ONTROERING EN MILDE ZELFSPOT JANKE DEKKER EN AMY EGBERS
Succesvolle première Generations in Singer Laren
Afgelopen vrijdag 11 oktober vond in Theater Singer Laren de première plaats van GENERATIONS. In deze productie van musicalster Janke Dekker en haar dochter operazangeres Amy Egbers doorgronden beide zangeressen elkaars repertoire en gaan op zoek naar de verschillen en overeenkomsten tussen opera en musical. Het resultaat is een gezongen theatercollege met veel grappige kwinkslagen, hier en daar een fikse knauw en een inkijkje in het huishouden van Dekker en Egbers. Tenslotte overwint de muziek en liefde dankzij een ontroerend gezamenlijk duet uit de opera (en musical) Carmen.
Wat doe je wanneer je als musicalster op een dag te horen krijgt dat je dochter naar het conservatorium wil om zich te bekwamen in het klassieke zangrepertoire? Janke Dekker (o.a. Contrapunt, Carmen, Mata Hari, Evita) moest even slikken toen Amy Egbers haar besluit bekend maakte. Janke Dekker wist tot dan toe weinig van opera maar maakte door Amy kennis met alle mores die er in de operawereld heerst. Het leidde tot heftige discussies aan de keukentafel.
Ontroering en milde zelfspot
In Generations (Help mijn moeder zingt musical!) realiseerden de bezoekers zich afgelopen vrijdag hoeveel schitterend materiaal er is geschreven voor musical en opera. Tijdens het minicollege passeerden onder andere gedeeltes uit Werther, Dido en Aeneas, West Side Story, Carmen en Anatevka. Pianist Eelco Menkveld begeleidde de twee uitstekend en diende soms als intermediair tussen de kibbelende moeder en dochter. Hilarisch was het moment toen Janke Dekker Le Nozze de Figaro in het Nederlands vertaalde waarbij vooral de vele herhalingen opvielen. Wanneer Janke Dekker zich bij een changement omkleed in een sexy showpakje is het afgrijzen bij Amy Egbers duidelijk van haar gezicht af te lezen. Zelfspot is er ook in het befaamde De oude kat uit Foxtrot waarbij Janke Dekker een gedeelte uit de tekst van Annie MG Schmidt heeft aangepast naar aanleiding van het hartinfarct van echtgenoot Tom Egbers afgelopen zomer.
Hoewel Amy Egbers pas in 2018 is afgestudeerd aan het Fontys Conservatorium beschikt zij nu al over een dijk van een stem waarbij nog niet helemaal duidelijk is of zij zich gaat ontwikkelen tot een sopraan of mezzosopraan. Ontroerend in Generations was het verhaal van het 4-jarige ‘kleedkamerkind’ Amy toen zij tijdens een voorstelling luid haar angst liet blijken bij de moord op haar moeder in de rockmusical Carmen.
Generations is tot het begin van 2020 te zien in o.a. Haarlem, Veendam, Leiden, Oldenzaal, Bergen op Zoom en Zaandam.
Wat doe je wanneer je als musicalster op een dag te horen krijgt dat je dochter naar het conservatorium wil om zich te bekwamen in het klassieke zangrepertoire? Janke Dekker (o.a. Contrapunt, Carmen, Mata Hari, Evita) moest even slikken toen Amy Egbers haar besluit bekend maakte. Janke Dekker wist tot dan toe weinig van opera maar maakte door Amy kennis met alle mores die er in de operawereld heerst. Het leidde tot heftige discussies aan de keukentafel.
Ontroering en milde zelfspot
In Generations (Help mijn moeder zingt musical!) realiseerden de bezoekers zich afgelopen vrijdag hoeveel schitterend materiaal er is geschreven voor musical en opera. Tijdens het minicollege passeerden onder andere gedeeltes uit Werther, Dido en Aeneas, West Side Story, Carmen en Anatevka. Pianist Eelco Menkveld begeleidde de twee uitstekend en diende soms als intermediair tussen de kibbelende moeder en dochter. Hilarisch was het moment toen Janke Dekker Le Nozze de Figaro in het Nederlands vertaalde waarbij vooral de vele herhalingen opvielen. Wanneer Janke Dekker zich bij een changement omkleed in een sexy showpakje is het afgrijzen bij Amy Egbers duidelijk van haar gezicht af te lezen. Zelfspot is er ook in het befaamde De oude kat uit Foxtrot waarbij Janke Dekker een gedeelte uit de tekst van Annie MG Schmidt heeft aangepast naar aanleiding van het hartinfarct van echtgenoot Tom Egbers afgelopen zomer.
Hoewel Amy Egbers pas in 2018 is afgestudeerd aan het Fontys Conservatorium beschikt zij nu al over een dijk van een stem waarbij nog niet helemaal duidelijk is of zij zich gaat ontwikkelen tot een sopraan of mezzosopraan. Ontroerend in Generations was het verhaal van het 4-jarige ‘kleedkamerkind’ Amy toen zij tijdens een voorstelling luid haar angst liet blijken bij de moord op haar moeder in de rockmusical Carmen.
Generations is tot het begin van 2020 te zien in o.a. Haarlem, Veendam, Leiden, Oldenzaal, Bergen op Zoom en Zaandam.