Zaterdagavond 15 september mocht Musical Nieuws aanwezig zijn bij de première van een hedendaagse versie van Carmen. Deze opera in vier bedrijven van Georges Bizet, naar een novelle van Propser Merimee werd voor het eerst opgevoerd in 1875 en wordt nu in een nieuw eigentijds jasje opgevoerd in de Stadschouwburg van Antwerpen.
Regisseur Frank Van Laecke maakt Carmen eigentijds en origineel
Daarheen gehaald als een modern theater stuk door het 30-jarige Music Hall zal het na Antwerpen nog te zien zijn in Concertgebouw Brugge; Capitole Gent; Parkstad Limburg Theaters Heerlen en Zuiderstrandtheater Den Haag.
Deze versie onder regie van Frank van Laecke haalt de opera uit de oorspronkelijke setting, geen kleurrijke kostuums en pracht en praal op het podium maar eenvoud en soberte vormen het decor. Dit maakt het verhaal goed te volgen. Wat hierbij ook helpt is dat deze in het Frans gezongen opera wordt vertaald voor het publiek met een tekstbalk boven het toneel.
Frank van Laecke laat deze Carmen afspelen in een grauwgrijs decor, een omgeving van prostitutie en mensensmokkel en drugs. De hoofdlijn van het verhaal is er een van verleiding, misleiding en uiteindelijk de dood. De Femme Fatale, engel, en goedgelovige Henrik worden uiteindelijk allemaal geslachtofferd. Zoals de meisjes die aan het begin van de eerste en derde acte, schijnbaar volstrekt weerloos aan de pooier en mensensmokkelaars op het podium zijn overgeleverd. Carmen, gespeeld door de goed getypecaste Alhima Mhamad, ook zonder haar “Carmen-jurk’’ IS ook in deze versie de verleidelijkste vrouw in Grenada en Don Jose (Aljas Farazin) de deugdelijke korporaal; die aan haar verleidingskunsten ten prooi valt en voor haar afdwaalt op het slechte pad. Ook al waarschuwde zijn intuïtie hem nog zo ‘Is zij een heks?’’. En komt een engel, zijn dorpsgenootje Michaëla (Hanne Roos) hem 2 keer behoeden en een uitweg bieden voor de naderende afgrond.
Naast bovengenoemden zijn er in het verhaal belangrijke rollen voor:
De Stierenvechter: Es Camillo (Marco Moncloa). Carmen kan nooit langer dan 6 maanden verliefd zijn en haar liefde voor Don Jose v wordt ingeruild voor haar liefde voor de charismatische en charmante Escamillo. Dit zou wel eens haar grote liefde kunnen zijn.
De Pooier en mensenhandelaar: Remendado (Hans Peter Janssens)
De rechterhand van Remendado : Dancaire (Fabrice Pillet)
De vriendinnen en mede handlangster van Carmen; Remandado en Dancaire: Rasquita (Valerie Vervoort) en Mercedes ( Zofia Hanna).
Zuninga, de baas van Don Jose en voormalige minnaar van Carmen (Albrecht Pohl)
Morales, de soldaat die aan het begin van de opera “schunnige” avances maakt naar de kuise en keurig ogende Michaëla.
We waren onder de indruk van het samenspel tussen orkest, o.l.v. dirigent Daniel Lipton, en de vocalisten (solisten en het koor). Maar ook de goede samenzang in de duetten zoals tussen Carmen en Don Jose.
Het timbre van Es Camillo (Marco Moncioa) paste goed bij zijn rol als stoere stierenvechter. Zijn rol als volledig op zijn benen wankelende verliefde is zowel aandoenlijk als overtuigend.
Hanna Roos, als Michaëla was imponerend met haar zang en kreeg duidelijk de handen nog extra op elkaar bij het slotapplaus.
Deze hedendaagse versie van Carmen maakt opera voor het grote publiek en de niet operakenners een zeer toegankelijke aanrader.
Door: Astrid Dekkers
Deze versie onder regie van Frank van Laecke haalt de opera uit de oorspronkelijke setting, geen kleurrijke kostuums en pracht en praal op het podium maar eenvoud en soberte vormen het decor. Dit maakt het verhaal goed te volgen. Wat hierbij ook helpt is dat deze in het Frans gezongen opera wordt vertaald voor het publiek met een tekstbalk boven het toneel.
Frank van Laecke laat deze Carmen afspelen in een grauwgrijs decor, een omgeving van prostitutie en mensensmokkel en drugs. De hoofdlijn van het verhaal is er een van verleiding, misleiding en uiteindelijk de dood. De Femme Fatale, engel, en goedgelovige Henrik worden uiteindelijk allemaal geslachtofferd. Zoals de meisjes die aan het begin van de eerste en derde acte, schijnbaar volstrekt weerloos aan de pooier en mensensmokkelaars op het podium zijn overgeleverd. Carmen, gespeeld door de goed getypecaste Alhima Mhamad, ook zonder haar “Carmen-jurk’’ IS ook in deze versie de verleidelijkste vrouw in Grenada en Don Jose (Aljas Farazin) de deugdelijke korporaal; die aan haar verleidingskunsten ten prooi valt en voor haar afdwaalt op het slechte pad. Ook al waarschuwde zijn intuïtie hem nog zo ‘Is zij een heks?’’. En komt een engel, zijn dorpsgenootje Michaëla (Hanne Roos) hem 2 keer behoeden en een uitweg bieden voor de naderende afgrond.
Naast bovengenoemden zijn er in het verhaal belangrijke rollen voor:
De Stierenvechter: Es Camillo (Marco Moncloa). Carmen kan nooit langer dan 6 maanden verliefd zijn en haar liefde voor Don Jose v wordt ingeruild voor haar liefde voor de charismatische en charmante Escamillo. Dit zou wel eens haar grote liefde kunnen zijn.
De Pooier en mensenhandelaar: Remendado (Hans Peter Janssens)
De rechterhand van Remendado : Dancaire (Fabrice Pillet)
De vriendinnen en mede handlangster van Carmen; Remandado en Dancaire: Rasquita (Valerie Vervoort) en Mercedes ( Zofia Hanna).
Zuninga, de baas van Don Jose en voormalige minnaar van Carmen (Albrecht Pohl)
Morales, de soldaat die aan het begin van de opera “schunnige” avances maakt naar de kuise en keurig ogende Michaëla.
We waren onder de indruk van het samenspel tussen orkest, o.l.v. dirigent Daniel Lipton, en de vocalisten (solisten en het koor). Maar ook de goede samenzang in de duetten zoals tussen Carmen en Don Jose.
Het timbre van Es Camillo (Marco Moncioa) paste goed bij zijn rol als stoere stierenvechter. Zijn rol als volledig op zijn benen wankelende verliefde is zowel aandoenlijk als overtuigend.
Hanna Roos, als Michaëla was imponerend met haar zang en kreeg duidelijk de handen nog extra op elkaar bij het slotapplaus.
Deze hedendaagse versie van Carmen maakt opera voor het grote publiek en de niet operakenners een zeer toegankelijke aanrader.
Door: Astrid Dekkers