De voorstelling Spring Awakening is gebaseerd op het (destijds) controversiële toneelstuk Frühlings Erwachen van Frank Wedekind. In de voorstelling volgen we een groep jongeren die opgroeien aan het einde van de 19e eeuw en daarbij tegen de destijds geldende normen en regels oplopen. Ze hebben vragen over (hun eigen) seksualiteit, trappen tegen het generatieconflict met ouders en leraren aan en strugglen met thema’s als suïcidaliteit en jaloezie.
Spring Awakening in het Polanentheater – Hedendaagse thema’s in een een 19e eeuws jasje
Hoewel de publieke opinie op een aantal thema’s door de jaren heen is veranderd blijken zij ook in 2024 zeer relevant met bijvoorbeeld de tolerantie naar homoseksualiteit en het recht op abortus die onder druk staan.
Tijdens de voorstelling is ook goed te merken dat Spring Awakening het publiek op scherp stelt. Het publiek is hoorbaar en zichtbaar geraakt in de pauze waarbij de een er direct woorden voor heeft en de ander mogelijk wat gechoqueerd de zaal verlaat om de juiste woorden nog te vinden. Wat het standpunt van de kijker ook is, aan het einde van de voorstelling is vast te stellen dat de voorstelling het publiek raakt. Ze is razend enthousiast en geeft de cast een meer dan verdiende staande ovatie.
De cast bestaat uit voornamelijk bekende gezichten en we willen direct noemen dat we het bijzonder knap vinden hoe deze cast alles lijkt te kunnen spelen. Waar we Plzier Entertainment en hun casts hebben leren kennen als feel-good en vrolijk, zoeken zij de laatste jaren met titels als Rent en meest recent Next to Normal steeds meer de diepgang op maar weten ze de kwaliteit te behouden.
In de rol van Melchior, een zeer begaafde, alwetende student die geliefd is onder zijn peers maar wat minder lekker ligt bij de volwassenen wegens zijn kennis en kritische houding op de maatschappij zien we Davey Molendijk. Hij speelt zeer krachtig wat je direct aan het denken zet. Wat zou ik doen in die tijd? Zou ik de moed hebben om kritisch te denken en bij mijn standpunten te blijven? Tegelijkertijd schuurt zijn rol ook. Hij heeft veel kennis maar blijft een kind; mag hij verantwoordelijk worden gehouden voor wat kan worden gezien als verkrachting? En is het fout dat hij ‘onzedelijkheden’ verspreidt als de ouders hun kinderen niet onderwijzen?
Naast Melchior volgen we Wendla, een jonge, nieuwsgierige maar naïeve meid die door ontwetendheid in de positie wordt geplaatst waarin zij tot een abortus wordt gedwongen. Wendla wordt gespeeld door Mirte Overhage die wederom een mooie rol mag toevoegen aan haar cv.
Als mooie tegenpool zien we Déwy Kuiper in de rol van Moritz, beste vriend van Melchior. Academisch een stuk minder onderlegd en gevoed door de druk van ouders om te presteren is het overleven voor hem. Je voelt vanaf moment een de worsteling die hij ervaart, Déwy speelt de angstige jongen intens.
Hoewel bovenstaande drie rollen het meest nadrukkelijk worden gevolgd is het mooie van Spring Awakening dat bijna iedere acteur zijn of haar losse verhaallijn heeft zonder dat het geforceerd voelt. Zo zorgen Hanschen en Ernst (Kai Brasdorp en Nino de Hollander), Marta (Charlotte Faas) en Ilse (Wieke Veltman) voor mooie thematieken en diepgang in de voorstelling. Als volwassen man en vrouw hebben Mats de Winter en Clazina Sassen de onfortuinlijke taak de ‘bad guys’ te portretteren. Hoewel zij mogelijk ook niet beter wisten en deden zoals te doen gebruikelijk in die tijd zorgen zij er met hun spel voor dat het goed schuurt wat de intensiteit van het stuk en de tweedeling tussen kind en volwassenen goed zichtbaar maakt.
Hoewel in Spring Awakening een aantal verhaallijnen explicieter worden uitgelicht en bepaalde karakters intensiever worden gevolgd, is Spring Awakening wat ons betreft een prachtig ensemblestuk.
Juist door het ontbreken van decor in deze versie zorgt de gehele groep voor het vullen van de ruimte en het neerzetten van de sfeer.
Thea (Denise Grahmbeek), Anna (Noura Sardi), Georg (Pierre Thissen), en Otto (Ties van Duinkerken) weten dit met een prachtige intensiteit te doen. In stillere scenes zoals het gedenken van Moritz zorgen zij ervoor dat de pijn en het verdriet zichtbaar wordt en in het uitbundige ‘Alles is Kut!’ geeft de gehele groep de benodigde bak energie die dit nummer nodig heeft.
Met Spring Awakening heeft Plzier Entertainment weer een prachtige voorstelling neer weten te zetten. Hun volgende voorstelling is weer het andere uiterste: The Prom. We zijn nu al benieuwd!
Door Anniek de Wild
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Tijdens de voorstelling is ook goed te merken dat Spring Awakening het publiek op scherp stelt. Het publiek is hoorbaar en zichtbaar geraakt in de pauze waarbij de een er direct woorden voor heeft en de ander mogelijk wat gechoqueerd de zaal verlaat om de juiste woorden nog te vinden. Wat het standpunt van de kijker ook is, aan het einde van de voorstelling is vast te stellen dat de voorstelling het publiek raakt. Ze is razend enthousiast en geeft de cast een meer dan verdiende staande ovatie.
De cast bestaat uit voornamelijk bekende gezichten en we willen direct noemen dat we het bijzonder knap vinden hoe deze cast alles lijkt te kunnen spelen. Waar we Plzier Entertainment en hun casts hebben leren kennen als feel-good en vrolijk, zoeken zij de laatste jaren met titels als Rent en meest recent Next to Normal steeds meer de diepgang op maar weten ze de kwaliteit te behouden.
In de rol van Melchior, een zeer begaafde, alwetende student die geliefd is onder zijn peers maar wat minder lekker ligt bij de volwassenen wegens zijn kennis en kritische houding op de maatschappij zien we Davey Molendijk. Hij speelt zeer krachtig wat je direct aan het denken zet. Wat zou ik doen in die tijd? Zou ik de moed hebben om kritisch te denken en bij mijn standpunten te blijven? Tegelijkertijd schuurt zijn rol ook. Hij heeft veel kennis maar blijft een kind; mag hij verantwoordelijk worden gehouden voor wat kan worden gezien als verkrachting? En is het fout dat hij ‘onzedelijkheden’ verspreidt als de ouders hun kinderen niet onderwijzen?
Naast Melchior volgen we Wendla, een jonge, nieuwsgierige maar naïeve meid die door ontwetendheid in de positie wordt geplaatst waarin zij tot een abortus wordt gedwongen. Wendla wordt gespeeld door Mirte Overhage die wederom een mooie rol mag toevoegen aan haar cv.
Als mooie tegenpool zien we Déwy Kuiper in de rol van Moritz, beste vriend van Melchior. Academisch een stuk minder onderlegd en gevoed door de druk van ouders om te presteren is het overleven voor hem. Je voelt vanaf moment een de worsteling die hij ervaart, Déwy speelt de angstige jongen intens.
Hoewel bovenstaande drie rollen het meest nadrukkelijk worden gevolgd is het mooie van Spring Awakening dat bijna iedere acteur zijn of haar losse verhaallijn heeft zonder dat het geforceerd voelt. Zo zorgen Hanschen en Ernst (Kai Brasdorp en Nino de Hollander), Marta (Charlotte Faas) en Ilse (Wieke Veltman) voor mooie thematieken en diepgang in de voorstelling. Als volwassen man en vrouw hebben Mats de Winter en Clazina Sassen de onfortuinlijke taak de ‘bad guys’ te portretteren. Hoewel zij mogelijk ook niet beter wisten en deden zoals te doen gebruikelijk in die tijd zorgen zij er met hun spel voor dat het goed schuurt wat de intensiteit van het stuk en de tweedeling tussen kind en volwassenen goed zichtbaar maakt.
Hoewel in Spring Awakening een aantal verhaallijnen explicieter worden uitgelicht en bepaalde karakters intensiever worden gevolgd, is Spring Awakening wat ons betreft een prachtig ensemblestuk.
Juist door het ontbreken van decor in deze versie zorgt de gehele groep voor het vullen van de ruimte en het neerzetten van de sfeer.
Thea (Denise Grahmbeek), Anna (Noura Sardi), Georg (Pierre Thissen), en Otto (Ties van Duinkerken) weten dit met een prachtige intensiteit te doen. In stillere scenes zoals het gedenken van Moritz zorgen zij ervoor dat de pijn en het verdriet zichtbaar wordt en in het uitbundige ‘Alles is Kut!’ geeft de gehele groep de benodigde bak energie die dit nummer nodig heeft.
Met Spring Awakening heeft Plzier Entertainment weer een prachtige voorstelling neer weten te zetten. Hun volgende voorstelling is weer het andere uiterste: The Prom. We zijn nu al benieuwd!
Door Anniek de Wild
Kijk HIER voor ons fotoverslag