Regisseur Martin Michel omringt zich met creatievelingen Marnik Baert voor decor en kostuums en Pol Vanfleteren voor de muzikale leiding en arrangementen. Er werd gekozen voor de vertaling naar het Nederlands van de hand van Stef Bos. Man van La Mancha speelt van 16 april tot en met 2 mei 2021 in de Rode Zaal van het Fakkeltheater te Antwerpen. De ticketverkoop gaat van start op 1 september 2020 via www.pateeke.art en www.fakkeltheater.be.
Man van La Mancha
Man van La Mancha is de opvolger van Stephen Sondheims Sweeney Todd dat in 2019 zijn Belgische première kreeg in het Fakkeltheater. Pers en publiek waren hierover laaiend enthousiast, cast en creatives werden unaniem de hemel in geprezen. Deze klepper moet opgevolgd worden door een ander juweeltje uit het repertoiretheater. Om een waardig vervolg te maken, werd er gekozen voor dit stuk met een internationale reputatie. Man van La Mancha is een Amerikaanse musical uit 1965, geschreven door Dale Wasserman (script), Joe Darion (liedteksten) en Mitch Leigh (muziek). Het verhaal is gebaseerd op de roman De vernuftige edelman Don Quichote van La Mancha, geschreven door Miguel de Cervantes in het begin van de 17de eeuw. De originele musicalproductie werd meer dan 2000 keer opgevoerd.
Audities
Pateeke houdt op 17 & 18 augustus audities om de cast in alle kwaliteit te vervolledigen. Alle info over de vacante rollen vind je op volgende LINK.
De bedoeling is een beperkt en hecht ensemble samen te stellen van spelers en speelsters die beslagen zijn in elk van de skills van het musicalgenre en die elk iets substantieels te doen hebben on stage. Het coveren van enkele andere rollen behoort ook tot de mogelijkheden.
Hans Peter Janssens is Don Quichote
De rol van de tragische ridder op zoek naar een onmogelijke droom is zonder twijfel een van de grootste uit het repertoire. Dit personage telkens weer met glans neerzetten is een serieuze ‘tour de force’ voor een acteur. Pateeke prijst zich gelukkig dat Hans Peter Janssens het zwaard wil omgorden om de windmolens te bevechten! Met vaste waarden als Deborah De Ridder en An Lauwereins aan zijn zijde en met regisseur Martin Michel aan het roer, wordt dit een niet te missen Man van La Mancha. Een event waar de musicalfans – ook zij die het zelf nog niet wisten – al jaren geduldig op aan het wachten zijn.
Het verhaal
Dichter Cervantes belandt in de kerkers van de Inquisitie. Wanneer al zijn bezittingen door medegevangenen worden aangeslagen, vraagt hij zich te kunnen verdedigen om zijn levenswerk, een manuscript, te mogen bewaren. Hij speelt voor en met de gevangenen het verhaal van Alonso Quichana, een ietwat oudere landheer die probeert te begrijpen waarom de mensen elkaar zoveel kwaad aandoen. Zijn fantasie slaat op hol en hij trekt de wijde wereld in om als Don Quichote het kwade te bestrijden!
Een Belgische klassieker
In 1968 vertaalde en speelde Jacques Brel deze musical te Brussel en Parijs. Zijn versie staat nog steeds te boek als een van de absolute hoogtepunten uit onze theatergeschiedenis. De gekende operagoeroe José Van Dam volgde Brel dan op eind jaren ’90.
Ook aan Vlaamse kant is er reeds geschitterd met deze musical. In 1993 voegde de Musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen zijn versie toe aan het repertoire. Niemand minder dan Ramses Shaffy nam de rol van Don Quichote voor zijn rekening. De betreurde Werther Vander Sarren speelde sidekick Sancho Panza.
We vroegen aan enkele belangrijke pionnen in deze productie waarom deze Man van La Mancha zo speciaal is voor hen:
Het Pateeke-collectief:
“Na Sweeney wisten we dat Pateeke met iets strafs moest komen. Iets iconisch. Er zijn maar weinig musicals zo iconisch als deze..”
Martin Michel (regisseur):
“In mijn hoofd is er een ondubbelzinnige link tussen mijn lievelingsquote van Nietzsche, “We have Art in order not to die from the truth” en de manier waarop Don Quixote, onze held van Cervantes, zijn zware realiteit transformeert in een leefbare droom door zijn rijke fantasie.”
Hans Peter Janssens (Cervantes/Don Quichote):
"Mijn musicalcarrière is met dit stuk begonnen. Met ‘Een onmoog’lijke droom” zong ik 27 jaar geleden mijn allereerste musicalnummer op mijn allereerste musicalauditie. Ik kreeg toen de rol van de Padre toebedeeld en mocht het podium delen met ‘de’ Don Quichote bij uitstek, de legendarische Ramses Shaffy. Zijn schoenen , of zijn harnas vullen lijkt me een even onmoog’lijke droom, maar het wordt een fysieke en emotionele zoektocht waaraan ik mij vol nederigheid, dankbaarheid, trots en passie zal wijden. Het lijkt alsof de cirkel nu rond is, maar ik hoop van niet. Rip Ramses Shaffy, Werther Van der Sarren, Ward de Ravet, Walter De Cock…" “
Deborah De Ridder (Aldonza):
“Er is een goede reden waarom Jaques Brel in ‘67, drie avonden na elkaar, Man van La Mancha zag in New York en daarna kost wat kost de rechten wilde kopen , de vertaling wilde maken én de hoofdrol wilde spelen . Dit toneelstuk in een toneelstuk laat mensen dromen. En dat is wat theater en cultuur zeker in deze moeilijke tijden ook doet met een toeschouwer . Theater maakt dromen los bij mensen.
De rol van Aldonza is wederom een rol met ballen. Na Evita, Lucy in Jekyll & Hyde en beggarwomen in Sweeney Todd past deze rol dus helemaal in het rijtje van uitdagende rollen!”
Glenn Desmedt (Sancho Panza):
“Dit wordt mijn tweede Sancho. De eerste was in 2012, in het Stadttheater Baden bei Wien. In het Duits dus. Maar dit, Sancho spelen aan de zijde van een nationaal musicalmonument als Hans Peter Janssens als mijn Quichote: kippenvel. Voor mij is dit personage, in al zijn onopgesmukte onopmerkelijkheid, iets heel bijzonders: de verpersoonlijking van de onvoorwaardelijke liefde voor een ander mens. Een zeldzame kwaliteit!
An Lauwereins (Antonia):
“De eerste productie van Pateeke was Sweeney Todd. Ik heb toen de uitdaging aangenomen Mrs. Lovett te spelen. Alle rollen, groot en klein, werden toen ingevuld door topmensen, waardoor er een heel hoog niveau kon gehaald worden.
Onder het motto ‘never change a winning team’, wou ik er ook deze keer heel graag bij zijn, in een ondersteunende rol weliswaar. Want dit stuk draait vooral rond het hoofdpersonage, en op de tweede plaats rond zijn muze en zijn trouwe helper. Met een even sterke ondersteuning voor deze drie als de vorige keer voor Sweeney en Lovett wordt deze productie alweer een pareltje.”
vzw PATEEKE - EEN VOORLIEFDE VOOR PUUR REPERTOIRETHEATER
Pateeke wil met kleine middelen grote musicals maken. "Groot", dat slaat op de kwaliteit - of beter - eeuwigheidwaarde van wat we op de planken brengen: repertoirestukken die internationaal hun sporen hebben verdiend bij de critici en bij het publiek. De "klassiekers" die de liefhebbers van het genre allemaal kennen en graag terugzien en die niet zelden een mijlpaal zijn geweest in de honderdjarige geschiedenis van de musical. De stukken ook, waar wij als makers en spelers heel wat voor over hebben om eraan mee te mogen werken, maar die nu eenmaal niet zo vaak de kleine Vlaamse markt kruisen.
|
|