Gewone mensen: het is een term die we tegenwoordig wel vaker horen. De musical “The Hired Man” is het verhaal van de “gewone” familie Tallentire maar geeft tegelijkertijd een beeld van de bijzondere tijd waarin zij leefden. Een tijd die sommigen van hen de das om deed. Musicalvereniging Unidos uit Velsen maakte er gewoon een bijzondere voorstelling van.
The Hired Man van Unidos: gewoon bijzonder
In The Hired Man volgen we de familie Tallentire, een arbeidersgezin op het platteland van Engeland gedurende een periode van ongeveer 20 jaar, waarbij het verhaal zich afspeelt zo rond het jaar 1900. In die tijd waren er qua werk eigenlijk maar twee keuzes: werken op het platteland of in de in opkomst zijnde mijnbouw. Hoofd van het gezin John (gespeeld door Patrick Koelman) werkt het liefst op het land, maar ziet zich langzamerhand gedwongen om te kiezen voor het werken in de mijn. Zijn vrouw Emily (Lisanne Wensink-Kops) kan haar draai in het huwelijk maar niet vinden en belandt in een buitenechtelijke affaire met Jackson (Bart Bijker), de zoon van de boer waar John voor werkt. In de tussentijd brengen John en Emily twee kinderen groot: May (Daisy Carati) en Harry (Yannou Tamis).
Het werk in de mijnen is zwaar en vol gevaren, de mijnbouwers verenigen zich daarom in vakbonden die echter ook zorgen voor polarisering van de samenleving. Maar het grootste gevaar voor het zware leven op het platteland komt van de Eerste Wereldoorlog, die een zware tol eist en gaten in de gemeenschap slaat. Ook het gezin Tallentire komt niet ongeschonden uit deze oorlog.
The Hired Man, van de hand van Melvyn Bragg (verhaal) en Howard Goodall (muziek), is een musical die in 1984 in première ging, maar tegenwoordig niet vaak meer is te zien. Complimenten dus voor Musicalvereniging Unidos voor de keuze om deze productie op de planken te brengen. Ondanks de onbekendheid met het stuk kwam het publiek gelukkig in groten getale op en wist men het stuk en de prestaties van Unidos, afgaande op het applaus tijdens en na de voorstelling, op waarde te schatten.
Hoofdpersoon van The Hired Man is duidelijk vader John, die alle ellende op zich af ziet komen en in de tussentijd ook nog moet zorgen voor zijn gezin. Een zware rol die Patrick Koelman met verve vertolkt. Hij start het verhaal als een goedmoedige sul maar in het nummer “Wat Ben Ik Dom Geweest”, waarin hij zich realiseert dat zijn vrouw iets heeft met de zoon van zijn baas, komt al zijn frustratie en woede samen met als resultaat een vuistslag op het hoofd van Jackson. Koelman weet de woede en frustratie goed over te brengen. Ook in de tweede akte weet hij zijn emoties goed over te brengen op het publiek dat met hem meeleeft.
Mooie rollen zijn er ook voor Wensink-Kops, Bijker, Carati en Tamis, waarbij Baris Kirik en Jeroen de Brouwer toegevoegd moeten worden als broers van John, Isaac en Seth. Dat Unidos goed kan zingen wisten we uit voorgaande jaren al, maar ook in The Hired Man blinkt men uit in de ensemble nummers, zoals het openingsnummer “Zonder Meester, Zonder God” en “Waar Blijft De Tijd?”, geholpen door de prachtige melodieën van Goodall. Maar ook de solo’s en duetten (“Jouw Eerste Ben Ik Niet” – duet tussen Emily en Jackson) klinken prachtig.
Het toneelbeeld is sober, wat gezien het verhaal een goede keuze is. Veel decorstukken zijn er niet, waardoor de aandacht volledig kan komen te liggen op het verhaal en het spel. Dit jaar lag de focus van Unidos ook op het vertellen van het verhaal en daarin slagen ze dus met vlag en wimpel. Vorig jaar was het Hairspray, komend jaar wordt het Footloose. Maar met The Hired Man laat Unidos zien ook een ander genre musicals aan te kunnen en toont men bovendien lef. Toch wel weer een verademing tussen alle Petticoats, Hairsprays, Shreks en alle Musketiers. Alhoewel we de keuze voor één van deze musicals natuurlijk ook heel goed begrijpen en daar niet minder van genieten.
Kijk HIER voor onze fotoreportage. Wil je meer zien van The Hired Man van Unidos? Hou dan onze Facebook pagina in de gaten waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.
Het werk in de mijnen is zwaar en vol gevaren, de mijnbouwers verenigen zich daarom in vakbonden die echter ook zorgen voor polarisering van de samenleving. Maar het grootste gevaar voor het zware leven op het platteland komt van de Eerste Wereldoorlog, die een zware tol eist en gaten in de gemeenschap slaat. Ook het gezin Tallentire komt niet ongeschonden uit deze oorlog.
The Hired Man, van de hand van Melvyn Bragg (verhaal) en Howard Goodall (muziek), is een musical die in 1984 in première ging, maar tegenwoordig niet vaak meer is te zien. Complimenten dus voor Musicalvereniging Unidos voor de keuze om deze productie op de planken te brengen. Ondanks de onbekendheid met het stuk kwam het publiek gelukkig in groten getale op en wist men het stuk en de prestaties van Unidos, afgaande op het applaus tijdens en na de voorstelling, op waarde te schatten.
Hoofdpersoon van The Hired Man is duidelijk vader John, die alle ellende op zich af ziet komen en in de tussentijd ook nog moet zorgen voor zijn gezin. Een zware rol die Patrick Koelman met verve vertolkt. Hij start het verhaal als een goedmoedige sul maar in het nummer “Wat Ben Ik Dom Geweest”, waarin hij zich realiseert dat zijn vrouw iets heeft met de zoon van zijn baas, komt al zijn frustratie en woede samen met als resultaat een vuistslag op het hoofd van Jackson. Koelman weet de woede en frustratie goed over te brengen. Ook in de tweede akte weet hij zijn emoties goed over te brengen op het publiek dat met hem meeleeft.
Mooie rollen zijn er ook voor Wensink-Kops, Bijker, Carati en Tamis, waarbij Baris Kirik en Jeroen de Brouwer toegevoegd moeten worden als broers van John, Isaac en Seth. Dat Unidos goed kan zingen wisten we uit voorgaande jaren al, maar ook in The Hired Man blinkt men uit in de ensemble nummers, zoals het openingsnummer “Zonder Meester, Zonder God” en “Waar Blijft De Tijd?”, geholpen door de prachtige melodieën van Goodall. Maar ook de solo’s en duetten (“Jouw Eerste Ben Ik Niet” – duet tussen Emily en Jackson) klinken prachtig.
Het toneelbeeld is sober, wat gezien het verhaal een goede keuze is. Veel decorstukken zijn er niet, waardoor de aandacht volledig kan komen te liggen op het verhaal en het spel. Dit jaar lag de focus van Unidos ook op het vertellen van het verhaal en daarin slagen ze dus met vlag en wimpel. Vorig jaar was het Hairspray, komend jaar wordt het Footloose. Maar met The Hired Man laat Unidos zien ook een ander genre musicals aan te kunnen en toont men bovendien lef. Toch wel weer een verademing tussen alle Petticoats, Hairsprays, Shreks en alle Musketiers. Alhoewel we de keuze voor één van deze musicals natuurlijk ook heel goed begrijpen en daar niet minder van genieten.
Kijk HIER voor onze fotoreportage. Wil je meer zien van The Hired Man van Unidos? Hou dan onze Facebook pagina in de gaten waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.