Het begint zo stilaan een gewoonte te worden, elke musical van Studio 100 draait uit op een groot succes. Nog voor Daens vrijdagavond in Première ging, gingen al meer dan 200 000 tickets de deur uit en werden de opvoeringen verlengd tot februari 2021. Het publiek heeft duidelijk vertrouwen in de producties van het bedrijf. En terecht, zo bleek tijdens de Première! Vrijdagavond schotelde de cast de 2.0-versie van Daens een eerste keer voor aan het publiek. Het luidde applaus en de staande ovatie tonen dat het publiek deze nieuwe spektakelmusical van Studio 100 duidelijk wist te smaken
Studio 100 doet geschiedenis herleven met prachtige productie Daens
Met Daens kiest Studio 100 opnieuw voor een verhaal met een geschiedkundige insteek. Na '14-'18 en '40-'45, is dit al hun derde grote spektakelmusical. Toch begon het voor hen 12 jaar geleden allemaal met dit verhaal van priester Daens die in zijn geboortestad Aalst opkomt voor de arbeiders en de wantoestanden aanklaagt. Samen met hen komt hij in opstand en richt een politieke partij op, dit tot groot ongenoegen van de katholieke kerk.
Daens vertelt een zwaar stuk van de geschiedenis. Het behandelt thema's als uitbuiting, machtsmisbruik, honger, kinderarbeid en seksueel geweld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze musical erg aangrijpend is en bij momenten hard naar de keel grijpt. De rijdende tribunes maken het mogelijk om grote, spectaculaire stukken af te wisselen met kleinere, intieme scènes. Soms lijk je als publiek de acteurs bijna te kunnen aanraken, het lijkt alsof je rechtstreeks wordt aangesproken en voelt de emoties tot op je stoel.
Het zwaar beladen verhaal wordt behapbaar gehouden door het liefdesverhaal van Jan en Nette. Het katholieke meisje ontwikkelt een verboden liefde voor de socialistische krantenjongen en samen met priester Daens gaan ze de strijd aan tegen de uitbuiting van de armen. Daarnaast wordt ook gewerkt met de nodige portie humoristische scènes. Vooral Peter Thyssen, die de rol van priester Ponnet vertolkt, valt hierbij op. Hij zet zijn eerder komische personage op een zeer fijne manier neer en doet het publiek meermaals luidop lachen.
Ook de rest van de cast verdient lof. Hoofdrolspeler Peter Van De velde slaagt erin een strijdlustige maar ingetogen Adolf Daens neer te zetten. Manou Kersting speelt fabrieksopzichter Schmitt. Hij neemt hierbij de rol van 'slechterik' op zich en boezemt echt angst in. Hij zegt hierover: “Ik probeer er altijd genoeg nuances in te steken en niet enkel in clichés te vervallen. Ik wil er iets moois van maken waar mensen misschien zelfs stiekem van genieten. Slechteriken komen voor in elke vorm van theater. Ze moeten ook gewoon slecht zijn want anders heb je geen contrasten en dat is mijn taak.” Missie geslaagd!
De meest bewonderenswaardige prestatie van de avond is toch voor Stillemans en Jefke, de oudste en jongste van het gezelschap. Jo De Meyere, die op de dag van de Première maar liefst 81 jaar oud werd. Toch moet hij niet onderdoen voor de jonge veulens die over de scène huppelen. Hij weet zonder moeite zijn tekst ten tonele te brengen met een enorme inleving. De rol van bisschop Stillemans is hem op het lijf geschreven. De kleine Jefke wordt afwisselend door verschillende kinderen gespeeld, maar de eerste Jefke is alvast helemaal goedgekeurd!
De hoofdcast wordt fantastisch ondersteunt door het ensemble en de figuranten. De omvang van de cast werkt overweldigend en versterkt de emoties. Tijdens meerdere scènes bewegen ensemble en figuranten zich op een prachtige manier over het podium en zijn de posities doordacht uitgevoerd. Samen met het lichtspel en de sfeervolle, schilderachtige projecties vormt dit een prachtig scenografisch geheel.
Verwacht je aan kippenvel, vuur(werk), dreigende machines, echte dieren, prachtige muziek, en steengoede acteurs die een verhaal vertellen dat niet mag verdwijnen in de plooien van de geschiedenis, een verhaal dat ons herinnert aan zij die hebben gestreden voor onze rechten maar vooral een verhaal van strijdlust, liefde en moed.
Door Marjolein Schabregs
Daens vertelt een zwaar stuk van de geschiedenis. Het behandelt thema's als uitbuiting, machtsmisbruik, honger, kinderarbeid en seksueel geweld. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze musical erg aangrijpend is en bij momenten hard naar de keel grijpt. De rijdende tribunes maken het mogelijk om grote, spectaculaire stukken af te wisselen met kleinere, intieme scènes. Soms lijk je als publiek de acteurs bijna te kunnen aanraken, het lijkt alsof je rechtstreeks wordt aangesproken en voelt de emoties tot op je stoel.
Het zwaar beladen verhaal wordt behapbaar gehouden door het liefdesverhaal van Jan en Nette. Het katholieke meisje ontwikkelt een verboden liefde voor de socialistische krantenjongen en samen met priester Daens gaan ze de strijd aan tegen de uitbuiting van de armen. Daarnaast wordt ook gewerkt met de nodige portie humoristische scènes. Vooral Peter Thyssen, die de rol van priester Ponnet vertolkt, valt hierbij op. Hij zet zijn eerder komische personage op een zeer fijne manier neer en doet het publiek meermaals luidop lachen.
Ook de rest van de cast verdient lof. Hoofdrolspeler Peter Van De velde slaagt erin een strijdlustige maar ingetogen Adolf Daens neer te zetten. Manou Kersting speelt fabrieksopzichter Schmitt. Hij neemt hierbij de rol van 'slechterik' op zich en boezemt echt angst in. Hij zegt hierover: “Ik probeer er altijd genoeg nuances in te steken en niet enkel in clichés te vervallen. Ik wil er iets moois van maken waar mensen misschien zelfs stiekem van genieten. Slechteriken komen voor in elke vorm van theater. Ze moeten ook gewoon slecht zijn want anders heb je geen contrasten en dat is mijn taak.” Missie geslaagd!
De meest bewonderenswaardige prestatie van de avond is toch voor Stillemans en Jefke, de oudste en jongste van het gezelschap. Jo De Meyere, die op de dag van de Première maar liefst 81 jaar oud werd. Toch moet hij niet onderdoen voor de jonge veulens die over de scène huppelen. Hij weet zonder moeite zijn tekst ten tonele te brengen met een enorme inleving. De rol van bisschop Stillemans is hem op het lijf geschreven. De kleine Jefke wordt afwisselend door verschillende kinderen gespeeld, maar de eerste Jefke is alvast helemaal goedgekeurd!
De hoofdcast wordt fantastisch ondersteunt door het ensemble en de figuranten. De omvang van de cast werkt overweldigend en versterkt de emoties. Tijdens meerdere scènes bewegen ensemble en figuranten zich op een prachtige manier over het podium en zijn de posities doordacht uitgevoerd. Samen met het lichtspel en de sfeervolle, schilderachtige projecties vormt dit een prachtig scenografisch geheel.
Verwacht je aan kippenvel, vuur(werk), dreigende machines, echte dieren, prachtige muziek, en steengoede acteurs die een verhaal vertellen dat niet mag verdwijnen in de plooien van de geschiedenis, een verhaal dat ons herinnert aan zij die hebben gestreden voor onze rechten maar vooral een verhaal van strijdlust, liefde en moed.
Door Marjolein Schabregs