Op vrijdag 20 en zaterdag 21 november kunt u genieten van “Best op Musical & Opera†in de grote zaal van de Doelen in Rotterdam Op 26 september j.l. sprak MusicalNieuws met Mike Schäperclaus over Musical & Opera. Hij is officieel “Innovator†bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en is verantwoordelijk voor Musical & Opera.
Musical en Opera in de Doelen met Philharmonisch Orkest... …. Ik heb er nu al zoveel zin in!
“Het verhaal van de voorstelling zit niet alleen in de kostuums en decor maar juist in de mooie muziek.” vertelt hij ons. “Alles wat ik de laatste 20 jaar heb geleerd stop ik nu in mijn werk bij het Rotterdam philharmonisch orkest en omdat ik eigenlijk uit het musical genre kom moest er een programma komen wat musical gerelateerd is. Toen kwam ik op het idee om dit te koppelen met opera en zo kwam ik op Musical en Opera. Het wordt een prachtige en verrassende combinatie, waarin namen als Les Miserables, The Phantom en Miss Saigon natuurlijk niet mogen ontbreken. We gaan van bijvoorbeeld musicals van Rodgers & Hammerstein naar musicals van nu. Maar met zo’n prachtig orkest moet je natuurlijk wel mooie symfonische werken brengen, dus verwacht geen popachtige liedjes.
Dat was het basis idee en daarna kwam de vraag wie gaan we vragen om te zingen? De eerste was al gelijk duidelijk, want Simone (red. Kleinsma) is goede vriendin van mij en ze is natuurlijk een geweldige vakvrouw, misschien wel de beste van Nederland. Heb met heel veel mensen gewerkt en ben ook bij “Op zoek naar” ontzettend veel goeie, nieuwe mensen tegengekomen. Tijdens het werken met de mensen merk je gelijk wie het wel en niet gaan redden, maar Simone is het summum! Ze weet precies wat ze wilt en hoe het gebracht moet worden. Af en toe heb ik wel eens een discussie met haar, net als vandaag over een liedje wat ze perse wilt zingen, maar dan verlies ik het ook altijd.
Maar zij kwam ook met een lied dat ik eigenlijk niet kende en dat is ook zo leuk aan deze voorstelling, er komen musicalliedjes in die ik eigenlijk helemaal niet kende. Zoals bijvoorbeeld liedjes uit Oklahoma, maar ook Kiss of The Spider Woman die kende ik helemaal niet. Het leuke is dat het arrangement voor dit lied echt binnen vijf minuten is gemaakt om het geschikt te maken voor het volledige orkest.
Het is ook echt heel fijn om met zulke professionele mensen te werken. Buiten Simone, staan ook Linda Wagenmakers en Terence van der Loo in de show. Linda is natuurlijk ook heel ervaren en professioneel, maar ook Terence is, ondanks zijn jonge leeftijd, erg professioneel. Dat merk ik bijvoorbeeld dat hij mij vragen stelt over bladmuziek en dergelijke. Dat is heerlijk om mee te werken.
Als je dan een beetje kunt sparren met alle mensen is dat heel fijn. Het blijft wel een beetje spannend om met een philharmonisch orkest te werken, maar wel ook geweldig om dit te maken. Heel leuk dat hier ook twee operasterren (red. Karin Strobos en Henk Neven) voor open staan, want eigenlijk is opera een afgesloten wereld. En wat we juist willen laten zien met behulp van zo’n groot orkest, is dat opera en musical eigenlijk heel dicht bij elkaar liggen. Ze vertellen vaak hetzelfde verhaal en dan nu ook nog eens met de dezelfde orkestratie, dan kunnen we van musical naar opera en weer terug. De twee operamensen gaan samen ook een musicalnummer zingen want dat is in deze setting allemaal mogelijk.
Wij gaan die avond samen werken met Codarts om mensen een platform te bieden om zich te bewijzen dat zij professioneel ook hun mannetje kunnen staan. Ze zijn het ensemble en zullen de achtergrond zang verzorgen en dat zullen zij zeker heel goed gaan doen.
Voor mij, zeker als muzikant, is live muziek essentieel bij musical en word ik heel verdrietig als ik hoor dat er steeds meer musicals met opnames op band gespeeld worden in Nederland. Daarom wordt deze voorstelling samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest echt gaaf! Zo fijn ook om mee te werken; je hoeft ze maar wat bladmuziek te geven en ze spelen het gewoon foutloos, echt zo gaaf! Dan ook nog eens Simone erbij…. Ik heb er nu al zoveel zin in!”