Musicalnieuws.nl

Trompettist in Auschwitz is theater zoals theater bedoeld is

De ontwikkelingen in de oorlog tussen Rusland en Oekraïne beheersen social media, televisie-uitzendingen en liveblogs op nieuwssites. En om dan ’s avonds ter ontspanning naar ‘Trompettist in Auschwitz te gaan, klinkt niet echt aanlokkelijk. Toch is het nieuwe toneelstuk, naar het waargebeurde relaas van de Joodse muzikant Lex van Weren, zeker de moeite waard en een absolute aanrader.

Lex van Weren (1920-1996) overleefde vernietingskamp Auschwitz vooral doordat de Joodse Amsterdammer trompet kon spelen en zodoende lid werd van het kamp-orkest. Van Weren zat eerst in Westerbork gevangen en later in Auschwitz, waar hij als enige lid van zijn gezin overleefde. In 1980 werd Van Weren door schrijver Dick Walda overgehaald om zijn verhaal met de mensheid te delen. 
 
Allard Blom, musicalscriptschrijver en vertaler, verwerkte het boek van Walda tot een theatertekst met tien verschillende rollen. Soy Kroon, Thomas Cammaert en regisseur Eddy Habbema verdeelden die personages onder de twee acteurs. En het meest bijzondere is: Kroon en Cammaert spelen allebei de hoofdpersoon, Lex van Weren. 
 
Het publiek in de Stadsgehoorzaal in Leiden is maandag tijdens de première doodstil en vol aandacht. Het decor is sober en doeltreffend. Aan de zijkant van het toneel staat een hoog hek met prikkeldraad en schijnwerpers, en midden op het toneel een schuin afgehakt stuk steen, dat dient als bed, bank en brits. 
 
Acteurs Thomas Cammaert (37) en Soy Kroon (26) raakten in coronatijd goed bevriend. Ze kenden elkaar al langer, vooral dankzij de samenwerking van Cammaert met Kroons vriendin Holly Mae Brood in de David Bowie-musical Lazarus. Nu werkt het duo voor het eerst met elkaar samen. Cammaert en Kroon vormen op het toneel een gouden combinatie en brengen het verhaal van Lex van Weren tot leven. 
 
Als Lex van Weren slaapt komen de nachtmerries en borrelen de herinneringen naar boven. Haarscherp, met details die zo vreselijk zijn dat geen mens ze kan bevatten. Hoe Van Weren ooit achter in een vrachtwagen boven op een stapel dode lichamen zat. Hoe hij op een kerstavond op een gammele kornet voor de nazi’s in de ijskou Stille Nacht speelde op een binnenplaats met een boom vol lichtjes waar omheen ter afschrikking lichamen waren neergesmeten. 
 
De ene na de andere indrukwekkende scène krijgt het publiek voorgeschoteld. De muziek die Lex van Weren er in elke scène doorheen sleept, is het bijzondere van de voorstelling. Liedjes zoals Bei Mir Bistu Shein. Gemmeker, commandant van Westerbork, was er gek op. Tijdens de dodenmars dreunen Cammaert en Kroon zelfs een suf rijmpje op waardoor ze blijven lopen: wie-heeft-er-suiker-in-de-erw-ten-soep-gedaan? Wie-heeft-dat-gedaan? 
 
Cammaert en Kroon hebben zich het stuk helemaal eigen gemaakt. De voorstelling duurt slechts 75 minuten en had met gemak het dubbele kunnen en mogen duren, want het boeit van begin tot het einde. Cammaert, die net als Kroon in hitseries, films en grote voorstellingen heeft gespeeld, vindt deze voorstelling ‘theater zoals theater bedoeld is’. En daar is geen woord van gelogen. 
Trompettist van Auschwitz is nog te zien tot en met vrijdag 6 mei. 

Kijk HIER voor ons fotoverslag

Producties Musical 2.0 - 2024/2025