In het Theater Amsterdam, bijna Ãn het décor van de toneelvoorstelling ANNE, kregen donderdagochtend, 19 februari, 60 leerlingen van groep 8 van basisschool De Derde Dalton en basisschool De Biënkorf uit Amsterdam een bijzondere geschiedenisles. Deze les werd gegeven door actrice Yardeen Roos in het kader van Project ANNE.
Project ANNE wil 10.000 scholieren bereikenâ€
Project ANNE, een initiatief van de Stichting Educatief Programma ANNE, werd voorafgaand aan deze eerste les gepresenteerd in aanwezigheid van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, Jet Bussemaker, Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW en voorzitter van de Raad van Advies van de stichting, Joël Cahen, algemeen directeur van het Joods Historisch Museum en enkele tientallen aanwezigen. Voorzitter van de stichting, Harry van den Bergh, opende met een citaat van Otto Frank: “Om een toekomst op te bouwen moet je het verleden kennen.” Met het Project ANNE wil de stichting de bijzondere ervaring van de voorstelling ANNE een bredere betekenis geven dan alleen een voorstelling waar mensen naartoe kunnen gaan. “Deze voorstelling is veel meer en is een categorie apart en wij denken dat de jeugd kennis moet nemen van wat er met een jong meisje als Anne Frank gebeurd is.” vervolgde hij.
“Jullie zijn degenen die moeten zien en horen waar het over gaat,” richtte hij zich op de aanwezige leerlingen. Aan het eind van zijn speech legde Van den Bergh een verband met de huidige ontwikkelingen in de wereld. “Het is toch ondenkbaar dat vóór jullie school marechaussees komen te staan met hun wapen gereed; een wapen dat onmiddelijk gebruikt kan worden mocht er iets gebeuren. Probeer je voor te stellen dat dat bij jullie school gebeurd. Het gebeurt vandaag de dag in Amsterdam bij de Joodse school. Dat is een groot schandaal en de vraag is hoe wij kunnen voorkomen dat dit nog verder gaat en er nog ernstiger dingen gebeuren, maar ook dat de samenleving discriminatie, achterstelling en anti-semitisme accepteert. Wat wij beogen is om te helpen een dam op te werpen tegen deze verschikkelijke dingen.” Ook Hans de Boer, Jaël Cahen en minister Bussemaker benadrukten het belang van Project ANNE.
Project ANNE biedt schoolklassen de mogelijkheid kosteloos naar de voorstelling ANNE te komen in combinatie met een lespakket en/of workshop ontwikkeld door het Joods Historisch Centrum. De Stichting Educatief Programma ANNE zal het project financieren door middel van donaties van bedrijven, fondsen en particulieren. Doel is om 10.000 Nederlandse scholieren (in de leeftijd van 12 – 18 jaar) naar het Theater Amsterdam te krijgen om niet alleen de voorstelling te bekijken maar ook meer te weten te komen over de geschiedenis achter het verhaal van Anne Frank. Het lespakket is ontwikkeld door het Joods Historisch Museum.
Na alle plichtplegingen was het de beurt aan Yardeen Roos om een deel van de speciale les te geven aan de aanwezige leerlingen. Daarbij werd volop gebruik gemaakt van de unieke locatie: de grote schermen waarop foto’s en andere afbeeldingen kunnen worden geprojecteerd en natuurlijk de replica van het Achterhuis, dat als décor voor de voorstelling ANNE dient. Tijdens de les gaf Rose da Silva, hoofdrolspeler in ANNE, uitleg over het Achterhuis en op deze wijze kan het verhaal van Anne Frank in de les echt tot leven komen. Ook Jason de Ridder, die in ANNE de rol van Peter van Pels speelt werd betrokken bij de les.
Na afloop van de les sprak MusicalNieuws met Yardeen Roos, die in ANNE de rol van Bep Voskuijl speelt. “Het is voor mij heel belangrijk om dit te doen,” zegt zij over de les. “Voor mij is het eigenlijk een combinatie van de dingen waar ik mij mee bezig wil houden. Ik zie wat er in de wereld gebeurd is, ik heb zelf kinderen in deze leeftijd, ik ben zelf Joods. Wij hebben een Mezoeza op de deur hangen, een rolletje waardoor je ziet of iemand Joods is en mijn kinderen vroegen vorige week aan mij of we dat niet van de deur konden halen omdat ze zich niet meer veilig voelden. Dat is voor mij genoeg reden om het belang in te zien van het vertellen van het verhaal over de Tweede Wereldoorlog en het in gesprek gaan met elkaar over hoe we met elkaar in dialoog kunnen blijven, tolerant kunnen zijn en een ander geluid kunnen laten horen dan haat en verderf.”
“Ik heb geen idee hoe vaak we deze les kunnen geven. Dit was de eerste keer dat we het gedaan hebben en van hieruit hoop ik – en dat mijn wens – dat alle kinderen van de lagere scholen uit groep 7 en 8 in Nederland deze voorstelling kunnen zien en wat mij betreft ook middelbare scholieren en studenten in het MBO. Voor studenten in het MBO zijn projecten die gaan over een dialoog tussen jongeren van verschillende pluimage, maar hoe belangrijk zou het zijn dat ook zij dit krijgen te zien, vanuit dit verhaal en uit het lesprogramma. En dat zij zien wat er in de geschiedenis gebeurd is en wat zomaar weer kan gebeuren en misschien al aan het gebeuren is. Het begint bij de jeugd om met elkaar in gesprek te gaan. Als wij met elkaar kunnen praten en kunnen voorkomen dat we naar elkaar kijken vanuit de verschillen die er zijn. Als we dat kunnen doorbreken door te zeggen dat het mag om anders te zijn, maar wel in gesprek met elkaar te blijven en elkaar de vrijheid te geven, dan maken we een begin van een betere wereld. Ik geloof er in dat je bij één iemand begint en laat ik in dit geval die ene zijn, die vanuit de combinatie van theater en educatie de jeugd kan helpen om anders naar elkaar te kijken. Laten we hier een begin maken, vanuit onze bescheiden wereld in Nederland om een ander geluid te laten horen.”
Severio en Yordu zijn beiden 11 jaar oud en vonden de les erg bijzonder. “ik vond het leuk en interessant,” zegt Severio. “Op school hadden we al een filmpje over Anne bekeken en ik heb het boek ook al gelezen.” Yordu vult aan: “Ik vind het décor heel mooi en eigenlijk vond ik het ook heel interessant wat ze zeiden. Ik wist er eigenlijk helemaal niet zo veel van maar nu wel.” “Het is ook leerzaam,” gaat Severio verder. “Je komt te weten wat Anne meegemaakt heeft in de oorlog. En op deze manier voel je je meer in de persoon.” Yordu: “Ons geschiedenisboek is best wel saai en zo wordt het veel leuker. Ik ga, zeker weten, naar de voorstelling toe en ik vind het heel mooi hoe ze dit allemaal gedaan hebben. “
Meer informatie over Project ANNE is te vinden op www.projectanne.nl