Zondag 2 juni 2024 ging de spektakelmusical 14-18 van Studio 100 in premiere. Of beter nog, moeten we zeggen: opnieuw in premiere. Tien jaar geleden werd de productie ontwikkeld naar aanleiding van 100 jaar 'grote oorlog'. Ondertussen werd de Nekkerhal in Mechelen ingeruild voor het Pop-Up Theater in Puurs en maakte de grote tribune – die enkel nog vooruit en achteruit reed – plaats voor maar liefst 8 tribunes die zich rondom de scenes kunnen bewegen.
Spektakelmusical 14-18 bezorgt kippenvel vanaf de eerste scene
Studio 100 maakte ondertussen al vele spektakelmusicals en werd duidelijk bedreven in het vak. Iets wat het met deze herwerking van de tien jaar oude musical opnieuw bewijst.
Voor de premiere nemen Jelle Cleymans en Jonas Van Geel plaats op het podium. Alternerend met Yanni Bourguignon en Jérémie Vrielynck vertellen ze samen met Niels Destadsbader en Remi De Smet het verhaal van 4 vrienden die worden opgeroepen om aan het front mee te strijden voor het vaderland. De jongens hebben een heerlijk samenspel en worden aangesterkt door medespelers als Peter Van De Velde, Sandrine Van Handenhoven, Marc Peeters en Charlotte Timmers. Om dan nog het ijzersterk ensemble en de grote groep figuranten niet te vergeten.
Waar we van Studio 100 gewoon zijn dat de spektakelmusicals barsten van de grote voertuigen, dieren op de scene of gigantische decors, worden die 'spektakelstukken' in deze musical strategisch en sereen ingezet. Maar vaak wordt net klein gespeeld en kent het stuk veel ingetogen eenvoud. Iets wat het verhaal erg ten goede komt. De intieme scenes, gecombineerd met de meer bombastische oorlogsscenes maken dit verhaal extra aangrijpend. We volgen het verhaal van de vier vrienden van nabij, maar tegelijk krijgt ook het geheel van de grote oorlog voldoende aandacht. Enkele belangrijke speerpunten worden prachtig in beeld gebracht zoals de loopgraven, het overstromen van de Ijzer en die welbekende vredevolle kerstavond.
De draaiende grote decorstukken geven het hele publiek een goed zicht op elke scene. De prachtige projecties op de bewegende panelen geven diezelfde scenes veel diepte. Daarnaast worden in deze voorstelling op meerdere momenten ook rookeffecten gebruikt om op een geloofwaardige manier de projecties en scenes kracht bij te zetten. De rook kan dingen suggereren zoals het overstromen van de Ijzer of een dagdroom van soldaat Jan die mijmert naar zijn vrouw.
Het resultaat is een verhaal vol vriendschap, liefde en humor, maar ook vol rauwe en harde realiteit. Een aaneenschakeling van emoties voor het publiek, maar vooral een beklijvende voorstelling.
Door Marjolein Schabregs
Kijk HIER voor ons fotoverslag en kijk op onze facebookpagina voor meer foto''s
Voor de premiere nemen Jelle Cleymans en Jonas Van Geel plaats op het podium. Alternerend met Yanni Bourguignon en Jérémie Vrielynck vertellen ze samen met Niels Destadsbader en Remi De Smet het verhaal van 4 vrienden die worden opgeroepen om aan het front mee te strijden voor het vaderland. De jongens hebben een heerlijk samenspel en worden aangesterkt door medespelers als Peter Van De Velde, Sandrine Van Handenhoven, Marc Peeters en Charlotte Timmers. Om dan nog het ijzersterk ensemble en de grote groep figuranten niet te vergeten.
Waar we van Studio 100 gewoon zijn dat de spektakelmusicals barsten van de grote voertuigen, dieren op de scene of gigantische decors, worden die 'spektakelstukken' in deze musical strategisch en sereen ingezet. Maar vaak wordt net klein gespeeld en kent het stuk veel ingetogen eenvoud. Iets wat het verhaal erg ten goede komt. De intieme scenes, gecombineerd met de meer bombastische oorlogsscenes maken dit verhaal extra aangrijpend. We volgen het verhaal van de vier vrienden van nabij, maar tegelijk krijgt ook het geheel van de grote oorlog voldoende aandacht. Enkele belangrijke speerpunten worden prachtig in beeld gebracht zoals de loopgraven, het overstromen van de Ijzer en die welbekende vredevolle kerstavond.
De draaiende grote decorstukken geven het hele publiek een goed zicht op elke scene. De prachtige projecties op de bewegende panelen geven diezelfde scenes veel diepte. Daarnaast worden in deze voorstelling op meerdere momenten ook rookeffecten gebruikt om op een geloofwaardige manier de projecties en scenes kracht bij te zetten. De rook kan dingen suggereren zoals het overstromen van de Ijzer of een dagdroom van soldaat Jan die mijmert naar zijn vrouw.
Het resultaat is een verhaal vol vriendschap, liefde en humor, maar ook vol rauwe en harde realiteit. Een aaneenschakeling van emoties voor het publiek, maar vooral een beklijvende voorstelling.
Door Marjolein Schabregs
Kijk HIER voor ons fotoverslag en kijk op onze facebookpagina voor meer foto''s