Musicalnieuws.nl

Mix & Match: Fier op een rij met een stemvork erbij

Op 2 november speelde Mix & Match hun eerste avondvullende theatervoorstelling: Fier op een Rij! in het Parkvilla Theater in Alphen aan den Rijn

Mix & Match is een acapella zangkwartet bestaande uit Dorothy Moolenschot, Peter van Os, Maarten Kat en Sanne Runia. Zij hebben elkaar ontmoet op een theateropleiding en van het een kwam het ander.
Na een aantal jaar was het dan eindelijk zo ver, de allereerste eigen show!

In een zo goed als uitverkocht Park Villa Theater maken we kennis met Mix & Match, of was het nou Mits & Max, Mats & Mits? Nee, Mix & Match dus.
Onder leiding van Peter (de man met de stemvork) verzorgen deze vier vocalisten een leuk afwisselend muzikaal programma waarbij de stem centraal staat. Geen backingtracks, geen instrumenten; gewoon vier stemmen.
 
Het decor is simpel maar doeltreffend.  Vier grote blokken waar op kan worden gestaan maar ook op kan worden gezeten zorgen voor een speels effect.
Het licht is mooi afgestemd en ook over de kleding is nagedacht.
 
Het lijkt wellicht een taaie klus, een avond programma met als enige hulpmiddel vier stemmen, maar het viertal fietst zich er ogenschijnlijk makkelijk doorheen.
Baslijnen, melodieën, harmonieën en een aantal keer een ‘air guitar’ geven je soms het gevoel dat er toch ergens een bandje mee speelt maar niets is minder waar.
 
Het samenspel en de samenzang zijn ontzettend goed afgestemd. Het klinkt vol en er zijn veel leuke dingen te ontdekken in de verschillende zanglijnen. Wat opvalt zijn de mooie harmonieën, elke stem komt goed tot zijn recht en ook is er ruimte ingebouwd voor solo’s zodat iedereen zich goed kan laten horen.
Je ziet dat deze vier musici elkaar haarfijn aanvoelen en qua stemmen kleuren ze mooi bij elkaar.
 
Er volgen nummers van the Beatles, Leonard Cohen en Glen Hansard maar ook moderne pop nummers als Say Something en Fix You passeren de revue.
Met een gedeelde opleidingsachtergrond in musical wordt ook dit genre niet vergeten en worden er nummers van Disney zoals Pinokkio & Frozen en een fantastisch slotlied in de vorm van Les Miserables grote hit Bring Him Home gezongen.
 
Net over de helft van de eerste akte volgt een speciale versie van Don’t Stop Me Now inclusief tolk wat voor een hilarische act zorgt.
Met de gekste danspassen en gebaren vertaalt Maarten het nummer (voor zijn hardhorende oudtante Tiny ;)) terwijl het hele kwartet zijn eigen partij zingt. Een knap staaltje multitasken.
En zo valt er meer te lachen: de theorie dat aan elke (boy)band een einde komt wordt zichtbaar door een vechtpartij na een Dolly Dots medley en tijdens Tarzan’s Thrashin the Camp zien we de zangers even tot apen transformeren. Maar ook huppelend, vlooiend bij de ander of genietend van een denkbeeldige banaan blijft het kwartet loepzuiver en verstaanbaar.
 
Dat we te maken hebben met vier professionals was al lang duidelijk maar tijdens de uitvoering van ‘Zuid Afrika’ lijkt alles samen te komen.  Het klinkt fantastisch, het lichtplan ondersteund mooi en de videoprojectie op de achtergrond van het toneel voegt sterk toe hoe actueel dit nummer is.
 
Het publiek wordt niet vergeten en een publieksparticipatie act kan rekenen op veel bijval. Klappen, zwaaien, zingen het publiek doet lekker mee en iedereen lijkt zich prima te vermaken.
Er wordt afgesloten met een encore in de vorm van een Songfestival medley (inclusief  vocale trompettenintro!) en veel te snel is de avond al weer ten einde.
 
Maar wat ons betreft was dit pas de start, want een avondvullend programma van Mix & Match mag van ons nog veel vaker het theater in!

Door Anniek de Wild

Kijk HIER voor ons fotoverslag

Producties Musical 2.0 - 2024/2025