Hoe bied je degenen waar je om geeft zo veel mogelijk veiligheid en bescherming? Door een muur om ze heen te bouwen of door ze op te laten groeien onder een koepel? Of doe je dat door ze te vertrouwen, ze de vrijheid te geven fouten te maken en te laten vallen, opstaan en weer doorgaan? Het is een thema dat waarschijnlijk zo oud is als de aarde zelf, maar nog altijd actueel.
Quints Doornroosje: je bouwt het liefst een muurtje om ze heen
Ook de Koning, vader van Doornroosje, heeft met dit dilemma te maken. Zijn dilemma is nog groter doordat heks Tarantula bij de geboorte van Doornroosje een vloek uitsprak waardoor groot onheil dreigt als Doornroosje zich, vóór haar 16e verjaardag, zal prikken aan een spinnenwiel. Iedere volwassene met opgroeiende kinderen weet dat kinderen zich niet in hun vrijheid laten beknotten en dat zelfs de hoogste muur niet hoog genoeg kan zijn, zeker niet als ook nog de liefde om de hoek komt kijken. Het leidt in de musical Doornroosje van Jongerentheater Quint tot hilarische scenes waarbij uiteindelijk de liefde alles overwint. En, zoals het een echt sprookje betaamt, het goede het kwade overwint en iedereen nog lang en gelukkig leeft.
Jongerentheater Quint viert dit jaar zijn vijftienjarig bestaan en doet dat met het aloude sprookje over Doornroosje, die zaterdag 10 september in première ging in het Isala Theater in Capelle aan den IJssel. Hoe kan het ook anders met vaste waarden in het creatieve team als Marnix Keeven (script en regie), Robin van Hilten (muziek) en Renate de Jong (choreografie). Met ruim 2.000 scholieren van de basisscholen uit Capelle en omgeving, die Doornroosje inmiddels hebben gezien of binnenkort zullen gaan zien en zes vrije voorstellingen zijn de producties van Jongerentheater Quint niet meer weg te denken uit de Capelse kunst- en cultuurwereld.
Dat werd nog eens onderstreept door de aanwezigheid tijdens de première van de Capelse burgemeester Peter Oskam en wethouder Josien van Cappelle. Uit haar handen ontving Marnix Keeven na afloop van de voorstelling een gemeentelijke onderscheiding voor zijn stimulerende bijdrage aan cultuureducatie voor kinderen en jongeren en zijn grote verdiensten voor Stichting Jongerentheater Quint. Onder luid applaus van alle aanwezigen nam hij deze onderscheiding in ontvangst.
Toch nog even terug naar de voorstelling. Doornroosje is weer zo’n typische Quint-voorstelling met de nodige kwinkslagen (of liever gezegd “quintslagen”) maar ook een serieuze boodschap. Quint situeert het verhaal in de Schotse hooglanden wat duidelijk zichtbaar is in de prachtige kostuums, ontworpen door Yvette Bras. Veel Schotse ruiten waarbij opvalt dat bijna geen enkele ruit hetzelfde is. Het zet het verhaal in een meer eigentijds kader met gevoel voor traditie. Ook het kostuum van heks Tarantula ziet er prachtig uit, compleet met linten die zich tegen het eind van de voorstelling laten ontvouwen om uit te groeien tot een spinnenweb. Het décor is simpel, maar geeft, samen met de juiste belichting, uitstekend de sfeer weer.
Ten opzichte van de vorige familievoorstellingen van Quint veel nieuwe gezichten in de 37-koppige cast, wat bewijst dat er in Capelle en omstreken voldoende potentieel theatertalent te vinden is. Lily Rose Betist zet een uitstekende Doornroosje neer, fragiel, kwetsbaar en onzeker in het begin maar langzamerhand uitgroeiend tot een jonge dame die haar eigen keuzes durft te maken. Het verhaal wordt verteld door de heraut (Maite Barendregt) en Kato de Kikker (Jet Groothuis) die deze taak uitstekend uitvoeren. Speciale vermelding verdient ook Maarten van Lienden als prins Arno, die Doornroosje tevergeefs het hof probeert te maken. Als ooit de musical Beauty and the Beast weer terugkomt in de Nederlandse theaters dan zou Van Lienden een uitstekende kans maken op de rol van Gaston. Zijn lied, met een rappende schoonmoeder en vrouwelijke fans, werkt aanstekelijk en weet het publiek te enthousiasmeren.
Met Doornroosje bevestigt Jongerentheater Quint een vaste waarde te zijn in de cultuurwereld van Capelle en omgeving en zorgt daarmee voor een gepaste voortzetting van het jubileumjaar, na eerder al Pinokkio & co te hebben gespeeld, waarmee een nominatie in de wacht werd gesleept voor de Amateur Musicals Awards die op 24 oktober a.s. zullen worden uitgereikt.
Doornroosje is nog te zien in De Tuyter in Krimpen aan den IJssel (24 september, matinee en avond), Theater Swanla in Zevenhuizen (2 oktober, middag) en Theater 222 in Rotterdam (9 oktober, middag).
Wil je meer foto’s zien van Doornroosje? Hou dan onze facebook pagina in de gaten, waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.
Jongerentheater Quint viert dit jaar zijn vijftienjarig bestaan en doet dat met het aloude sprookje over Doornroosje, die zaterdag 10 september in première ging in het Isala Theater in Capelle aan den IJssel. Hoe kan het ook anders met vaste waarden in het creatieve team als Marnix Keeven (script en regie), Robin van Hilten (muziek) en Renate de Jong (choreografie). Met ruim 2.000 scholieren van de basisscholen uit Capelle en omgeving, die Doornroosje inmiddels hebben gezien of binnenkort zullen gaan zien en zes vrije voorstellingen zijn de producties van Jongerentheater Quint niet meer weg te denken uit de Capelse kunst- en cultuurwereld.
Dat werd nog eens onderstreept door de aanwezigheid tijdens de première van de Capelse burgemeester Peter Oskam en wethouder Josien van Cappelle. Uit haar handen ontving Marnix Keeven na afloop van de voorstelling een gemeentelijke onderscheiding voor zijn stimulerende bijdrage aan cultuureducatie voor kinderen en jongeren en zijn grote verdiensten voor Stichting Jongerentheater Quint. Onder luid applaus van alle aanwezigen nam hij deze onderscheiding in ontvangst.
Toch nog even terug naar de voorstelling. Doornroosje is weer zo’n typische Quint-voorstelling met de nodige kwinkslagen (of liever gezegd “quintslagen”) maar ook een serieuze boodschap. Quint situeert het verhaal in de Schotse hooglanden wat duidelijk zichtbaar is in de prachtige kostuums, ontworpen door Yvette Bras. Veel Schotse ruiten waarbij opvalt dat bijna geen enkele ruit hetzelfde is. Het zet het verhaal in een meer eigentijds kader met gevoel voor traditie. Ook het kostuum van heks Tarantula ziet er prachtig uit, compleet met linten die zich tegen het eind van de voorstelling laten ontvouwen om uit te groeien tot een spinnenweb. Het décor is simpel, maar geeft, samen met de juiste belichting, uitstekend de sfeer weer.
Ten opzichte van de vorige familievoorstellingen van Quint veel nieuwe gezichten in de 37-koppige cast, wat bewijst dat er in Capelle en omstreken voldoende potentieel theatertalent te vinden is. Lily Rose Betist zet een uitstekende Doornroosje neer, fragiel, kwetsbaar en onzeker in het begin maar langzamerhand uitgroeiend tot een jonge dame die haar eigen keuzes durft te maken. Het verhaal wordt verteld door de heraut (Maite Barendregt) en Kato de Kikker (Jet Groothuis) die deze taak uitstekend uitvoeren. Speciale vermelding verdient ook Maarten van Lienden als prins Arno, die Doornroosje tevergeefs het hof probeert te maken. Als ooit de musical Beauty and the Beast weer terugkomt in de Nederlandse theaters dan zou Van Lienden een uitstekende kans maken op de rol van Gaston. Zijn lied, met een rappende schoonmoeder en vrouwelijke fans, werkt aanstekelijk en weet het publiek te enthousiasmeren.
Met Doornroosje bevestigt Jongerentheater Quint een vaste waarde te zijn in de cultuurwereld van Capelle en omgeving en zorgt daarmee voor een gepaste voortzetting van het jubileumjaar, na eerder al Pinokkio & co te hebben gespeeld, waarmee een nominatie in de wacht werd gesleept voor de Amateur Musicals Awards die op 24 oktober a.s. zullen worden uitgereikt.
Doornroosje is nog te zien in De Tuyter in Krimpen aan den IJssel (24 september, matinee en avond), Theater Swanla in Zevenhuizen (2 oktober, middag) en Theater 222 in Rotterdam (9 oktober, middag).
Wil je meer foto’s zien van Doornroosje? Hou dan onze facebook pagina in de gaten, waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.