Musicalnieuws.nl

Mozarts Toverfluit 2.0 levert het toneelmoment van 2019 op

"De zon schijnt voor eeuwig" Machtig klinkt het door de grote zaal van ITA. Het zinderende hoogtepunt van de Toverfluit in een hele bijzondere interpretatie van de Theatermakerij en Silbersee. Stralend staat de zon (Arnout Lems) manikaal te wezen, te zingen, om dan bijgevallen te worden door stemmen vanuit de hele zaal. Dit moment mag genomineerd worden tot hét theatermoment van het jaar. Zo intens, ontroerend en bijzonder. Van toeschouwer word je deelnemer, meegesleurd het verhaal in, en je wil niets liever.

Mozarts opera is grondig verbouwd en kunstig vertaald en gelukkig, aangepast want het orgineel bevat nogal wat racisme en sexisme. Daarvan is hier geen sprake, in tegendeel. De kinderen, Tamino en Tamina,  komen in opstand, de mismaakte Moon is de echte held. Geen 18e eeuws orkest maar stoere instrumenten tot beat boxen aan toe. Het wordt een intergalactische strijd. Papageno en Papagena hebben een lange afstandsrelatie en  een enkele aria heeft het gehaald. Het levert een bijzonder schouwspel op, met dé Mozart klassieker De koningin van de Nacht en andere delen in een nieuwe jasje.  Met breakdance en beatbox en soms heel even toch iets wat lijkt op de orginele uitvoering van Mozarts muziek

Het is een gewaagd concept. Een opera verbouwen, niet iedereen zal ze dat in dank afnemen. Ook is het een familievoorstelling en heeft daarmom van alles een beetje en is daarmee is het geen kindervoorstelling. Daarvoor zit er ook te weinig echte humor voor kinderen in. Wat er wel voor kinderen in zit is ontegenzeggelijk prachtig gedaan. Het  begin is weliswaar wat langdradig en niet meteen te begrijpen maar de voorstelling komt echt tot leven op het schitterende moment dat de zon de zangers in de zaal meesleurt en de toehoorders bij de lurven grijpt. Ook Moon (Guus van der Steen) sleurt je het verhaal in in zijn metamorfose van slachtoffer naar held. 

De acteurs/zangers zijn trouwens zonder uitzondering allemaal geweldig. Extra leuk is dat ze ook allemaal een of meer van de instrumenten bespelen. 
 Het decor van Morgana Machado Marques is mooi, maar de choreografie had soms wat uitbundiger mogen zijn.

Zeker het bekijken waard, let op:  geen kinderen die jonger dan de adviesleeftijd meenemen! Tijdens de hele kerstvakantie te zien in ITA Amsterdam en verder op tournee.

Door Elise Kant

Producties Musical 2.0 - 2024/2025