Karthago brengt al 10 jaar lang musicals en muziektheater in de ruimere zin van het woord naar hetGentse publiek. Speciaal voor hun jubileumjaar kozen ze de musical Nine uit, gebaseerd op de film 8 ½. De musical werd voor het eerst opgevoerd in 1973 en won al verschillende Tony Awards. Nu wordt het verhaal gebracht in een intieme setting door echte liefhebbers van het vak.
Musicalgezelschap Karthago viert tienjarig bestaan met klassieker 'Nine'
Nine vertelt het verhaal van Italiaans casanova en filmregisseur Guido Contini die maar geen invalshoek kan vinden voor zijn nieuwe film. In de hoop wat rust en inspiratie te vinden, trekt hij met zijn vrouw naar Venetië maar daar sluit het net van ongeduldige producers en minnaressen zich nog meer rondom hem. Hij raakt gevangen in zijn eigen leugens en besluit uiteindelijk een film te maken over een regisseur met een bedreven liefdesleven en zo eigenlijk zijn eigen verhaal te vertellen. De musical toont uiteindelijk een complex gegeven van verweven verhalen die grote gelijkenissen met elkaar vertonen.
Karthago slaagt er in deze musical in om het podium te vullen met grote zangtalenten. Dat de acteurs geen van allen professionals zijn, valt nauwelijks op te merken. De vele vrouwen die dit verhaal rijk is, brengen stuk voor stuk breekbare solonummers maar klinken samen ook als een heerlijk koor. Hun stemmen weten, in combinatie met het lichtspel, de frivole kostuums en de rake choreografieën echt de verschillende sferen te creëren die deze musical rijk is. Het gebruik van de scene breekt tijdens de voorstelling meerdere keren uit zijn voegen en komt helemaal los van de klassieke verdeling tussen podium en publiek. Op dynamische wijze wordt de hele zaal in gebruik genomen en kunnen overal acteurs opduiken. Zo haalt het gezelschap het meeste uit de, verder eerder ondankbare, zaal waarin ze spelen. Regelmatig weerkaatst het geluid op de kale muren en vormt zo een echo in de tekst en ook zonder hellingsgraad voor de zitplaatsen in het publiek speelt de zaal niet in het voordeel van dit getalenteerde gezelschap die een fijne productie neerzet. Gelukkig hebben ze zich niet laten kennen en de best mogelijke versie van zichzelf getoond, ondersteund door een ongelooflijk live orkest.
Gaan kijken naar Nine kan nog in Zwijnaarde tot zondag 3 november 2024 en ondertussen kunnen we ook al uitkijken naar hun nieuwe productie, Sweeney Todd, die in april de Gentse musicalliefhebbers zal veroveren.
Karthago slaagt er in deze musical in om het podium te vullen met grote zangtalenten. Dat de acteurs geen van allen professionals zijn, valt nauwelijks op te merken. De vele vrouwen die dit verhaal rijk is, brengen stuk voor stuk breekbare solonummers maar klinken samen ook als een heerlijk koor. Hun stemmen weten, in combinatie met het lichtspel, de frivole kostuums en de rake choreografieën echt de verschillende sferen te creëren die deze musical rijk is. Het gebruik van de scene breekt tijdens de voorstelling meerdere keren uit zijn voegen en komt helemaal los van de klassieke verdeling tussen podium en publiek. Op dynamische wijze wordt de hele zaal in gebruik genomen en kunnen overal acteurs opduiken. Zo haalt het gezelschap het meeste uit de, verder eerder ondankbare, zaal waarin ze spelen. Regelmatig weerkaatst het geluid op de kale muren en vormt zo een echo in de tekst en ook zonder hellingsgraad voor de zitplaatsen in het publiek speelt de zaal niet in het voordeel van dit getalenteerde gezelschap die een fijne productie neerzet. Gelukkig hebben ze zich niet laten kennen en de best mogelijke versie van zichzelf getoond, ondersteund door een ongelooflijk live orkest.
Gaan kijken naar Nine kan nog in Zwijnaarde tot zondag 3 november 2024 en ondertussen kunnen we ook al uitkijken naar hun nieuwe productie, Sweeney Todd, die in april de Gentse musicalliefhebbers zal veroveren.