Dat Plzier Entertainment haar naam eer doet weten we natuurlijk al langer dan vandaag, getuige van de pietenvoorstellingen, zomeravonden, High School Musical en meest recent Hairspray.
Plzier Entertaintment’s RENT! Leven voor vandaag!
De keuze voor Rent lijkt dan ook niet geheel in de lijn der verwachtingen, zeker niet na de aankondiging van hun volgende productie: Legally Blonde.
Maar na twee spetterende voorstellingen kunnen we heel kort zijn: ook dit kan Plzier Entertainment!
Rent volgt het verhaal van een groep kunstenaars in de jaren 80/90 die overleven in New York. Denk dan niet aan een penthouse bij Central Park maar aan de grungy East Village waar verwarming luxe is en pissende drugsgebruikers op je stoep dagelijkse kost.
In een wereld zonder luxe, werk of geld maar vol met armoede, uitdagingen en aids is het een ruig stuk dat al voor haar première werd geprezen door de moderne kijk op het genre musicals.
Door de tijd heen is het een populaire voorstelling gebleven en hoewel bepaalde thematiek al behoorlijk verouderd is; de grote impact van aids kennen we (gelukkig) niet meer in Nederland en de camcorder die een belangrijke rol in het stuk speelt ligt nu in musea maar dat maakt Rent niet minder relevant in 2022.
Hoe beweeg je je door het leven, hoe leef je je leven, hoe ga je om met normen en waarden ook als deze botsen met die van de mensen om je heen? Maar belangrijker nog: leven voor vandaag! Na corona waardoor ook deze voorstelling later plaatsvond dat initieel gepland stond de cast te trappelen en bewijst zij dat Rent er nog steeds toe doet.
Het is een redelijk complex verhaal met veel karakters maar wat Plzier Entertainment goed doet is groepjes vormen waardoor je snel met elke verhaallijn mee kunt gaan. Zo is er een groep ensemble leden dat verschillende rollen op zich neemt. Dit is voor de ‘Rent-maagd’ wellicht wat verwarrend maar de hoofdrolspelers kunnen zich hierdoor goed onderscheiden wat het verhaal uiteindelijk beter te volgen maakt.
Voor de doorgewinterde Rent-fan is het van begin tot eind niets meer dan genieten. Er is ontzettend sterk gecast en dat moet ook wel want de doorgecomponeerde stukken van Rent zijn niet voor de beginnende zanger.
Binnen de karakters is er veel vrijheid om de rol eigen te maken. Zo zien we dat de rol van Mark Cohen (subliem gespeeld door Dewy Kuiper) fris en humoristischer oogt dan wij ooit van tevoren op een toneel zagen.
Koos Geelmuijden speelde de getergde Roger en deed dit met verve. Het is een lastige rol met grote vocale uitdagingen maar dit bleek geen horde voor deze performer. Ogenschijnlijk makkelijk zong hij zich er doorheen en blende daarin mooi met Dewy en Milou als de jonge danseres Mimi. Samen zie je ze door uitdagingen, angsten, liefde en verdriet bewegen.
Het duo Rowan en Kai als Tom Collins en Angel waren vanaf moment 1 grote publieksfavorieten. Ze geven allebei een mooie draai aan hun karakters op hun eigen manier. Zo is Angel vaak de luchtige noot en verbindende factor en levert Rowan een tranentrekker op in de vorm van ik waak over jou.
Een van de grote hits uit Rent ‘Take me or leave me’ wordt een echte showstopper door Charlotte en Linde die het stel Maureen en Joanne spelen. Het publiek gaat na deze les vocaal geweld volledig uit haar dak hoewel Charlotte met Over the Moon al een opwarmertje heeft. Met haar one-woman show geeft ze wat ons betreft een prima visitekaartje af voor een amateur musical award.
Het ensemble geeft volledige energie en wisselt net zo makkelijk van zwerver naar huisbaas tot SWAT-team, petje af!
Hoewel het decor simpel oogt zit ook hier veel werk in voor de acteurs. Meerdere malen klimmen zij steigers op en af en het decor zorgt ook voor herkenning in de rollen. Zo staan de ‘voicemails’ in de top van de steigers wat een voorbeeld is van de slimme regie om duidelijkheid en rust in de hoeveelheid karakters en verhaallijnen te brengen.
Plezier is niet het eerste woord als je Rent moet omschrijven en ook na afloop werd aan de hoeveelheid zakdoekjes en weggedepte tranen duidelijk dat we als publiek door een rollercoaster waren gegaan. Maar nadat de eerste emotie is gezakt kunnen we een ding zeggen; het was met veel plezier kijken naar deze prachtige voorstelling!
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Maar na twee spetterende voorstellingen kunnen we heel kort zijn: ook dit kan Plzier Entertainment!
Rent volgt het verhaal van een groep kunstenaars in de jaren 80/90 die overleven in New York. Denk dan niet aan een penthouse bij Central Park maar aan de grungy East Village waar verwarming luxe is en pissende drugsgebruikers op je stoep dagelijkse kost.
In een wereld zonder luxe, werk of geld maar vol met armoede, uitdagingen en aids is het een ruig stuk dat al voor haar première werd geprezen door de moderne kijk op het genre musicals.
Door de tijd heen is het een populaire voorstelling gebleven en hoewel bepaalde thematiek al behoorlijk verouderd is; de grote impact van aids kennen we (gelukkig) niet meer in Nederland en de camcorder die een belangrijke rol in het stuk speelt ligt nu in musea maar dat maakt Rent niet minder relevant in 2022.
Hoe beweeg je je door het leven, hoe leef je je leven, hoe ga je om met normen en waarden ook als deze botsen met die van de mensen om je heen? Maar belangrijker nog: leven voor vandaag! Na corona waardoor ook deze voorstelling later plaatsvond dat initieel gepland stond de cast te trappelen en bewijst zij dat Rent er nog steeds toe doet.
Het is een redelijk complex verhaal met veel karakters maar wat Plzier Entertainment goed doet is groepjes vormen waardoor je snel met elke verhaallijn mee kunt gaan. Zo is er een groep ensemble leden dat verschillende rollen op zich neemt. Dit is voor de ‘Rent-maagd’ wellicht wat verwarrend maar de hoofdrolspelers kunnen zich hierdoor goed onderscheiden wat het verhaal uiteindelijk beter te volgen maakt.
Voor de doorgewinterde Rent-fan is het van begin tot eind niets meer dan genieten. Er is ontzettend sterk gecast en dat moet ook wel want de doorgecomponeerde stukken van Rent zijn niet voor de beginnende zanger.
Binnen de karakters is er veel vrijheid om de rol eigen te maken. Zo zien we dat de rol van Mark Cohen (subliem gespeeld door Dewy Kuiper) fris en humoristischer oogt dan wij ooit van tevoren op een toneel zagen.
Koos Geelmuijden speelde de getergde Roger en deed dit met verve. Het is een lastige rol met grote vocale uitdagingen maar dit bleek geen horde voor deze performer. Ogenschijnlijk makkelijk zong hij zich er doorheen en blende daarin mooi met Dewy en Milou als de jonge danseres Mimi. Samen zie je ze door uitdagingen, angsten, liefde en verdriet bewegen.
Het duo Rowan en Kai als Tom Collins en Angel waren vanaf moment 1 grote publieksfavorieten. Ze geven allebei een mooie draai aan hun karakters op hun eigen manier. Zo is Angel vaak de luchtige noot en verbindende factor en levert Rowan een tranentrekker op in de vorm van ik waak over jou.
Een van de grote hits uit Rent ‘Take me or leave me’ wordt een echte showstopper door Charlotte en Linde die het stel Maureen en Joanne spelen. Het publiek gaat na deze les vocaal geweld volledig uit haar dak hoewel Charlotte met Over the Moon al een opwarmertje heeft. Met haar one-woman show geeft ze wat ons betreft een prima visitekaartje af voor een amateur musical award.
Het ensemble geeft volledige energie en wisselt net zo makkelijk van zwerver naar huisbaas tot SWAT-team, petje af!
Hoewel het decor simpel oogt zit ook hier veel werk in voor de acteurs. Meerdere malen klimmen zij steigers op en af en het decor zorgt ook voor herkenning in de rollen. Zo staan de ‘voicemails’ in de top van de steigers wat een voorbeeld is van de slimme regie om duidelijkheid en rust in de hoeveelheid karakters en verhaallijnen te brengen.
Plezier is niet het eerste woord als je Rent moet omschrijven en ook na afloop werd aan de hoeveelheid zakdoekjes en weggedepte tranen duidelijk dat we als publiek door een rollercoaster waren gegaan. Maar nadat de eerste emotie is gezakt kunnen we een ding zeggen; het was met veel plezier kijken naar deze prachtige voorstelling!
Kijk HIER voor ons fotoverslag