Het Buinerveld tussen Buinen en Ees is de plek waar deze zomer openluchtspektakel Mammoet wordt gespeeld. Het muziektheaterspektakel gaat over de oertijd, waarbij regisseur Tom de Ket verbindingen legt met de huidige tijd. Op een regenachtige zaterdag 20 juli was de première van deze bijzondere voorstelling over idealen, moed en offering.
Voel je verbonden met Mammoet
Openluchtspektakels blijven iets bijzonders. Een andere belevenis van een voorstelling die in een ‘normaal’ theater niet tot zijn recht zou komen. Maar helaas neemt het ‘open lucht’ effect ook wat risico’s met zich mee. Ondanks dat er ’s middags code geel werd afgegeven in delen van het land, mocht dit de pret niet drukken. Hoewel het grotendeels droog is geweest, hield de cast, tijdens de hevige buitjes, goede moed en speelden alsof er niks aan de hand was. Doordat de voorstelling om 21.00 pas begon kwam het publiek binnen tijdens de prachtige zonsondergang. Het toneel was bij binnenkomst gevuld met bijzondere verschijningen waarvan we er veel terugzagen in het stuk.
Een avond lang neemt spiritueel leider Urdward (Paul R. Kooij) het publiek mee op een mythische reis. Volgens zijn ‘Icka’-filosofie zijn wij te veel bezeten van onszelf. Met zijn vrouw Freya (Gusta Geleijnse), dochter Luna (Myrthe Burger) en hun volgelingen laat hij oeroude rituelen naspelen om ons daarvan te genezen. De verhalen van de Heilige Mammoetjacht, Het meisje van Yde, het Hert van de Oostvaart en de Steen des Aanstoots laten iedereen zien en voelen wat de geheimen van het leven zijn, die wij in onze tijd zijn vergeten. Maar tijdens het naspelen van deze verhalen lopen de spanningen binnen het genootschap op. Freya vecht met de belastingdienst, Luna wil weg van haar wereldvreemde ouders, Urdward doet of er niets aan de hand is. Als alles uit de hand loopt verschijnt net op tijd de zondebok.
Het eerste deel van het stuk is het voor het publiek even zoeken waar men nou naar kijkt. De lange monologen van Urdward zijn soms wat langdradig en zweverig waardoor het publiek zijn aandacht kan verliezen. Regisseur en schrijven van deze spirituele teksten Tom de Ket wil de paradox verbeelden tussen ons romantisch verlangen in balans te leven met de aarde en onze onwil om daadwerkelijk een offer te brengen. De tijdperiodes zijn duidelijk aangeduid door middel van decor, kostuums maar ook de taal. Zo spreken de oermensen in een eigen taal wat klinkt als een mix van Drents, Engels en straattaal. Ondanks deze verzonnen taal is het zeker geen hinder voor het publiek. Het brengt juist een leuke toevoeging aan het geheel. Onder de toneelvloer bevindt zich een halve stad met gangen en kleedkamers. De acteurs komen via luiken in de vloer naar boven. Vanaf de tribune kijkt iedereen uit over het mooiste stukje decor: het oude Buinerveld.
Het Mammoet-genootschap wil het publiek in contact brengen met de oermens in zichzelf. De mens zoals de mens bedoeld is. Geen hoogmoed, maar bescheidenheid. Geen voorop loperij, maar gemeenschapszin. Met vragen als “Wat is je kostbaarste bezit?” en “Zou jij je dierbaren offeren?” zetten ze het publiek aan het denken.
In Mammoet kunt u kennismaken met een andere manier van leven. Dit bijzondere spektakel is nog tot 15 september te zien in het oude Buinerveld in Drenthe. Verbonden met elkaar en de natuur.
Door: Jennifer Hoffmann
Kijk HIER voor ons fotoverslag
Een avond lang neemt spiritueel leider Urdward (Paul R. Kooij) het publiek mee op een mythische reis. Volgens zijn ‘Icka’-filosofie zijn wij te veel bezeten van onszelf. Met zijn vrouw Freya (Gusta Geleijnse), dochter Luna (Myrthe Burger) en hun volgelingen laat hij oeroude rituelen naspelen om ons daarvan te genezen. De verhalen van de Heilige Mammoetjacht, Het meisje van Yde, het Hert van de Oostvaart en de Steen des Aanstoots laten iedereen zien en voelen wat de geheimen van het leven zijn, die wij in onze tijd zijn vergeten. Maar tijdens het naspelen van deze verhalen lopen de spanningen binnen het genootschap op. Freya vecht met de belastingdienst, Luna wil weg van haar wereldvreemde ouders, Urdward doet of er niets aan de hand is. Als alles uit de hand loopt verschijnt net op tijd de zondebok.
Het eerste deel van het stuk is het voor het publiek even zoeken waar men nou naar kijkt. De lange monologen van Urdward zijn soms wat langdradig en zweverig waardoor het publiek zijn aandacht kan verliezen. Regisseur en schrijven van deze spirituele teksten Tom de Ket wil de paradox verbeelden tussen ons romantisch verlangen in balans te leven met de aarde en onze onwil om daadwerkelijk een offer te brengen. De tijdperiodes zijn duidelijk aangeduid door middel van decor, kostuums maar ook de taal. Zo spreken de oermensen in een eigen taal wat klinkt als een mix van Drents, Engels en straattaal. Ondanks deze verzonnen taal is het zeker geen hinder voor het publiek. Het brengt juist een leuke toevoeging aan het geheel. Onder de toneelvloer bevindt zich een halve stad met gangen en kleedkamers. De acteurs komen via luiken in de vloer naar boven. Vanaf de tribune kijkt iedereen uit over het mooiste stukje decor: het oude Buinerveld.
Het Mammoet-genootschap wil het publiek in contact brengen met de oermens in zichzelf. De mens zoals de mens bedoeld is. Geen hoogmoed, maar bescheidenheid. Geen voorop loperij, maar gemeenschapszin. Met vragen als “Wat is je kostbaarste bezit?” en “Zou jij je dierbaren offeren?” zetten ze het publiek aan het denken.
In Mammoet kunt u kennismaken met een andere manier van leven. Dit bijzondere spektakel is nog tot 15 september te zien in het oude Buinerveld in Drenthe. Verbonden met elkaar en de natuur.
Door: Jennifer Hoffmann
Kijk HIER voor ons fotoverslag