Musicalnieuws.nl

Talenten van de toekomst bij prachtige eindvoorstelling Koninklijk Conservatorium‏

Heel vroeger was het een middel om de goden om regen te vragen. Of om de vijand te imponeren, vlak voordat de wapens werden opgenomen. In Nieuw-Zeeland gebeurt dat nog steeds, zij het dat oorlog daar tegenwoordig is vervangen door sport. Dans is van alle tijden en kan door iedereen en op elke plek worden gedaan. Sommigen zijn er goed in, anderen wat minder. De afgelopen maanden zag MusicalNieuws, naast alle mooie choregrafieën in diverse musicals, dansvoorstellingen op diverse niveaus: van studenten in Eindhoven tot alle pupillen van een dansschool in Velsen. We zagen de dansers van ISH repeteren en andere dansers een solo uitvoeren op het strand bij Den Haag. Op alle niveaus spatte het plezier, de toewijding en gedrevenheid ervan af.

De dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag maakt jaarlijks, aan het eind van het schooljaar, een eindvoorstelling, waarin alle leerlingen aan familie, vrienden en andere belangstellenden hun kunsten vertonen. De Dansvakopleiding is ook de thuishaven van twee van de zes originele Nederlandse Billys (Roan en Jillis). Dat was de directe aanleiding voor MusicalNieuws om een kijkje te nemen bij deze eindvoorstelling, die van 3 tot en met 10 juli werd gedanst in de Kees van Baarenzaal van het conservatorium.
 
We zagen verschillende choregrafieën langskomen, van klassiek tot modern, uitgevoerd door alle leerlingen van de dansvakopleiding. De avond begon met de ‘Giselle-Suite’, een compilatie van de dansgedeeltes uit de eerste akte van Giselle, met Kara Arai in de rol van Giselle en Julien Keulen in de rol van Albrecht. Julien Keulen en Pavel Alexandrov dansten vervolgens ‘Bruicheath’, een choreografie van Jan Linkens, directeur van de Dansvakopleiding, waarna het programma werd voortgezet met ‘In Motion’ (choregrafie Marc Ribaud) en ‘Slovenská Zábava’, een traditionele Slowaakse dans.
 
Na de pauze volgden ‘Nova’ (choregrafie Katarina Wester), ‘Style it Takes’, een duet uit ‘Songs for Drella’, gedanst door Dominique Steenwijk en Daniël van de Laar, op muziek van Lou Reed en John Cale. Vervolgens werd een deel uit ‘Falling Angels’ van choregraaf Jiri Kylián gedanst, waarna werd afgesloten met ‘Mellantid’ van choreograaf Johan Inger.
 
Op deze hogeschool van de dans zagen wij een prachtige voorstelling, gedanst door de talenten van de toekomst. Sommigen van hen, zoals Roan en Jillis, maar ook Superkids-winnares Zoë Greten, zijn nu al zichtbaar voor het grote publiek, maar ook alle andere leerlingen toonden zich uitstekende ambassadeurs van de dans en wisten te imponeren en te ontroeren. Op naar een welverdiende vakantie!
 

Producties Musical 2.0 - 2024/2025