eerste theater productie van Marmalade is zeker een veel belovend begin en zijn wij zeker benieuwd naar hun volgende productie.
Maar eerst is Beauty and the Beast nog het hele jaar te zien in de EXPO in Gent.
Voor tickets kun u hier terecht: www.beautyandthebeast.be
Klik hier voor ons fotoverslag
Beauty And The Beast vertelt het magische verhaal van de onafhankelijke en intelligente Belle die wordt gevangen genomen in het duistere kasteel van een verschrikkelijk beest. Ondanks de moeilijke situatie waarin ze zich bevindt, wordt Belle vrienden met het voltallige personeel dat door de vloek werd veranderd in huisraad. Ze leert de innerlijke schoonheid van het Beest kennen en ontdekt zo de ziel en het hart van een prins.
Voor deze versie van Beauty and the Beast werd flink uitgepakt en werden kosten noch moeite gespaard. Bij binnenkomst in de gigantische expo hal valt gelijk het bijna 50 meter lange podium op wat volgens de informatie in de vorm van een roos zou moeten zijn. Helaas is het podium erg hoog waardoor dit effect in het geheel niet vanuit elke plek in de zaal tot zijn recht komt. Beste plek om een goed overzicht te hebben is juist achterin de zaal aan het eind van de steel van de roos, die dienst doet als soort brug en waar de cast overheen op en af gaan.
Boven het podium zelf hangen de decorstukken hoog in de hal en komen regelmatig naar beneden om bijvoorbeeld een dorp te creëren. Aan de achterwand zijn grote led-schermen gemonteerd, waardoor de locatie goed duidelijk wordt.
Door het grote aantal mensen in cast is podium regelmatig goed gevuld, met als absoluut hoogtepunt het diner met het bekende lied: Kom erbij. Er gebeurt zoveel aan alle kanten van het podium, dat je eigenlijk niet goed weet waar je kijken moet. De scènes in het bos zijn ook heel inventief: er komen soort buizen naar beneden die als bomen fungeren, waar dan ook nog soort sneeuw uitkomt. Dit is erg leuk gevonden. Ook zijn wij erg enthousiast over de choreografieën van onder andere deze wolvenscene in het bos.
In zo’n grote expo hal waar wel zo’n 3.250 man aan publiek in kan, is het lastig om de intieme sfeer van het theater te creëren, maar Marmalade doet haar best. Na zeer korte repetitietijd en ook slechts één try out werd deze première gespeeld en toch lukte het de ijzersterke cast om overeind te blijven.
In deze versie kom Peter Thyssens als Le Fou goed weg, want hij wordt niet één keer geslagen door Dieter Troubleyn als Gaston. Dit betreuren wij toch wel, omdat dit in de Nederlandse versie steeds met veel hilariteit werd ontvangen. Deze Vlaamse Gaston komt daardoor veel vriendelijker over dan de Nederlandse variant. Heerlijk ook de zang van Dieter, die echt heerlijke Gaston neerzet.
Door de grote van het podium moet Jan Schepens als het Beest heel veel meters overbruggen en hij komt hierdoor wat druk over, maar verder doet dit ervaren Beest het geweldig.
Ook Peter Van De Velde had al eerder ervaring in het spelen van zijn rol, hij geeft Lumière gestalte en is absoluut de grappigste van de show. Zijn grapjes vallen goed en hij brengt het ook heerlijk.
De rest van de cast presteert goed, zoals Eline De Munck als Babette en Ivan Pecnik als Tickens.
Wij hebben genoten van de mooie versie van “Het meisje en het beest” door Barbara Dex als mevrouw Pot. Saskia Shäfer zagen wij al eerder als La Commodia in Nederland en heeft voor deze versie een Italiaans accent aangenomen. Saskia is absoluut niet anders dan fantastisch te noemen en het is niet zo gek dat zij wederom voor deze rol is gekozen.
Tenslotte Josje Huisman als Belle, ze slaat er goed doorheen, maar wij hopen dat zij tijdens deze première last had van zenuwen, want qua zang klonk niet alles even toonvast.
Als eerste theater productie van Marmalade is zeker een veel belovend begin en zijn wij zeker benieuwd naar hun volgende productie.
Maar eerst is Beauty and the Beast nog het hele jaar te zien in de EXPO in Gent.
Voor tickets kun u hier terecht: www.beautyandthebeast.be
Klik hier voor ons fotoverslag