Exact 30 jaar na de val van de Berlijnse muur brengt 'November '89' ons terug naar de tijd waarin de muur nog rechtop stond: een jonge vrouw en een doorleefde man in een living in West-Berlijn, 1989, vlak voor de val van de muur. Helene (Saïn Vantomme) wil weten hoe Arend (Sébastien De Smet) erin slaagde om ooit de muur over te steken. Ze wil zijn verhaal gebruiken om anderen te overtuigen dat het beter kan, ze wil dat de muur valt. Al snel wordt duidelijk dat Arend een zware geschiedenis met zich meedraagt.
Talentvolle jongeren breken muur tussen heden en verleden in 'November '89'
Het grootste deel van het verhaal speelt zich echter af in 1961. We volgen het gezin Holtz, waarin de jonge Arend opgroeit. Hij is dan 19 jaar en gaat samen met zijn broer Klaus voor het eerst naar de universiteit wanneer het nieuws bekend raakt dat de grens tussen Oost en West Berlijn gesloten wordt. Samen met de studentenunie wakkeren de broers Holtz het protest aan, tot grote ergernis van de machthebbers.
Het verhaal toont het verschil tussen beide werelden. Het spanningsveld tussen onderdrukking en vrijheid wordt ook in het decor heel duidelijk naar voren geschoven. Het podium deelt het verhaal letterlijk in twee: aan de linkerkant Oost-Berlijn in 1989 en aan de rechterkant de huiskamer van het gezin Holtz in West-Berlijn, 1961. Het lijkt bijna alsof beide kanten elkaar kunnen raken. De muren van beide huiskamers lopen over in een stuk van de Duitse vlag en worden verbonden door de dikke grijze muur in de achtergrond. De muur, die zowel de verbinding als de scheiding van beide sets vormt, versterkt enorm de symboliek van het stuk.
Maar liefst 44 talentvolle jongeren vullen het decor. De hoofdrolspelers slagen erin de onderdrukking van de studenten echt voelbaar te maken. Aaron Blommaert en Hanne Verstraeten schitteren in de hoofdrollen. Hoe sterk ze hun personages ook neerzetten, ze worden toch lichtjes opzij gedrukt door Tuur Verelst en Emma Vanthielen. Het tweede duo hoofdpersonages weet echt het hart van het publiek te veroveren met authentiek spel en sterke zang.
De hoofdrollen worden bijgestaan door het indrukwekkende ensemble dat er met zijn grootte niet enkel in slaagt het hele podium maar ook het publiek volledig in te pakken. Waar ze eerst heel strijdlustig en zelfzeker naar voor komen, zien we ze later ook als meer frivole en spontane jeugd die niet om een feestje verlegen zit. Ze dansen en zingen de pannen van het dak zonder aan kwaliteit in te boeten en kunnen hun boodschap veel kracht bijzetten door hun grote omvang.
De volwassen acteurs moeten zeker niet onder doen voor de jongeren. Saїn Vantomme vult met haar warme stem en aangenaam timbre de hele zaal. Maar ook Sébastien De Smet en Maike Boerdam zetten met groot inlevingsvermogen de pijn en vreugde van hun personages neer.
'November 89' toont ons eens stukje geschiedenis dat we niet mogen vergeten, een stukje geschiedenis dat jammer genoeg nog steeds heel actueel is. Deze musical van hoog niveau zal je kippenvel bezorgen, laten meeleven met de personages en doen lachen. Je zal nooit meer vergeten hoe een simpele muur een hele maatschappij kon ontwrichten
Door Marjolein Schabregs
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Het verhaal toont het verschil tussen beide werelden. Het spanningsveld tussen onderdrukking en vrijheid wordt ook in het decor heel duidelijk naar voren geschoven. Het podium deelt het verhaal letterlijk in twee: aan de linkerkant Oost-Berlijn in 1989 en aan de rechterkant de huiskamer van het gezin Holtz in West-Berlijn, 1961. Het lijkt bijna alsof beide kanten elkaar kunnen raken. De muren van beide huiskamers lopen over in een stuk van de Duitse vlag en worden verbonden door de dikke grijze muur in de achtergrond. De muur, die zowel de verbinding als de scheiding van beide sets vormt, versterkt enorm de symboliek van het stuk.
Maar liefst 44 talentvolle jongeren vullen het decor. De hoofdrolspelers slagen erin de onderdrukking van de studenten echt voelbaar te maken. Aaron Blommaert en Hanne Verstraeten schitteren in de hoofdrollen. Hoe sterk ze hun personages ook neerzetten, ze worden toch lichtjes opzij gedrukt door Tuur Verelst en Emma Vanthielen. Het tweede duo hoofdpersonages weet echt het hart van het publiek te veroveren met authentiek spel en sterke zang.
De hoofdrollen worden bijgestaan door het indrukwekkende ensemble dat er met zijn grootte niet enkel in slaagt het hele podium maar ook het publiek volledig in te pakken. Waar ze eerst heel strijdlustig en zelfzeker naar voor komen, zien we ze later ook als meer frivole en spontane jeugd die niet om een feestje verlegen zit. Ze dansen en zingen de pannen van het dak zonder aan kwaliteit in te boeten en kunnen hun boodschap veel kracht bijzetten door hun grote omvang.
De volwassen acteurs moeten zeker niet onder doen voor de jongeren. Saїn Vantomme vult met haar warme stem en aangenaam timbre de hele zaal. Maar ook Sébastien De Smet en Maike Boerdam zetten met groot inlevingsvermogen de pijn en vreugde van hun personages neer.
'November 89' toont ons eens stukje geschiedenis dat we niet mogen vergeten, een stukje geschiedenis dat jammer genoeg nog steeds heel actueel is. Deze musical van hoog niveau zal je kippenvel bezorgen, laten meeleven met de personages en doen lachen. Je zal nooit meer vergeten hoe een simpele muur een hele maatschappij kon ontwrichten
Door Marjolein Schabregs
Kijk HIER voor ons fotoverslag