We zijn ondertussen wel wat kwaliteit gewend van The Singing Factory. Steeds maken ze producties met kinderen en jongeren in de hoofdrol, véél kinderen en jongeren. Deze keer was het de beurt aan de jongsten: Het volledige ensemble van Wiet Waterlanders en de Negende Compagnie van Heethoofden bestond uit kinderen tussen 7 en 14 jaar. Het is elke keer opnieuw heerlijk om te zien hoe The Singing Factory erin slaagt een volledig professionele productie op te zetten waarin kinderen en jongeren echt kunnen schitteren op het podiu
The Singing Factory zet met succes kinderen en jongeren op het podium in een professionele productie
Niet alleen krijgt het ensemble in de musicals van The Singing Factory een prominente rol, ook een groot deel van de hoofdrollen wordt door de kinderen en jongeren vertolkt. Tijdens deze opvoering van het verhaal van Wiet Waterlanders springt vooral Rosanne Poltrock in het oog in de rol van Leentje. Ze brengt haar rol met veel overtuiging en een grote naturel. Ze is nog maar 14 jaar maar zingt en acteert met een prachtige stabiliteit.
Daarnaast blijft ook de naam van Rodi Cicek die Ricky speelde zeker hangen. Hij werd uitstekend gecast voor deze humoristische rol en zet die ook met grandeur neer. Bij de volwassenen torent vooral Hans Peter Janssens erbovenuit. Hij mag deze keer in de rol kruipen van de kwaadaardige componist en muzikant Solieri. Zijn warme stem vulde de hele zaal.
Al kunnen we het talent dat hier verzameld werd op het podium niet onder stoelen of banken steken, toch was de grote troef van de musical het verhaal en de tekst. Mark Tijsmans maakte voor de gelegenheid een scripttekst van zijn vierde boek in de Wiet Waterlanders-reeks. Het werd een onvoorspelbaar verhaal vol moed en spanning. Waarbij ook meer dan genoeg ruimte was voor humor en woordspelingen. Het verhaal dat helemaal draait rond de grote klassieke componisten (hier en daar met een leuke twist in de naamgeving) leende zich uitstekend tot een musicalvertaling en kon de muziek en melodieën inzetten op een manier die in een boek nooit geëvenaard kan worden. Kunnen we Mark Tijsmans ook vaker inschakelen om de teksten voor familiemusicals als deze op zich te nemen?
Wiet Waterlanders en de Negende Compagnie van Heethoofden is nog tem zondag 18 september te zien in de gezellige stadsschouwburg van Mechelen.
Door: Marjolein Schabregs
Daarnaast blijft ook de naam van Rodi Cicek die Ricky speelde zeker hangen. Hij werd uitstekend gecast voor deze humoristische rol en zet die ook met grandeur neer. Bij de volwassenen torent vooral Hans Peter Janssens erbovenuit. Hij mag deze keer in de rol kruipen van de kwaadaardige componist en muzikant Solieri. Zijn warme stem vulde de hele zaal.
Al kunnen we het talent dat hier verzameld werd op het podium niet onder stoelen of banken steken, toch was de grote troef van de musical het verhaal en de tekst. Mark Tijsmans maakte voor de gelegenheid een scripttekst van zijn vierde boek in de Wiet Waterlanders-reeks. Het werd een onvoorspelbaar verhaal vol moed en spanning. Waarbij ook meer dan genoeg ruimte was voor humor en woordspelingen. Het verhaal dat helemaal draait rond de grote klassieke componisten (hier en daar met een leuke twist in de naamgeving) leende zich uitstekend tot een musicalvertaling en kon de muziek en melodieën inzetten op een manier die in een boek nooit geëvenaard kan worden. Kunnen we Mark Tijsmans ook vaker inschakelen om de teksten voor familiemusicals als deze op zich te nemen?
Wiet Waterlanders en de Negende Compagnie van Heethoofden is nog tem zondag 18 september te zien in de gezellige stadsschouwburg van Mechelen.
Door: Marjolein Schabregs