Oeloek bestaande uit Kevin Jolly, David Meijer, Jantijn Prins en Carlijn van Rij, leerden elkaar kennen op De Theaterkade in Amsterdam, een opleiding tot uitvoerend zelfstandig theatermaker en bleken hetzelfde gevoel voor theater en humor te hebben. Met hun afstudeervoorstelling Psychose van de Lemming, vielen ze meteen in de prijzen en wonnen de Nestvaltournee. Op 26 januari ging de voorstelling Droeftoeters in de Stadschouwburg van Haarlem in première en MusicalNieuws was erbij.
Oeloek is onontkoombaar heerlijk met overrompelend krachtig absurdisme
"Gelijk vanaf de allereerste minuut word je hier vrolijk van. Echt echt heerlijk" zo vat een bezoeker het samen. En zo is het: Vier super energieke chaoten met talent voor timing en komedie, malloten die een zaal vol droeftoeters aan het huilen van het lachen krijgen. Alsof je bij een kindervoorstelling zit met ongeremde kids, zo krijgt Oeloek een bomvolle zaal vol volwassenen van allemaal verschillende leeftijden vanaf de eerste seconde mee en in de interactie. Aanstekelijke levenslust dendert door de zaal. Winterblues worden afgegooid, je wordt meegesleurd in de absurde maalstroom van vier heerlijke mensen.
Wat kun je hier nou over Droeftoeters zeggen zonder spoilers. Want het is te leuk en te verrassend om hier van alles te gaan verklappen. In ieder geval een compliment voor het ingenieuze steeds veranderende decor. Het lijkt simpel maar is het beslist niet. En een apart compliment voor het zangtalent van Carlijn. Wat een stem, en vooral ook wat een flexibiliteit om met elke vinding mee te bewegen. De scene waarin muziek aan en uit wordt gezet moet tot de klassiekers van het Nederlands theater gaan horen. Zo leuk, zo goed, en zo perfect getimed, dat is een zeldzaam pareltje.
De chaos van verhalen heeft toch een verbindende lijn, die aan het eind dramatisch samenkomt. Het is gek, grappig, op geheel eigen wijze maatschappij kritisch zonder in valkuilen te denderen, maar het allermooiste is de kracht van alle vier de spelers om hun absurde emotiesprongen niet alleen in woord, maar ook in mimiek en toon, heel sterk neer te zetten.
Speciale aandacht mag ook naar het openingsnummer. Stiekem droomt menig bezoeker ervan om dit tijdens het volgende feestmoment thuis absoluut ook te gaan doen.
En dat is de kracht van Oeloek: Absurd, snel, maf, komisch, wendbaar, overweldigend en zelfs op zijn allerflauwst nog heel grappig. Je dendert erin en je komt verkwikt en vrolijk naar buiten.
Op naar de schouwburg en laat je glijden in de gekte, de liefde voor het theater, in de zindering van iets dat zo prachtig gebouwd is en dat nog lang na vibreert, je blijft nog heel lang nalachen.
Kunnen er subiet buttons gedrukt worden met de tekst I love Oeloek?
Door: Elise Kant
Kijk HIER voor ons fotoverslag en scenefoto's
Wat kun je hier nou over Droeftoeters zeggen zonder spoilers. Want het is te leuk en te verrassend om hier van alles te gaan verklappen. In ieder geval een compliment voor het ingenieuze steeds veranderende decor. Het lijkt simpel maar is het beslist niet. En een apart compliment voor het zangtalent van Carlijn. Wat een stem, en vooral ook wat een flexibiliteit om met elke vinding mee te bewegen. De scene waarin muziek aan en uit wordt gezet moet tot de klassiekers van het Nederlands theater gaan horen. Zo leuk, zo goed, en zo perfect getimed, dat is een zeldzaam pareltje.
De chaos van verhalen heeft toch een verbindende lijn, die aan het eind dramatisch samenkomt. Het is gek, grappig, op geheel eigen wijze maatschappij kritisch zonder in valkuilen te denderen, maar het allermooiste is de kracht van alle vier de spelers om hun absurde emotiesprongen niet alleen in woord, maar ook in mimiek en toon, heel sterk neer te zetten.
Speciale aandacht mag ook naar het openingsnummer. Stiekem droomt menig bezoeker ervan om dit tijdens het volgende feestmoment thuis absoluut ook te gaan doen.
En dat is de kracht van Oeloek: Absurd, snel, maf, komisch, wendbaar, overweldigend en zelfs op zijn allerflauwst nog heel grappig. Je dendert erin en je komt verkwikt en vrolijk naar buiten.
Op naar de schouwburg en laat je glijden in de gekte, de liefde voor het theater, in de zindering van iets dat zo prachtig gebouwd is en dat nog lang na vibreert, je blijft nog heel lang nalachen.
Kunnen er subiet buttons gedrukt worden met de tekst I love Oeloek?
Door: Elise Kant
Kijk HIER voor ons fotoverslag en scenefoto's