Net als Annie en The Sound of Music is de musical Oliver! van Lionel Bart een echte musical klassieker. De ouderen onder ons kennen de musical vooral van de film uit 1968 met de toen 10-jarige Mark Lester in de rol van Oliver. Daarna is het verhaal van Charles Dickes nog vele malen verfilmd, voornamelijk via tv series. Het is al bijna 15 jaar geleden dat een professionele theaterversie van de musical in Nederland te zien is geweest. In 2010/2011 kon België nog wel genieten van een prachtige versie met Peter van den Begin in de rol van Fagin, maar daarna kon de liefhebber alleen nog maar terugvallen op de Engelse tour, die eind februari 2013 eindigde in Bristol. Dit jaar was er al een amateurversie in Heerhugowaard te zien en deze kerstvakantie is Zoetermeer de plaats waar Oliver! weer een aantal weken is te bewonderen. MusicalNieuws was aanwezig bij de première op zaterdag 20 december in het Kwadrant Theater in Zoetermeer.
Musical Oliver! van Greg & Baud Productions nu te zien in Zoetermeerâ€
Oliver! vertelt het verhaal van de weesjongen Oliver Twist, die door de andere weeskinderen in het tehuis gedwongen wordt om te vragen om meer eten. Dat zet kwaad bloed bij Meneer Bumble, het hoofd van het weeshuis, die Oliver besluit te verkopen aan begrafenisondernemer Meneer Sowerberry en zijn vrouw. Lang duurt zijn verblijf daar niet. Hij wordt gesard en getreiterd en besluit op een dag zijn geluk te zoeken in Londen. Daar loopt hij de jonge zakkenroller Dodger tegen het lijf, die hem opvangt en introduceert bij Fagin, de leider van een dievenbende. Op de eerste dag dat Oliver uit stelen gaat loopt het mis en wordt hij opgepakt door de politie. De man van wie hj gestolen zou hebben, meneer Brownlow, behoedt hem echter voor meer ongeluk en neemt hem op in zijn huis. Het verhaal lijkt goed af te lopen, ware het niet dat Fagin en Bill Sikes, de meesterdief van de bende, besluiten om Oliver terug te halen, uit angst dat hij hen zal verraden. In eerste instantie lukt dat, maar uiteindelijk loopt alles natuurlijk goed af en blijkt meneer Brownlow zelfs de grootvader van Oliver te zijn.
Een musical met een (voorspelbaar) happy end dus, maar met voldoende spanning, mooie scènes en muziek om van te kunnen genieten. Anders dan de titel zou vermoeden is de echte hoofdrol weggelegd voor bendeleider Fagin, die de spil van het verhaal is. Telkens komt het verhaal weer terug bij Fagin en een paar van de leukste liedjes, zoals “pikken wat je pakken kan, manâ€, “zeg het maar†en “ik kijk kritisch†worden gezongen in het huis van Fagin. Fagin zelf is een man met vele gezichten. Heler van gestolen goed, een oude man die zelf moet zorgen voor zijn pensioen door gestolen juwelen voor zichzelf te houden, maar ook een man die hart heeft voor de kinderen in zijn dievenbende en naar beste vermogen zorgt voor hen.
De mooie liedjes zien en horen we terug in Zoetermeer. Allereerst natuurlijk “waar zou liefde zijnâ€, gezongen door Quinten van Woggelum, die de rol van Oliver speelt. Maar ook al die andere hits zoals “hee kom er maar bij†en “koop bij mijâ€. In dat laatste nummer zit ook een solo voor Quinten en dat klonk uitstekend. Ook uitstekend klonk “hij kan niet zonder mijâ€, gezongen door Eveline van Kampen (Nancy). Er valt meer te genieten in Zoetermeer. Zo valt de 14-jarige Sanne Veeneman, die de rol van Bet speelt, in positieve zin op. Haar zang in “dat zou fijn zijnâ€smaakt naar meer en haar acteerwerk, ook op de achtergrond, is leuk om te zien. Ook leuk om (weer terug) te zien is de 16-jarige Emilio Moreno (Dodger). Ruim 2,5 jaar geleden zagen we hem nog als Kruimeltje op het toneel en zo te horen is hij die vermaledijde stemwisseling goed doorgekomen.
Toch bekroop ons het gevoel dat er een aantal puzzelstukjes in deze versie van Oliver! ontbraken. Soms essentiële stukjes, soms minder essentiële stukjes. Het acteerwerk was, uitzonderingen daar gelaten, nogal vlak en eendimensionaal. Zo komen de veschillende karaktertrekken van Fagin, met name de verzorgende en liefdevolle kant, te weinig aan bod. Ook de humoristische kant van Fagin (de rol wordt vaak door komieken gespeeld, zoals Rowan Atkinson en in Nederland Arjan Ederveen) komt te weinig aan bod. Zo is de scène waarin Fagin zijn juwelendoos opent en alle juwelen tevoorschijn haalt (vlak nadat Bill Sikes zijn buit aan Fagin heeft gegeven) altijd een prachtig moment waarin elke vertolker van Fagin zijn eigen draai aan de rol kan geven. In deze versie komt deze scène er echter bekaaid van af. Ook in “ik kijk kritisch†krijgt Pieter Heesels, die de rol van Fagin speelt, te weinig ruimte. De regie heeft er in deze scène voor gekozen om de bendekinderen op het toneel te laten zitten, wachtend op wat komen gaat. Daardoor wordt het lastig om te blijven focussen op Fagin en hem zijn moment te laten pakken.
Een ander puzzelstukje dat ontbrak waren de mooie choregrafieën, vooral tijdens “hee kom er maar bij†en “koop bij mijâ€. Beiden kunnen fantastische ensemble nummers zijn waarin veel gebeurt met veel dans en vrolijkheid. In deze versie zag het er iets te statisch uit werd er meer gefocust op de zang dan op de combinatie van zang, dans en enscenering.
Al met al blijft het toch leuk om Oliver! weer op het toneel te zien en zijn er ook veel lichtpuntjes in deze productie die het waard zijn om gezien te worden. Zoals de goed gevonden slotscène, waarin Fagin en passant een voorbijganger berooft van zijn portefeuille en daarmee weer zorgt voor nieuw startkapitaal.
De musical Oliver! van Greg & Baud Productions is nog tot en net 4 januari 2015 te zien in het Kwadrant Theater in Zoetermeer.
Een musical met een (voorspelbaar) happy end dus, maar met voldoende spanning, mooie scènes en muziek om van te kunnen genieten. Anders dan de titel zou vermoeden is de echte hoofdrol weggelegd voor bendeleider Fagin, die de spil van het verhaal is. Telkens komt het verhaal weer terug bij Fagin en een paar van de leukste liedjes, zoals “pikken wat je pakken kan, manâ€, “zeg het maar†en “ik kijk kritisch†worden gezongen in het huis van Fagin. Fagin zelf is een man met vele gezichten. Heler van gestolen goed, een oude man die zelf moet zorgen voor zijn pensioen door gestolen juwelen voor zichzelf te houden, maar ook een man die hart heeft voor de kinderen in zijn dievenbende en naar beste vermogen zorgt voor hen.
De mooie liedjes zien en horen we terug in Zoetermeer. Allereerst natuurlijk “waar zou liefde zijnâ€, gezongen door Quinten van Woggelum, die de rol van Oliver speelt. Maar ook al die andere hits zoals “hee kom er maar bij†en “koop bij mijâ€. In dat laatste nummer zit ook een solo voor Quinten en dat klonk uitstekend. Ook uitstekend klonk “hij kan niet zonder mijâ€, gezongen door Eveline van Kampen (Nancy). Er valt meer te genieten in Zoetermeer. Zo valt de 14-jarige Sanne Veeneman, die de rol van Bet speelt, in positieve zin op. Haar zang in “dat zou fijn zijnâ€smaakt naar meer en haar acteerwerk, ook op de achtergrond, is leuk om te zien. Ook leuk om (weer terug) te zien is de 16-jarige Emilio Moreno (Dodger). Ruim 2,5 jaar geleden zagen we hem nog als Kruimeltje op het toneel en zo te horen is hij die vermaledijde stemwisseling goed doorgekomen.
Toch bekroop ons het gevoel dat er een aantal puzzelstukjes in deze versie van Oliver! ontbraken. Soms essentiële stukjes, soms minder essentiële stukjes. Het acteerwerk was, uitzonderingen daar gelaten, nogal vlak en eendimensionaal. Zo komen de veschillende karaktertrekken van Fagin, met name de verzorgende en liefdevolle kant, te weinig aan bod. Ook de humoristische kant van Fagin (de rol wordt vaak door komieken gespeeld, zoals Rowan Atkinson en in Nederland Arjan Ederveen) komt te weinig aan bod. Zo is de scène waarin Fagin zijn juwelendoos opent en alle juwelen tevoorschijn haalt (vlak nadat Bill Sikes zijn buit aan Fagin heeft gegeven) altijd een prachtig moment waarin elke vertolker van Fagin zijn eigen draai aan de rol kan geven. In deze versie komt deze scène er echter bekaaid van af. Ook in “ik kijk kritisch†krijgt Pieter Heesels, die de rol van Fagin speelt, te weinig ruimte. De regie heeft er in deze scène voor gekozen om de bendekinderen op het toneel te laten zitten, wachtend op wat komen gaat. Daardoor wordt het lastig om te blijven focussen op Fagin en hem zijn moment te laten pakken.
Een ander puzzelstukje dat ontbrak waren de mooie choregrafieën, vooral tijdens “hee kom er maar bij†en “koop bij mijâ€. Beiden kunnen fantastische ensemble nummers zijn waarin veel gebeurt met veel dans en vrolijkheid. In deze versie zag het er iets te statisch uit werd er meer gefocust op de zang dan op de combinatie van zang, dans en enscenering.
Al met al blijft het toch leuk om Oliver! weer op het toneel te zien en zijn er ook veel lichtpuntjes in deze productie die het waard zijn om gezien te worden. Zoals de goed gevonden slotscène, waarin Fagin en passant een voorbijganger berooft van zijn portefeuille en daarmee weer zorgt voor nieuw startkapitaal.
De musical Oliver! van Greg & Baud Productions is nog tot en net 4 januari 2015 te zien in het Kwadrant Theater in Zoetermeer.