Silbersee en de Toneelmakerij bundelen hun krachten en brengen een eigentijdse versie van het meesterwerk van Mozart waarin klassieke muziek, toneel, beatbox, spoken word en dans samenvloeien tot magisch muziektheater voor de hele familie. Na de première op 20 oktober in Internationaal Theater Amsterdam gaat De Toverfluit tot en met januari 2020 op tournee door het hele land. De Toverfluit is dit jaar de kerstvoorstelling van Internationaal Theater Amsterdam en daar in de kerstvakantie twee weken te zien.
Silbersee en de Toneelmakerij brengen een eigentijdse versie van Mozarts klassieker Die Zauberflöte
Een verhaal van alle tijden
Wat zou er gebeuren als Mozart met een tijdmachine plotseling in het jaar 2019 terechtkomt? Hij ziet de nieuwe wereld: de veranderde maatschappij, maar ook de nieuwe muzikale middelen die hij tot zijn beschikking heeft.
De makers halen De Toverfluit naar de 21ste eeuw. Pamina, een gewoon meisje uit het heden en Tamino, een gewone jongen uit de toekomst vinden elkaar ondanks de lichtjaren afstand tussen hen. Ze rebelleren tegen de volwassenen Zon en Nacht, die hun eigen belang doorlopend vooropstellen. Samen met de twee Papageno’s besluiten ze de oude orde achter zich te laten.
Muzikaal leider Romain Bischoff (Silbersee) en regisseur Paul Knieriem (de Toneelmakerij) zijn beiden wars van conventies. Knieriem: ‘De Toverfluit is een van de mooiste opera’s die ik ken. Maar als je je er echt in gaat verdiepen, is het ook een zeer complex verhaal. Wij hebben een sleutel gevonden waardoor dit werk ons ook nu nog een actueel verhaal kan vertellen. Juist voor een jong publiek.’
Bischoff: ‘De noten van Mozart blijven het vertrekpunt, en de aria’s zullen herkenbaar aanwezig zijn. Maar het klankspectrum is volledig anders. Elektronica en invloeden uit de hedendaagse popmuziek spelen een belangrijke rol. En tussen de bekende stukken door, gaan de performers live aan de slag met het materiaal van Mozart.’
Kijk HIER meer informatie
Wat zou er gebeuren als Mozart met een tijdmachine plotseling in het jaar 2019 terechtkomt? Hij ziet de nieuwe wereld: de veranderde maatschappij, maar ook de nieuwe muzikale middelen die hij tot zijn beschikking heeft.
De makers halen De Toverfluit naar de 21ste eeuw. Pamina, een gewoon meisje uit het heden en Tamino, een gewone jongen uit de toekomst vinden elkaar ondanks de lichtjaren afstand tussen hen. Ze rebelleren tegen de volwassenen Zon en Nacht, die hun eigen belang doorlopend vooropstellen. Samen met de twee Papageno’s besluiten ze de oude orde achter zich te laten.
Muzikaal leider Romain Bischoff (Silbersee) en regisseur Paul Knieriem (de Toneelmakerij) zijn beiden wars van conventies. Knieriem: ‘De Toverfluit is een van de mooiste opera’s die ik ken. Maar als je je er echt in gaat verdiepen, is het ook een zeer complex verhaal. Wij hebben een sleutel gevonden waardoor dit werk ons ook nu nog een actueel verhaal kan vertellen. Juist voor een jong publiek.’
Bischoff: ‘De noten van Mozart blijven het vertrekpunt, en de aria’s zullen herkenbaar aanwezig zijn. Maar het klankspectrum is volledig anders. Elektronica en invloeden uit de hedendaagse popmuziek spelen een belangrijke rol. En tussen de bekende stukken door, gaan de performers live aan de slag met het materiaal van Mozart.’
Kijk HIER meer informatie