Vanavond ging Monty Python’s Spamalot in première in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Wie een traditioneel musicalavondje verwachtte was eraan voor de moeite. Spamalot is immers een georchestreerde chaos met een absurd verhaal waar met alles en iedereen de draak wordt gestoken. Top notch flauwekul. En dat was ook precies wat de aanwezigen kregen. En érg blij mee waren
Vliegende koeien en moordende konijnen op première Spamalot in Antwerpen
8 jaar nadat Stany Crets de voorstelling al eens naar Vlaanderen haalde, kan het publiek eindelijk terug getuige zijn van deze maffe publieksshow die bol staat van de absurditeit.
Bekend en minder bekend Vlaanderen vergat twee uur lang alle gêne én de massaal opgekomen pers. De overvolle zaal ging volledig op in de eindeloze rollercoaster die ‘Spamalot’ heet.
Het verhaal is gebaseerd op de Monty Python klassieker ‘The Holy Grail’. De rode draad van de musical is dus de zoektocht van Koning Arthur en zijn ridders naar de Heilige Graal. Maar tussendoor werden er ridicule uitstapjes gemaakt. Zo kregen bekende scènes zoals ‘The Black Knight’, ‘The Killer Rabit’ en ‘French Taunting’ een Vlaams jasje. Koning Arthur (Koen van Impe) en zijn ridders worden belachelijk gemaakt door een zeer grappige Fransoos (Walter Baele), gaan ze het gevecht aan met de Zwarte Ridder (Jan Van Looveren) en moeten ze nog even een Buxushaagje regelen voor vreemd uitziende bosridders (Walter Baele). Verder vermengde Crets Monty Python-ingrediënten met eigen, spitsvondige grappen waarin hij Vlaamse mediasterren (Tom Waes, Maggie De Block, James Cook, K3,..) op de korrel neemt.
Vanop het premièrefeest klonken enkel superlatieven over de performance van de professionele en zeer goed op elkaar ingespeelde cast. Koen Van Impe was magistraal als Koning Arthur. Jan van Looveren nam, zoals alleen hij dat kan, de rol van Sir Galahad en Zwarte ridder op zich. Jonas van Geel kreeg het hard te verduren als Sir Robin en speelt de hilarische rol van Wachter. Walter Baele mocht de meeste personages vertolken en kon zo zijn dialectenknobbel kwijt in de verschillende personages (Sir Lancelot, Ridder van Ni, Spottende Fransoos en Tim de tovenaar.)
Nieuwkomer Kobe van Herwegen deed absoluut niet onder voor de rest van de cast. In tegendeel. Hij speelde met veel bravoure de rollen van Sir Bedevere, moeder van Galahad en Concorde. Nordin De Moor (Patsy, Wachter, Burgemeester van Finland) en Dieter Verhaegen (Herbert, geschiedkundige, Nog niet dode Fred) waren onmisbare schakels in het stuk en zorgden voor heel wat hilariteit. Last but not least en dé stem van de avond was zonder twijfel Ann Van den Broeck, nog steeds musical royality van België.
Erik van Looy was onmiskenbaar als stem van God en volgde zo Guy Mortier op die het hem in 2011 al eens voordeed.
Spamalot blijft een hilarische klassieker die zelfs de grootste musicalhater kan ontdooien. De productie is tot en met 13 april te zien in Antwerpen.
Bekend en minder bekend Vlaanderen vergat twee uur lang alle gêne én de massaal opgekomen pers. De overvolle zaal ging volledig op in de eindeloze rollercoaster die ‘Spamalot’ heet.
Het verhaal is gebaseerd op de Monty Python klassieker ‘The Holy Grail’. De rode draad van de musical is dus de zoektocht van Koning Arthur en zijn ridders naar de Heilige Graal. Maar tussendoor werden er ridicule uitstapjes gemaakt. Zo kregen bekende scènes zoals ‘The Black Knight’, ‘The Killer Rabit’ en ‘French Taunting’ een Vlaams jasje. Koning Arthur (Koen van Impe) en zijn ridders worden belachelijk gemaakt door een zeer grappige Fransoos (Walter Baele), gaan ze het gevecht aan met de Zwarte Ridder (Jan Van Looveren) en moeten ze nog even een Buxushaagje regelen voor vreemd uitziende bosridders (Walter Baele). Verder vermengde Crets Monty Python-ingrediënten met eigen, spitsvondige grappen waarin hij Vlaamse mediasterren (Tom Waes, Maggie De Block, James Cook, K3,..) op de korrel neemt.
Vanop het premièrefeest klonken enkel superlatieven over de performance van de professionele en zeer goed op elkaar ingespeelde cast. Koen Van Impe was magistraal als Koning Arthur. Jan van Looveren nam, zoals alleen hij dat kan, de rol van Sir Galahad en Zwarte ridder op zich. Jonas van Geel kreeg het hard te verduren als Sir Robin en speelt de hilarische rol van Wachter. Walter Baele mocht de meeste personages vertolken en kon zo zijn dialectenknobbel kwijt in de verschillende personages (Sir Lancelot, Ridder van Ni, Spottende Fransoos en Tim de tovenaar.)
Nieuwkomer Kobe van Herwegen deed absoluut niet onder voor de rest van de cast. In tegendeel. Hij speelde met veel bravoure de rollen van Sir Bedevere, moeder van Galahad en Concorde. Nordin De Moor (Patsy, Wachter, Burgemeester van Finland) en Dieter Verhaegen (Herbert, geschiedkundige, Nog niet dode Fred) waren onmisbare schakels in het stuk en zorgden voor heel wat hilariteit. Last but not least en dé stem van de avond was zonder twijfel Ann Van den Broeck, nog steeds musical royality van België.
Erik van Looy was onmiskenbaar als stem van God en volgde zo Guy Mortier op die het hem in 2011 al eens voordeed.
Spamalot blijft een hilarische klassieker die zelfs de grootste musicalhater kan ontdooien. De productie is tot en met 13 april te zien in Antwerpen.